Jak w Sydney

Maciej Janiak, 1 kwietnia 2006 r.Zaktualizowano 
Czy jest szansa, żeby w Szczecinie wszystkimi sygnalizacjami sterował jeden system?

Wczoraj taką możliwość prezentowała m.in. urzędnikom i radnym oraz policji firma rozpowzechniająca system SCATS.

- Gdyby to ode mnie zależało, to taki system zacząłbym wprowadzać od jutra - mówi Dariusz Matejski, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miasta. - Każdy kierowca powie, że coś takiego w Szczecinie jest potrzebne. Chcemy pokazać decydentom, że takie systemy są i działają, i że chcielibyśmy mieć to w Szczecinie.

Wczoraj firma Tyco prezentowała system sterowania ruchem SCATS, który powstał w Australii. W Sydney steruje ruchem na 3 tys. skrzyżowań, w Dublinie na 500, a od miesiąca działa w kilku miejscach w Rzeszowie.

- I już go sobie bardzo chwalą - zapewnia Mariusz Kołkowski z firmy Tyco. - To system sterowania sygnalizacją świetlną na danym obszarze. Kiedy sygnalizacja działa niezależnie, nie jest brane pod uwagę to, co dzieje się na sąsiednich skrzyżowaniach. Ten system to sprawdza i optymalizuje przepustowość poszczególnych wlotów.

Dzięki takiemu, inteligentnemu systemowi, ruch pojazdów jest płynniejszy i dopasowany do natężenia ruchu, kierowcy nie klną w korkach. W Szczecinie jest 105 sygnalizacji świetlnych.

- Włączenie wszystkich w system byłoby możliwe, zajęłoby do 2 lat - szacuje Kołkowski. - To jest propozycja dla Szczecina bazująca na istniejącej sygnalizacji i przy wykorzystaniu działających sterowników. Ten system jest w stanie rozwiązać wiele problemów, np. blokowanie się w przyszłości ul. Gdańskiej, jak to wydarzyło się jakiś czas temu.

Oprócz sterowania system również kontroluje kondycję świateł. Wskazuje np. przepalenia się żarówki na którymś z sygnalizatorów. Wczoraj obserwatorzy pokazu mogli przekonać się o tym na własne oczy, gdy przez interenet obserwowali, jak działa system w Rzeszowie.

- Informacja o usterce dociera szybciej, można szybciej interweniować, jest bezpieczniej. Można sprawdzić, jakiego rodzaju jest wada, czy trzeba wysyłać ekip, czy wystarczy wcisnąć przełącznik - mówi Marek Bartłomowicz z firmy Elmontex, która buduje i dba o sygnalizacje w Szczecinie. - Z technicznego punktu widzenia nie ma przeciwwskazań, żeby taki system zaczął działać w naszym mieście.

- Powinniśmy go wprowadzić póki po ulicach wciąż więcej się jeździ niż stoi w korkach, żeby uniknąć tego co mają inne miasta - uważa Dariusz Matejski. - Zacząłbym od ciągu, który opiera się na ul. Gdańskiej do Szosy Stargardzkiej w jedną stronę i ul. Taczaka w drugą.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3