GotuJemy: Podstawa to regularne odżywianie. Najważniejszy nasz posiłek to... śniadanie

Anna Folkman
Anna Folkman
Zacznij dzień od śniadania. Najlepiej zjedz je 30 min po przebudzeniu. Zjedz je z rodziną i zadbaj, by było w nim dużo produktów białkowych, np. jajo, twarogi czy ryby.

Jedną z głównych zasad zdrowego odżywiania jest regularność posiłków, a to oznacza, że powinniśmy jeść co 3 do 3,5 godziny.

- Przerwy między posiłkami uzależnione są od długości naszego dnia - podkreśla Zuzanna Janicka, dietetyk z Domu Dobrej Diety w Szczecinie. - Najzdrowszym modelem żywieniowym jest - pierwsze śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja. Jednak nie wszyscy możemy sobie pozwolić na luksus jedzenia obiadu w godzinach 13-14.

Nie zaczynaj swojego dnia od kawy

Pierwszy posiłek to śniadanie, które powinno się jeść do 30 minut po przebudzeniu, przed rozpoczęciem aktywności fizycznej.

- Bardzo często z samego rana ludzie sięgają po kubek aromatycznej kawy, radzę zastąpić ją szklanką ciepłej wody, by przepłukać jelita z resztek treści pokarmowych zalegających z poprzedniego dnia - radzi dietetyczka. - Śniadanie ma na celu dostarczenie energii po kilku godzinach snu, jest naszym paliwem do zmierzenia się z kapryśną pogodą, korkami, uciekającym tramwajem, ogromem maili, wyzwań zawodowych.

Co na śniadanie?

Na śniadanie świetnie sprawdzają się produkty białkowe, które dają nam długą sytość i wspomagają nasz organizm w porannych wyzwaniach. Mogą to być: jaja, twarogi, serki wiejskie, zdrowe wędliny, ryby, pasty z roślin strączkowych.

- Oczywiście do powyższych produktów śmiało możemy dodać produkty węglowodanowe- warzywa, pieczywo pełnoziarniste, owoce - wymienia pani Zuzanna. - Z tych wszystkich składników możemy skomponować: zdrowe kanapki, jajecznicę, twaróg z warzywami, sałatkę z jajem, serek wiejski z pomidorem lub twaróg z owocami i jogurtem. Proszę pamiętać o całej gamie ziół, kiełków i przypraw, a również nasion i ziaren.

Jedzmy śniadanie, codziennie, w domu, z rodziną. Pamiętajmy, że można przygotować je wcześniej, nawet wieczorem.

- Jeżeli nie macie rano apetytu to zacznijcie od zjedzenia łyżki twarogu, przypomnijcie organizmowi na czym polega poranne wydzielanie soków trawiennych, a sami poczujecie większy apetyt - podkreśla dietetyczka.

Chleb tylko z pełnego ziarna

Pieczywo wybierajmy pełnoziarniste, co znaczy, że mąka wykorzystana do tego produktu jest z pełnego ziarna (wraz z łuską), a nie jak często producenci sugerują- posypane ziarnem słonecznika.

- Rodzaj zboża wykorzystany do produkcji chleba proszę dobierać wedle smaku, zazwyczaj są to mieszane zboża- żyto, orkisz, pszenica, pamiętajmy, by każda mąka do wypieku chleba była pełnoziarnista- ta informacja jest zawarta w składzie - podpowiada Zuzanna Janicka.- Unikajmy pieczywa tzw. „barwionego”, czyli imitacji pieczywa ciemnego, jest to pieczywo pszenne z mąki oczyszczonej z dodatkiem barwnika (np. karmelu). Pachnące pieczywo w marketach, produkowane na miejscu jest z produktów mrożonych, ich składy są pochowane między półkami, by nie straszyć swoją długością i złożonością wzorów chemicznych.

Śniadanie do szkoły

Jeśli dziecko lubi owoce lub warzywa, to kupmy ładny pojemnik i do niego pakujmy taką zdrową przekąskę.

- Oczywiście w plecaku może znaleźć się także kanapka, ale dobrze jest zadbać, by pieczywo było dobrej jakości. Kupmy je w piekarni, na zakwasie, pełnoziarniste... Jeśli dziecko nie lubi ciemnego chleba można sięgnąć po chleby mieszane i pełnoziarniste, które często mają jasny kolor. Ale dobrze jest pamiętać, że najzdrowszy jest chleb żytni.

- Do kanapki, w której jest wędlina czy ser dobrze jest dodać pomidora lub ogórka, można posypać ją słonecznikiem, natką pietruszki - sugeruje pani dietetyk.

Co ciekawe, radzi też, aby smarować chleb olejem rzepakowym lub oliwą z oliwek.

- Ale dobre jest też prawdziwe masło, a nie to roślinne - podkreśla.

Wąchaj owoce i warzywa, czytaj etykiety

Jeśli nie umiemy czytać etykiet na opakowaniach, to przynajmniej zadbajmy, by na co dzień jeść dużo warzyw i owoców. I co szczególnie ważne - wybierajmy produkty przede wszystkim krajowe. W posiłkach postawmy na kasze, ryże, makarony, pieczywo pełnoziarniste. Pijmy wodę nie soki z kartonów i napoje gazowane.

Dietetyczka radzi też, żeby w sklepie, przy wyborze produktów nabiałowych zwrócić uwagę na producentów.

- Zauważyłam, że najlepszy skład ma nabiał w szaro-białym opakowaniu, który leży na dolnej półce w sklepie, pochodzi od małej, nikomu nie znanej firmy, a nie wielkich telewizyjnych koncernów - podpowiada Janicka i dodaje, że z kolei warzywa i owoce najlepiej wybierać kierując się ich zapachem. - Niech nasze nosy podpowiedzą nam czy truskawki hiszpańskie są już dostatecznie truskawkowe, a pomarańcze słodkie - dodaje dietetyczka.

Kilka tygodni o jedzeniu i gotowaniu

GotuJemy to akcja Głosu Szczecińskiego, której ideą jest przybliżenie zdrowego i smacznego gotowania. Zaczęliśmy cykl od urządzania kuchni, dziś dietetyk mówi, co oznacza zasada 5 posiłków dziennie i jak ją stosować,później osobne materiały poświęcimy każdemu z posiłków. W tygodniu w Głosie publikujemy porady kulinarne, ciekawostki dietetyczne. Zwieńczeniem akcji będzie publikacja Waszych najciekawszych zdrowych przepisów.

Ugotuj, zrób zdjęcie i wyślij je nam z przepisem

Podziel się pomysłem na danie, które króluje na stole w Twojej kuchni! Na pewno jest pyszne!

anna.folkman@polskapress.pl to mail, na który można wysyłać przepisy ze zdjęciami. Najciekawsze opublikujemy w zbiorze przepisów pn. „Smaczne, bo nasze!”, który ukaże się pod koniec akcji. Na przepisy czekamy do końca maja.

Pokaż swoją kuchnię

By zainspirować innych liczymy też na fotografie Waszych kuchni. Być może są rozwiązania, które u siebie zastosowaliście i chcielibyście je pokazać. Mogą być to nawet drobne elementy, które ułatwiają Wam codzienną pracę w kuchni. Galeria zdjęć znajdzie się na www.gs24.pl. Wydłużamy czas oczekiwania na fotografie do 5 maja.

Polecamy na gs24.pl:

Tyle pieniędzy mają szczecińscy radni. Zobacz oświadczenia majątkowe

Gs24.pl

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Aśka

Był czas kiedy wogóle nie jadłam śniadania teraz się to zmieniło, a do pracy biorę warzywka przygotowane w parowarze philipiaka.

O
Oksana

Na śniadanie zjadam zupkę warzywną . Na obiad mięsko z warzywami gotowane na parze. Kolacja warzywa gotowane na parze. Nawat do tego celu kupiłam sobie zestaw philipiaka do gotowania na parze.

 

M
Marta Kowalewska
W dniu 17.07.2016 o 10:58, berszka napisał:

Agata a taki parowar philipiaka to gdzie kupiłaś?

 

Witam! Berszka, produkty marki Philipiak można obejrzeć lub zakupić na pokazach, które organizujemy na terenie całego kraju. Dostępne są też w naszych salonach stacjonarnych oraz sklepie internetowym.

 

Pozdrawiam, Marta Kowalewska

Online Ekspert marki PHILIPIAK

b
berszka

Agata a taki parowar philipiaka to gdzie kupiłaś?

A
Agata

Nie tylko warzywa w ten sposób gotowane są pyszne i zdrowe. Ja w  parowarze philipiaka przygotowuję cały posiłek łącznie z mięsem, kaszą czy ryżem. Takie jedzenie jest lekkie więc pora jest mniej ważna.

M
Majka

A co jest polecane na kolację? czy warzywa gotowane na parze będą odpowiednie?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3