MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Gmina Kołbaskowo zyskała malowniczą ścieżkę rowerową po śladzie wąskotorówki. To nie koniec inwestycji [ZDJĘCIA]

OPRAC.:
Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Rowerzyści do Karwowa przyjechali z dwóch stron ścieżki: z Ladenthin oraz z Będargowa. Potem znaczna część udała się do Ladenthin, gdzie przez całą sobotę odbywa się rodzinny Festyn CPO.
Rowerzyści do Karwowa przyjechali z dwóch stron ścieżki: z Ladenthin oraz z Będargowa. Potem znaczna część udała się do Ladenthin, gdzie przez całą sobotę odbywa się rodzinny Festyn CPO. Gmina Kołbaskowo/Fb.com
Blisko 300 osób pojawiło się w Karwowie na otwarciu szlaku rowerowego po trasie dawnej kolei wąskotorowej (Casekow-Penkun-Oder). Nowy szlak rozpoczyna się na granicy polsko-niemieckiej i połączył się z istniejącym w Niemczech.

To szlak rowerowy od granicy polsko-niemieckiej, przez Barnisław, Warnik, Karwowo do Będargowa o długości ok. 4,5 km, szerokości 2,5 do 3 m, wraz z budową miejsc odpoczynku. Koszt inwestycji pierwszego odcinka w gminie Kołbaskowo, to 4 758 481,01 zł, z czego ponad trzy miliony złotych pochodzi z dofinansowania w ramach programu INTERREG V.

Pierwszy odcinek ścieżki rowerowej po szlaku kolejki wąskotorowej CPO ma 8 km, prowadzi z Ladenthin do Hohenholz.

Gdy w lipcu 2021 roku podpisywano umowę z wykonawcą, czyli firmą Eurovia Polska, czas realizacji miał wynosić 14 miesięcy, w tym siedem miesięcy na projektowanie. Nic z tego nie wyszło, inwestycja utknęła. Wykonawca wystąpił o podwyższenie wynagrodzenia, co wyniosło 1,9 mln złotych. 14 sierpnia 2023 roku, na nadzwyczajnej sesji Rady Gminy w Kołbaskowie, radni zgodzili się na podwyższenie wynagrodzenia.

To nie koniec planów budowy infrastruktury rowerowej na terenie gminy Kołbaskowo. W drugim etapie będzie realizowana ścieżka do Warzymic. Docelowo cały szlak CPO, po stronie polskiej i niemieckiej, będzie miał 42 km. Jak powiedziała w czasie otwarcia Małgorzata Schwarz, niewykluczone, że po zrealizowaniu całej inwestycji zorganizowany zostanie maraton.

Krótko o historii linii CPO

Linia CPO powstała w 1899 roku i miała 42 km. Rozpoczynała się na dworcu w Casekow, skąd przebiegała w kierunku północnym docierając do miasta Penkun. Dalej tory biegły przez Krackow oraz Ladenthin, w którego pobliżu przebiega dziś granica państwowa. Na teren Polski, dzisiejszej Gminy Kołbaskowo, kolejki wjeżdżały w rejonie Barnisławia, i dalej przez stacje Warnik, Karwowo, Będargowo, Warzymice dojeżdżały do stacji Szczecin Gumieńce. Natomiast stacją końcową były Pomorzany Wąskotorowe w Szczecinie.

od 7 lat
Wideo

Jak politycy typują wyniki polskiej reprezentacji?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński