Droga ekspresowa S6 przez Pomorze do realizacji po 2013

ROZMAWIAŁ MAREK RUDNICKI
Mateusz Grzeszczuk (z lewej) pokazuje przebieg drogi S6. Obok red. Marek Rudnicki.
Mateusz Grzeszczuk (z lewej) pokazuje przebieg drogi S6. Obok red. Marek Rudnicki. Sebastian Wołosz
Udostępnij:
Rozmowa z Mateuszem Grzeszczukiem z regionalnego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie

- Posiadacie już najważniejsze, bo rodzące zawsze wiele protestów ekologów, decyzje środowiskowe. Za dziesięć miesięcy będziecie gotowi rozpocząć budowę S6, o ile oczywiście znajdą się w ministerstwie pieniądze...
- Po tym jest jeszcze druga ocena oddziaływania na środowisko na etapie uzyskiwania zezwolenia na realizację inwestycji. To jednak nie tyczy się kwestii przebiegu, tylko jakiś szczegółowych rozwiązań. Jest to standardowa procedura przy każdej inwestycji.

Czytaj również: Walczymy o porządną drogę przez Pomorze na trasie Szczecin - Gdańsk [RAPORT]

- Przypomnijmy daty związane z przebiegiem drogi.
- Decyzja przebiegu zapadła w lipcu 2010 roku, natomiast w marcu 2011 roku stała się już ostateczna.

- Jaki jest stan na dziś?
- Mamy już obwodnicę Nowogardu. Na odcinkach od Goleniowa do początku obwodnicy Koszalina i Sianowa toczą się prace nad koncepcjami programowymi. Pierwszy przetarg okazał się skuteczny i wybraliśmy firmy, które realizują te prace. Obecnie trasa (od Goleniowa do Koszalina - red.) została podzielona na cztery pododcinki, które realizują dwie firmy - Egis Poland i Trak. Umowy z nimi zostały podpisane w marcu. Mają dziesięć miesięcy na zakończenie zadania, tj. ukoń-czenie koncepcji programowych.

- Dwa odcinki od końca obwodnicy Koszalina i Sianowa do początku obwodnicy Słupska, tu były jakieś kłopoty?
- Tak. Firma, która złożyła papiery, wycofała się z podpisania umowy. Musieliśmy ten przetarg powtórzyć. Został już ogłoszony i na 21 maja planowane jest otwarcie ofert.

Zapraszamy na profil na Facebooku naszej akcji: Chcemy porządnej drogi przez Pomorze

- Internauci twierdzą, że S6 skręcając na Kołobrzeg, a nie prosto ze Szczecina do Koszalina, została znacznie wydłużona.
- Nie, to tylko poniżej 10 km wydłużenia trasy, a więc praktycznie nie ma znaczenia. Mamy tu dwie drogi, S6 i S11, a ta druga przebiega na tym samym odcinku Koszalin - Kołobrzeg. Budowanie więc dwóch oddzielnych, takich samych dróg na odległości 35 km nie ma sensu. To nieekonomiczne.

- Ile będzie węzłów? Pytam, bo z tego co wiem, co do jednego są wątpliwości.
- Około 30. Jeden węzeł na obwodnicy Koszalina i Sianowa jest jeszcze opcjonalny, bo wchodzi w rachubę kwestia odległości między węzłami. To wyjdzie z dodatkowych analiz czy powstanie.

- W Pomorskiem twierdzą, że ich odcinek zacznie być budowany w 2016 r. My nie mamy takiej pewności?
- Wiem to, co jest w rządowych planach budowy na lata 2011 - 2015. Przyjęto, że droga przeznaczona jest do realizacji po roku 2013. Na razie bliższych informacji nie ma. Jest za to projekt załącznika nr 5, w którym są inwestycje, na które przetargi ogłoszone zostaną jeszcze w tym roku. Siłą rzeczy nie może dotyczyć to S6, bo przetargi mogą być ogłoszone w przyszłym roku. Natomiast my przygotowujemy się do tego, aby tę drogę wybudować w perspektywie 2014 - 2020.

- Co teoretycznie stałoby się, jeśli nie zostaniemy uwzględnieni do 2020 r. Co z decyzją środowiskową. Przepada?
- Decyzja ma swój okres ważności, który wynosi cztery lata generalnie, a przy etapowaniu, jak w naszym przypadku, sześć lat. Jeśli nie będzie pieniędzy do 2020 roku, musielibyśmy od nowa rozpoczynać procedurę uzyskiwania decyzji środowiskowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

j
jeronimo
Może i S6 jest potrzebna, ale nie w proponowanym wariancie z przebiegiem przez Kołobrzeg. To jakaś paranoja, bo kiedy duży ruch wyprowadza się z miast, w tym przypadku, z niewiadomych przyczyn wprowadza się ten ruch do miasta. Robi się to kosztem zbędnego wydłużania, a co za tym idzie zwiększania kosztów inwestycji, drogi o kilkadziesiąt kilometrów. Czemu ma to służyć?????????????? Przecież droga S6 winna biec najkrótszą trasą, a w tym przypadku, dziwnym trafem, właśnie wprowadza się ją do Kołobrzegu, gdzie, by było śmieszniej przewiduje się budowę dwóch węzłów ??????????? wschodniego i zachodniego. Czy to nie płukanie społecznych pieniędzy oraz znacznej części unijnego dofinansowania??????????? Za nieodpowiedzialne widzimisię decydentów zapłacimy wszyscy i to bezsensownie wydanie pieniędzy. Marnotrawstwo, gdyż pieniądze te możnaby wykorzystać na budowę innych dróg. Czyżby w Kołobrzegu ktoś miał w tym wariactwie jakiś interes????????? Proszę o poparcie i sprzeciwienie się takiemu pomysłowi przebiegu drogi S6 przez Kołobrzeg. Warto podnieść larum, póki jeszcze czas na opamiętanie. Gospodarujmy rzetelnie funduszami unijnymi. Mam nadzieję, że apel ten dotrze do decydentów i rządzących oraz sprawi, że przebieg drogi S6 zostanie poprawiony omijając Kołobrzeg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
j
józef
Jeżeli chodzi o ewentualną budowę nowej drogi ekspresowej S6, to wyrzucanie społecznych polskich i unijnych pieniędzy w błoto. Przecież droga ta (tzw.stara) niedawno była przez lata przebudowywana, by zdążyć na Euro 2012 i dzisiaj funkcjonuje normalnie. Rozbudowy wymagają jedynie węzły przy większych miastach. Budowanie obecnie nowej drogi ekspresowej pozbawione jest jakiegokolwiek sensu, a pieniądze te można przeznaczyć na ważniejsze odcinki dróg, których w Polsce jest mnóstwo. Przerostem formy nad treścią jest forowanie tej inwestycji w czasie, kiedy tyle dróg jest do wybudowania lub remontu. Niektórym decydentom i politykom własny interes i szukanie elektoratu przed wyborami przesłaniają rzeczywiste potrzeby Polski, jako całości kraju. Może czas puknąć się w głowę i nabrać rozsądku, a nie lobbować za bezsensownym pomysłem. Sieć dróg na wybrzeżu jest wystarczająca i tworzy obecnie symbiozę z przyrodą. Proszę więc o opamiętanie decydentów i rozsądek społeczeństwa, które wbrew pozorom nie jest maszynką do głosowania, podatną na manipulacje. Zastanawiający jest przede wszystkim fakt przebiegu S6 przez Kołobrzeg - to totalna porażka i dowód na załatwianie interesów własnych decydentów i polityków !!!!!!!!!!!!!
m
maciek
A jaki jest sens budowy drogi jak nie będzie na niej ruchu pojazdów powyżej 3,5 tony. Wystarczy popatrzeć jak kształtuje sie transport towarowy w tym kraju, a wyjdzie że tutaj się nie zarobi na Viatolach itp puktach strzyżenia baranów. Budować drogę aby turyści mogli przyjechać BMKami nad zimny Bałtyk? Po co jak teraz prawie wszyscy "przedsiębiorcy" nadmorscy wykazują zero dochodów z turystyki i nie płacą podatków.

A na co bezrobotnym droga szybkiego ruchu?

A jaki jest sens budowy drogi jak nie będzie na niej ruchu pojazdów powyżej 3,5 tony.
Wystarczy popatrzeć jak kształtuje sie transport towarowy w tym kraju, a wyjdzie że tutaj się nie zarobi na Viatolach itp puktach strzyżenia baranów. Budować drogę aby turyści mogli przyjechać BMKami nad zimny Bałtyk? Po co jak teraz prawie wszyscy "przedsiębiorcy" nadmorscy wykazują zero dochodów z turystyki i nie płacą podatków.

Szanownemu Koledze proponuję przejechać się kilka razy w jedną i drugą stronę po "6" i wtedy dyskutować o ruchu powyżej 3.5 tony.

A na co bezrobotnym droga szybkiego ruchu?

podejrzewam, że bezrobotnym na nic, ale kierowcom, którzy jeżdżą po poszatkowanej wioskami "6" szybka droga się przyda.
M
Miś
APEL ! A może Panowie zakończycie odcinek S3 ze Szczecina do Świnoujścia !!!! Ta droga jest bardziej strategiczną dla portów Szczecin-Świnoujście , oraz turystki Zachodniopomorskiego . Jest już część obwodnic , tylko je połączyć drugimi nitkami . Jak skończycie S3 to zabierajcie się za S6 !!!
A
ADAMS
A na co bezrobotnym droga szybkiego ruchu?
e
emeryt stoczniowy
droga S6 to potrzeba chwili ale dopoki len Tusk bedzie rzadzil to nici z tej drogi .ten facet zionie ogniem jak smok wawelski do Szczecina .
e
emeryt stoczniowy
droga S6 to potrzeba chwili ale dopoki len Tusk bedzie rzadzil to nici z tej drogi .ten facet zionie ogniem jak smok wawelski do Szczecina .
c
ck
A jaki jest sens budowy drogi jak nie będzie na niej ruchu pojazdów powyżej 3,5 tony. Wystarczy popatrzeć jak kształtuje sie transport towarowy w tym kraju, a wyjdzie że tutaj się nie zarobi na Viatolach itp puktach strzyżenia baranów. Budować drogę aby turyści mogli przyjechać BMKami nad zimny Bałtyk? Po co jak teraz prawie wszyscy "przedsiębiorcy" nadmorscy wykazują zero dochodów z turystyki i nie płacą podatków.
Więcej informacji na stronie głównej Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie