MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Dbaj o opony!

Piotr Jasina, 7 grudnia 2005 r.
Jeśli kupujemy komplet kół z ogumieniem zimowym na giełdzie, pamiętajmy by opony były tej samej marki, i miały identyczne parametry.
Jeśli kupujemy komplet kół z ogumieniem zimowym na giełdzie, pamiętajmy by opony były tej samej marki, i miały identyczne parametry. Piotr Jasina
Bez stosowania się do podstawowych zasad nawet najlepsze zimówki nie zagwarantują nam bezpieczeństwa na ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni.

Wymianę opon letnich czy tzw. uniwersalnych na zimowe powinniśmy mieć już za sobą. Przypominamy, że ogumienie należy wymienić, jak tylko temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Jeśli jeszcze ktoś tego nie zrobił, ra-dzimy nie zwlekać. W przypadku opon o wysokich osiągach prędkości (indeksy V, W, Y i Z) krytyczną temperaturą jest już 10 stopni Celsjusza.

Wymieniamy komplet

Powinniśmy założyć cały komplet opon zimowych. Auto wyposażone w 2 opony zimowe traci przyczepność w sposób zaskakujący.

- Załóżmy, że mamy opony zimowe tylko na przedniej osi pojazdu - wyjaśnia Jacek Pok, dyrektor Akademii Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Szczecinie. - Wjeżdżając w ośnieżony zakręt przednimi kołami wyposażonymi w opony zimowe czujemy się pewnie i bezpiecznie. Niestety jest to bezpieczeństwo pozorne. Za sekundę, gdy tylne koła wyposażone w opony letnie dojadą do tej samej ośnieżonej nawierzchni, natychmiast tracimy przyczepność. Tył samochodu "ucieka" na zewnątrz. Po chwili samochód ląduje w rowie lub wpada na auto nadjeżdżające z przeciwka.

Identyczne na osi

Jeśli w ogóle zdecydujemy się na założenie różnych opon, musimy pamiętać, że opony zamontowane na jednej osi powinny być identyczne pod względem: marki, wymiaru, kategorii użytkowej (np. szosowe, błotno-śniegowe, terenowe), konstrukcji (diagonalne lub radialne), kodu prędkości (T, H, V, W) oraz maksymalnego obciążenia.

We wszystkich oponach powinno być ciśnienie powietrza zalecane przez producenta samochodu (dokładne informacje znajdują się w instrukcji obsługi). Ciśnienie należy mierzyć raz na tydzień przy schłodzonych kołach. W żadnym wypadku nie wolno zmniejszać ciśnienia powietrza w kołach, aby zwiększyć przyczepność na lodzie i śniegu! Właściwe ciśnienie jest warunkiem dobrej przyczepności.

Ważne jest, aby opony zimowe miały odpowiednią głębokość bieżnika. Firma Pirelli na przykład zaleca wymianę opon zimowych na nowe, gdy głębokość ich bieżnika spadnie poniżej 5 mm, gdyż przy mniejszej głębokości bieżnika opony tracą swoje zimowe właściwości.

Pamiętajmy również o wyważaniu kół. Systematyczne wyważanie zapobiegnie przedwczesnemu zużyciu się opon i elementów zawieszenia, zapewni maksymalny komfort jazdy, a także wydłuży okres eksploatacji opon.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński