MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Czy kawa jest zdrowa? Czy wspomaga koncentrację? Oto 15 faktów i mitów o kawie. Niektóre są zaskakujące

Wideo
od 16 lat
Kawa to jeden z najpopularniejszych napojów na świecie. Jest uwielbiana za smak i właściwości pobudzające. Ten aromatyczny napój ma też inne zalety, jednak nie wszyscy je znają. Przez lata wokół kawy powstało wiele mitów. Wyjaśniamy, czy kawa jest zdrowa oraz jak naprawdę działa na organizm. Sprawdź 15 najpopularniejszych faktów i mitów na temat kawy. Dlaczego i jak warto sięgać po „małą czarną”?
Kawa w filiżance i ziarna kawy
Czy kawa jest zdrowa? To już nie ulega wątpliwości, jednak na temat „małej czarnej” wciąż krąży wiele nieprawdziwych informacji. Sprawdź, co jest prawdą, a co kłamstwem na temat kawy. valeria_aksakova/freepik

Spis treści

Fakty i mity o kawie. Czy kawa jest zdrowa? Kiedy może szkodzić?

Współcześnie wiadomo, że korzystne jest umiarkowane spożycie kawy – zalecenia mówią o dziennej dawce ok. 200 mg kofeiny, która zawarta jest w ok. 3 filiżankach „małej czarnej”. Na temat popularnego napoju wciąż jednak powielane jest wiele mitów, które warto sprostować!

Kawa i jej właściwości zdrowotne. Sprzyja nie tylko koncentracji

Pytanie, czy kawa jest zdrowa, zadawane jest od wielu lat. Kawa nie szkodzi, a wręcz przeciwnie – potwierdzono to w wielu badaniach naukowych. Pita w umiarkowanych ilościach jest korzystna dla naszego zdrowia. Pod względem chemicznym kawa to bardzo złożony napój. W jej składzie wyróżniono ok. 1000 różnych substancji, wśród których wiele odznacza się wysoką aktywnością biologiczną.

Kawa zawiera wiele składników odżywczych, m.in. różnorodne alkaloidy (w tym kofeinę oraz teobrominę, którą zawierają ziarna zielone), ryboflawinę (witamina B2), niacynę (witamina B3), magnez, potas i różne związki fenolowe, przeciwutleniacze oraz garbniki.

100 ml czarnej kawy (bez mleka czy śmietanki) to tylko ok. 2 kalorii. Jest więc niskokalorycznym napojem.

Warto podkreślić, że palenie tytoniu może zniwelować wszelkie korzyści płynące z picia kawy.

Jeżeli chcemy czerpać korzyści zdrowotne z picia kawy, powinniśmy unikać przekraczania dziennego zalecanego spożycia, a także zwracać uwagę na dodawane składniki: cukier, mleko, śmietankę i aromaty, które mogą w znacznym stopniu zmniejszać jej właściwości zdrowotne.

Sprawdź również: Za kilka złotych pozbyłam się cieni pod oczami. Hit z TikToka odmładza, rozświetla i dodaje energii

Ważna jest też ilość spożywanej kawy czy kofeiny oraz indywidualna reakcja na nią. 50-300 mg (niskie lub umiarkowane spożycie) mogą zwiększyć czujność i zdolność koncentracji oraz dodać energii. Wyższe dawki mogą na nas negatywnie wpływać, powodując niepożądane skutki, takie jak niepokój, bezsenność i przyspieszone tętno.

Czy kawa jest zdrowa? To już nie ulega wątpliwości, jednak na temat „małej czarnej” wciąż krąży wiele nieprawdziwych informacji. Sprawdź, co jest prawdą, a co kłamstwem na temat kawy.

Czy kawa jest zdrowa? Czy wspomaga koncentrację? Oto 15 fakt...

Polecjaka Google News - Strona Zdrowia

Zadbaj o optymalne trawienie

Dodaj firmę Autopromocja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Czy kawa jest zdrowa? Czy wspomaga koncentrację? Oto 15 faktów i mitów o kawie. Niektóre są zaskakujące - Strona Zdrowia

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński