Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Co Polacy dostaną pod choinkę i ile będą nas kosztować święta

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Jest ogromna szansa, że w tym roku pod choinką znajdziesz w formie prezentu coś z ubrania, książkę albo zabawkę. Tak przynajmniej wynika z ankiety przeprowadzonej przez Mastercard, który chciał sprawdzić w jaki sposób pokrywamy wydatki związane ze świętowaniem i jakie prezenty kupujemy.

Świąteczne aktywności oznaczają dodatkowe zakupy i ponoszenie większych niż w innych miesiącach roku wydatków.
Jak pokazują wyniki badania Minds & Roses, przeprowadzonego dla Mastercard, 2/3 ankietowanych przyznało, że na tegoroczne święta ma ściśle określony budżet, którego nie zamierza przekroczyć. Taka oszczędna postawa jest szczególnie ważna dla starszej grupy wiekowej badanych (55 - 60 lat).

46 proc. respondentów potwierdziło, że przygotowuje się finansowo na świąteczny czas i odkłada pieniądze z wyprzedzeniem. Wyjątkowy, grudniowy budżet częściej planują kobiety niż mężczyźni (48 proc. vs. 44 proc.), a także osoby w wieku 18 - 24 lata i 35 - 44 lata (po 49 proc. ). Natomiast aż 54 proc. ankietowanych osób nie planuje świątecznych wydatków i zakupy ogarnia w ostatniej chwili. Co trzeci Polak nie martwi się aspektem finansowym i przejmuje się zbytnio tym, ile będzie kosztować celebracja nadchodzących świąt.

Polacy nie oszczędzają na prezentach dla bliskich. Aż 2/3 ankietowanych na zakup upominków planuje przeznaczyć do 1000 złotych, a 17 procent respondentów na ten cel przeznaczy ponad tysiąc złotych. Jakich upominków możemy w tym roku oczekiwać? Pierwsze trzy pozycje na prezentowym podium zajmują ubrania i dodatki (45 proc.), zabawki (41 proc. ), książki (39 proc.).

Natomiast co piąty badany nie zaprząta sobie głowy planowaniem wydatków związanych z obdarowaniem najbliższych, bo nie ma zamiaru w tym roku kupować podarunków (19 procent).

Wyniki badań pokazały też, że 46 proc. Polaków odkłada wcześniej pieniądze na organizację świąt
29 proc. badanych planuje wręczyć bliskim gadżety wprost związane z pasją. 17 proc. celuje w bilety na wydarzenia, 12 proc. zamierza podarować prezenty związane z doświadczeniami takie jak wyjścia do restauracji, a 8 proc. kupi dla bliskich wycieczki i podróże. Dane z badania pokazują stosunkowo dużą popularność prezentów związanych z emocjami i doświadczeniami, zwłaszcza w młodszej grupie wiekowej.

Z jakiej puli finansujemy wydatki na święta?

Mastercard zapytał również konsumentów o to, w jaki sposób pokrywają zwiększone wydatki w okresie świąt. 73 proc. respondentów stwierdziło, że nigdy nie pożycza, a jeśli aktualnie nie ma wystarczająco pieniędzy, to rezygnuje z części wydatków. Z kolei 27 procent przyznało, że zdarza im się korzystać z pożyczek od bliskich lub banku, żeby sfinansować świąteczne zakupy. Takie sytuacje częściej przytrafiają się mężczyznom (30 proc.) niż kobietom (23 proc.). Spośród wielu dostępnych metod dodatkowego finansowania, w razie konieczności pokrycia niespodziewanych kosztów, największa grupa konsumentów jest gotowa sięgnąć po oszczędności (32 proc.). 21 proc. zapłaci kartą kredytową, a 18 proc. skorzystałoby z opcji odroczonych płatności.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Chcemy żyć wolniej - ciekawa analiza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński