Taki jest plan, że ruch drogowy zostanie puszczony brakującym odcinkiem obwodnicy Koszalina i Sianowa na trasie S6 już na przełomie grudnia i stycznia przyszłego roku. Co jednak ważne, 900-metrowa estakada, która w ciągu tej trasy powstaje, ma być w całości gotowa dopiero w kwietniu 2024 roku, jednak by uwolnić Koszalin od ruchu tranzytowego zdecydowano, że wstępnie otwarty zostanie już na początku 2024 roku północny pas tej estakady i tym pasem będzie odbywał się ruch samochodowy. W tym czasie kończone będą prace na pasie południowym.
- Dlatego też w tej chwili większość sił została przerzucona właśnie na pas północny i tam odbywają się główne roboty budowlane - tłumaczy nam Mateusz Grzeszczuk, rzecznik szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Od otwartego dla ruchu w lipcu węzła Gorzebądz do węzła Koszalin Wschód brakuje już tylko nieco ponad 4 kilometrów drogi, w tym wspomnianych 900-metrów po estakadzie. Droga powinna być gotowa do końca tego roku, a estakada do kwietnia. I wtedy S6 będzie już wreszcie gotowa na całym odcinku aż do Karnieszewic.
Przypomnijmy, obwodnica Koszalina i Sianowa była pierwszym elementem całej trasy S6 w Zachodniopomorskiem, który został przekazany do budowy. I miała być też najwcześniej oddana do użytku. Niestety, wykonawca natknął się podczas prac na wyjątkowo trudne warunki geologiczne, nieprzewidziane w pierwotnym planie i pozwoleniu na budowę. Między węzłami Koszalin Wschód i Gorzebądzem podłoże, ze względu na specyficzną i rzadko spotykaną budowę związaną z występowaniem drugiego poziomu wód gruntowych pod ciśnieniem, nie nadawało się do zastosowania pierwotnie przewidzianej technologii budowy. Konieczne były zmiany w projekcie i - co się z tym wiązało - zmiany w finansowaniu. Te były tak duże, że poprzedni wykonawca zrezygnował z dokończenia budowy. Zdecydowano się więc na nowy przetarg i zupełnie nowy projekt. W nowym projekcie trasę poprowadzono właśnie po wspomnianej estakadzie. To zwiększyło znacznie koszty budowy całej obwodnicy, ale też spowodowało ogromne opóźnienia w pracach. Pierwotnie droga miała być w całości oddana do użytku w 2019 roku. Będzie gotowa pięć lat później.
Inwestycja robi kolosalne wrażenie, zwłaszcza w obrębie węzła Gorzebądz i w miejscowości Kędzierzyn, nad którą przebiega estakada. Koszt budowy tylko tego brakującego odcinka obwodnicy Koszalina to około pół miliarda złotych.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?