Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

3 miliardy euro na linię Szczecin - Wrocław. Do Zielonej Góry dojedziemy w 2,5 godziny

Marek Rudnicki [email protected]
Dziś ze Szczecina do Kostrzyna (102 km) jedzie się 2 godziny i 2 minuty. Gdy trasa będzie gotowa, pokonamy ją prawie dwa razy szybciej, w godzinę i 12 minut.
Dziś ze Szczecina do Kostrzyna (102 km) jedzie się 2 godziny i 2 minuty. Gdy trasa będzie gotowa, pokonamy ją prawie dwa razy szybciej, w godzinę i 12 minut. Fot. Archiwum
Najbardziej zdegradowana linia w kraju łącząca Szczecin z Wrocławiem zostanie zmodernizowana aż za 3,2 mld euro (netto). Obecnie dobiega końca przygotowanie tzw. dokumentacji przedprojektowej wraz z analizą środowiskową.

W 2020 roku mają po niej kursować pociągi pasażerskie z prędkością 160 km/h (towarowe 120 km/h). Ma to ogromne znaczenie dla PKP Polskich Linii Kolejowych, które dzięki modernizacji wpiszą trasę w międzynarodowy szlak towarowy z Malmoe-Ystad w Szwecji do Ostrawy w Czechach.

- Obecnie linia Szczecin - Wrocław jest bardzo zdegradowana - mówi Ryszard Jaszczuk, dyrektor projektu. - Nie mogą na niej kursować już pociągi pośpieszne, a prędkość innych została ograniczona do 50-70 km, a na pewnych odcinkach wręcz do 20 km/h.

Dziś ze Szczecina do Kostrzyna (102 km) jedzie się 2 godziny i 2 minuty. Gdy trasa będzie gotowa, pokonamy ją prawie dwa razy szybciej, w godzinę i 12 minut. Między Kostrzynem a Zieloną Górą pociąg obecnie jedzie 2 godziny i 9 minut. Po remoncie ten okres zostanie skrócony do godziny i 15 minut. Zyska się na czasie także jadąc z Wrocławia do Zielonej Góry. Dziś - 3 godziny 28 minut, a będzie - godzina i 48 minut.

Jedną z pierwszych inwestycji na trasie będzie likwidacja mostu kolejowego w Podjuchach, zbudowanego w XIX wieku. Posiada część zwodzoną, która jednak mimo konserwacji, często zawodzi. To powoduje, że lodołamacze, mające w pobliżu swoje kotwicowisko, często nie mogą tędy płynąć. Wysokość mostu od lustra wody jest mniejsza niż 5 metrów.

- Dlatego planujemy wybudowanie w jego miejscu mostu wysokowodnego - mówi Klaudiusz Frejtak z centrum realizacji i inwestycji szczecińskiego oddziału PKP Polskie Linie Kolejowe. - Prześwit zwiększy się do 8 m. Stare zaś przęsło, wpisane już na listę zabytków powędruje prawdopodobnie na Łasztownię, by stać się częścią przyszłego muzeum.

Na trasie zmniejszy się liczba szlabanów i krzyżówek z innymi liniami i drogami. W planach bowiem jest wybudowanie licznych bezkolizyjnych skrzyżowań i tuneli. Na całej trasie, a szczególnie w regionach objętych programem Natura 2000 pojawią się tunele, którymi zwierzęta będą mogły swobodnie przechodzić na drugą stronę. Modernizacji ulegną też dworce.

- Zastosowane będą materiały wyciszające, które ograniczą hałas - mówi Mariusz Czarny, kierownik kontraktu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński