3 miliardy euro na linię Szczecin - Wrocław. Do Zielonej Góry dojedziemy w 2,5 godziny

Marek Rudnicki marek.rudnicki@mediaregionalne.pl
Dziś ze Szczecina do Kostrzyna (102 km) jedzie się 2 godziny i 2 minuty. Gdy trasa będzie gotowa, pokonamy ją prawie dwa razy szybciej, w godzinę i 12 minut.
Dziś ze Szczecina do Kostrzyna (102 km) jedzie się 2 godziny i 2 minuty. Gdy trasa będzie gotowa, pokonamy ją prawie dwa razy szybciej, w godzinę i 12 minut. Fot. Archiwum
Dodaj komentarz:
Udostępnij:
Najbardziej zdegradowana linia w kraju łącząca Szczecin z Wrocławiem zostanie zmodernizowana aż za 3,2 mld euro (netto). Obecnie dobiega końca przygotowanie tzw. dokumentacji przedprojektowej wraz z analizą środowiskową.

W 2020 roku mają po niej kursować pociągi pasażerskie z prędkością 160 km/h (towarowe 120 km/h). Ma to ogromne znaczenie dla PKP Polskich Linii Kolejowych, które dzięki modernizacji wpiszą trasę w międzynarodowy szlak towarowy z Malmoe-Ystad w Szwecji do Ostrawy w Czechach.

- Obecnie linia Szczecin - Wrocław jest bardzo zdegradowana - mówi Ryszard Jaszczuk, dyrektor projektu. - Nie mogą na niej kursować już pociągi pośpieszne, a prędkość innych została ograniczona do 50-70 km, a na pewnych odcinkach wręcz do 20 km/h.

Dziś ze Szczecina do Kostrzyna (102 km) jedzie się 2 godziny i 2 minuty. Gdy trasa będzie gotowa, pokonamy ją prawie dwa razy szybciej, w godzinę i 12 minut. Między Kostrzynem a Zieloną Górą pociąg obecnie jedzie 2 godziny i 9 minut. Po remoncie ten okres zostanie skrócony do godziny i 15 minut. Zyska się na czasie także jadąc z Wrocławia do Zielonej Góry. Dziś - 3 godziny 28 minut, a będzie - godzina i 48 minut.

Jedną z pierwszych inwestycji na trasie będzie likwidacja mostu kolejowego w Podjuchach, zbudowanego w XIX wieku. Posiada część zwodzoną, która jednak mimo konserwacji, często zawodzi. To powoduje, że lodołamacze, mające w pobliżu swoje kotwicowisko, często nie mogą tędy płynąć. Wysokość mostu od lustra wody jest mniejsza niż 5 metrów.

- Dlatego planujemy wybudowanie w jego miejscu mostu wysokowodnego - mówi Klaudiusz Frejtak z centrum realizacji i inwestycji szczecińskiego oddziału PKP Polskie Linie Kolejowe. - Prześwit zwiększy się do 8 m. Stare zaś przęsło, wpisane już na listę zabytków powędruje prawdopodobnie na Łasztownię, by stać się częścią przyszłego muzeum.

Na trasie zmniejszy się liczba szlabanów i krzyżówek z innymi liniami i drogami. W planach bowiem jest wybudowanie licznych bezkolizyjnych skrzyżowań i tuneli. Na całej trasie, a szczególnie w regionach objętych programem Natura 2000 pojawią się tunele, którymi zwierzęta będą mogły swobodnie przechodzić na drugą stronę. Modernizacji ulegną też dworce.

- Zastosowane będą materiały wyciszające, które ograniczą hałas - mówi Mariusz Czarny, kierownik kontraktu.

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
mms
W koncu ale taka kasa?
f
fakt
Dzięki takiej kasie, łatwiej będzie ustawić ODPOWIEDNICH ludzi do ustawienia ODPOWIEDNICH przetargów i ODPOWIEDNIEGO "zagospodarowania" naszych pieniędzy.

Taka kasa to czysta okazja na zarobienie GÓRY szmalu dla prezesów, kierowników, wykonawców, urzędników.

Proszę państwa, łapówy i wałki czas zacząć !
f
fin
straszne pieniądze , wychodzi 8 mln euro na 1 km. Tylko po to by 6 razy dziennie przejechał pociąg z kilkoma ludźmi do roboty .Taniej będzie dokończyć drogę s3 , a tym z pociągu podarować samochody .Na tranzyt ze Szwecji liczą naiwni.Obecnie ich brakuje , wybierają Niemcy
Dodaj ogłoszenie