Wojna w Ukrainie, inflacja, klimat, energia czyli nowe wyzwania dla gospodarki morskiej

Bogna Skarul
Bogna Skarul
IX Kongres Morski 2022
IX Kongres Morski 2022 Sebastian Wołosz
Udostępnij:
Jak w tej chwili wygląda gospodarka morska, co ją czeka i z jakimi całkiem nowymi wyzwaniami będzie musiała się zmierzyć - to tematy IX Kongresu Morskiego.

Choć IX Kongres Morski, który rozpoczął się w środę w Szczecinie, nie miał oficjalnej myśli przewodniej czy tematu, to już na wstępie okazało się, że tym razem paneliści rozmawiać będą przede wszystkim o gospodarce morskiej w dobie kryzysu. Kontekst, czyli wojna w Ukrainie także bardzo mocno odbiła się na całej branży.

- W ubiegłym roku na kongresie mówiliśmy o załamaniu covidowym jaki nas dotknął - wspominał minister Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu Ministerstwa Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej. - Mieliśmy konkretne plany, rozmawialiśmy o inwestycjach, o zmianach jakie dotknęły branżę. Po roku okazało się, że musimy się zmierzyć z kolejnym wyzwaniem, którego nikt nie był wtedy w stanie przewidzieć - z tragedią w Ukrainie. A to, co się stało u naszych wschodnich sąsiadów spowodowało, że zupełnie inaczej musimy myśleć o przyszłości, musimy przybrać inne podejście do transportu morskiego - podkreślił.

Dodał jednak, że to całkiem nowe otoczenie, ten nowy kryzys i związane z nim zagrożenia, gospodarka morska musi przekuć w sukces.

- Bo każdy kryzys może być dla biznesu szansą - mówił minister Marek Gróbarczyk.

Przypomniał o rozwijającej się infrastrukturze w portach (pogłębienie toru wodnego w portach Szczecin Świnoujście do 12,5 metra), o planach związanych z budową w Świnoujściu dużego portu kontenerowego, o rozszerzeniu portu gdyńskiego o Ustkę, o rozbudowie terminalu LNG w Świnoujściu.

- Okazuje się, że dziś każdy hektar gruntu na terenie portu jest na wagę złota - zaznaczył minister. - Bo w tej chwili nie ma portu na świecie, który by nie notował wzrostu.

Mówił o nowym, bo coraz bardziej międzynarodowym charakterze żeglugi śródlądowej, która musi się przestawić w tej chwili na przykład na transport ładunków niebezpiecznych.

- I jeszcze sztandarowy nasz projekt, czyli offshore - podkreślił minister Gróbarczyk.

Zdradził, że w tej chwili rząd dysponuje już ponad 130 ofertami na budowę pól offshorowych.

- Zainteresowanie offshorem na całym świecie dynamicznie wzrasta - tłumaczył minister i jednocześnie zapowiedział, że w 2025 roku powinniśmy otworzyć w Polsce już pierwsze farmy wiatrowe.

- Ten kongres jest przełomowy - zaznaczył Gróbarczyk. - Bo stoimy na krawędzi nowego porządku. Dziś jesteśmy w kontekście wojny w Ukrainie, krajem najważniejszym - zaznaczył.

Tę myśl o kryzysie, a przede wszystkim jego konsekwencjach podchwycił prof. dr hab. inż kap. Janusz Uriasz, prorektor ds. Innowacji i rozwoju Akademii Morskiej w Szczecinie.

- W tej chwili jest bardzo trudny czas dla branży morskiej - mówił profesor i wskazał na szereg czynników, między innymi na pandemię, wzrosty cen energii, wojnę w Ukrainie, inflację, czy choćby klimat.

Szerzej mówił o tym Tim Power z brytyjskiej firmy Drewry, który jasno na liczbach wytłumaczył z jakimi, i to w krótkim czasie, zagrożeniami branża morska miała do czynienie, ale także o tym, że wojna w Ukrainie postawiła całkiem nowe wyzwania na przyszłość i to wcale nie tę odległą.

- Bo na przykład dziś już musimy się zastanowić, co się stanie z niektórymi towarami, gdzie powinny one trafić, skąd będą pochodzić - zastanawiał się głośno. - Ale też na przykład, gdzie niektórych towarów będziemy szukać, co będzie nam potrzebne w 2024 czy w 2026 roku. Musimy pamiętać, że za te dwa, cztery lata będą już zupełnie inne rynki, bo będą zupełnie inne towary.
Zaznaczył, że w tej chwili najpilniejszą potrzebą jest zmiana myślenia i konieczność przestawienia się na szybkie działanie.

Zauważył również znaczący wzrost logistyki w całym procesie przewożenia towarów.

- Wcześniej, w tych spokojniejszych czasach, tej logistyki nie zauważaliśmy- mówił. - Wszystko dobrze i sprawnie działało. Te ostatnie kryzysy spowodowały, że zaczęliśmy ją doceniać, bo zmieniły się kierunki dostaw, zmienił się towar. Niektóre porty nie działają, inne zmieniły swój zakres. A my musimy coraz szybciej działać. To są nowe wyzwania.

W czwartek paneliści dalej rozmawiać będą o nowych wyzwaniach z jakimi musi teraz mierzyć się gospodarka morska - rozwojem portów, digitalizacją czy zielonym transportem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak żołnierz dawca ratuje ludzkie życie

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie