Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Think Big, czyli sportowy kop, zamiast objeżdżać glob [SPORTOWA PÓŁKA]

Krzysztof Kawa
Krzysztof Kawa
Jak wprowadzić marketing sportowy, sponsoring i rynek sportu w nowe czasy – ta zamieszczona na okładce treściwa zajawka wyręcza nas z silenia się na opis obszernej tematyki zawartej w kompendium wiedzy „Think Big” wydanej pod koniec ubiegłego roku przez wrocławską agencję autorską Publicon.

W naszym kraju egzystencja wielu klubów zależna jest od budżetów reklamowych spółek skarbu państwa i/lub dobrej woli lokalnych samorządów. W obu przypadkach decyzje o wydaniu pieniędzy często mają podłoże polityczne. Prywatny biznes niechętnie reklamuje się poprzez sport, obawiając się braku prognozowanych (i szybkich) sukcesów, co przecież utrudnia dotarcie do odbiorców i może nawet wyzwalać niezdrowe emocje. Czynnikiem ryzyka są także, przede wszystkim w odniesieniu do piłki nożnej, animozje wśród kibiców oraz wiążący się z tym hejt.

Prawdę o sponsoringu w Polsce wyłożył w rzeczonym kompendium Kajetan Maćkowiak.

„Inwestorzy w sporcie to w większości pasjonaci. Za pieniądze, które inwestuje się w sport, można okrążyć świat dookoła. Jest to pasja, którą trzeba być zarażonym od dziecka. (…) Jest mało inwestorów, którzy rzeczywiście wychodzą z założenia, że ten biznes jest po prostu opłacalny” – mówi prezes i założyciel Praise Group w rozmowie z Miłoszem Markiem.

Maćkowiak sportem jest zarażony jak mało kto - trenował koszykówkę, a jego ojciec i ojciec chrzestny Leszek Łasko (mistrz olimpijski z Montrealu) byli siatkarzami Gwardii Wrocław, której on sam przed kilku laty został współwłaścicielem. Założona przez Maćkowiaka giełda kryptowalut CoinDeal była sponsorem Wolverhampton, drużyny Premier League. Jego słowa o niedocenianiu przez prywatny biznes reklamowej atrakcyjności sportu odnoszą się przede wszystkim do rynku w Polsce, bo w najbardziej rozwiniętych krajach Europy podejście jest zupełnie inne. W książce „Think Big” Maćkowiak przytacza dane dotyczące Manchesteru United – w dziale handlowym tego piłkarskiego kolosa pracuje prawie sto osób, czyli tyle, ile być może łącznie we wszystkich klubach polskiej ekstraklasy.

Właśnie przykłady oparte o liczby oraz zestawienia, wykresy, checklisty i przykłady, jak przebić komunikacyjny mur, są sporą wartością omawianej publikacji. Można to samo powiedzieć o wywiadach, ale nie we wszystkich znajdziemy morze konkretu, bo niektórzy dyrektorzy odpowiedzialni za strategie marketingowe w firmach wolą trzymać się dobrze brzmiących sloganów.

Wśród tych, którzy dzielą się swoją wiedzą w książce jest dyrektor wykonawcza ds. sponsoringu w Orlenie Agata Pniewska, dyrektor marketingu sportowego i kolekcji Teamwear w firmie 4F Michał Czechowicz, członek zarządu województwa dolnośląskiego Krzysztof Maj, odpowiedzialna za rozwój piłkarstwa kobiecego w PZPN Zuzanna Walczak czy dziennikarz, ekspert Formuły 1 Mikołaj Sokół.

"Think Big". Praca zbiorowa. Wydawca: Publicon Services Sp. z o.o. Wrocław 2023. Liczba stron: 259. Cena: 149 zł.

Sportowa półka - tu możesz przeczytać więcej recenzji i zapowiedzi książek o sporcie

Think Big, czyli sportowy kop, zamiast objeżdżać glob [SPORTOWA PÓŁKA]
Publicon Sport
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wywiad z prezesem Jagiellonii Białystok Wojciechem Pertkiewiczem

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Think Big, czyli sportowy kop, zamiast objeżdżać glob [SPORTOWA PÓŁKA] - Gazeta Krakowska

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński