MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Sukces w testach

Andrzej Suprynowicz, 8 grudnia 2004 r. Źródło: autocentrum, mototarget
Seat altea uzyskał 14 na 16 możliwych punktów w symulacji zderzenia czołowego. Próba ta polega na uderzeniu pojazdu w deformowalną przeszkodę powierzchnią nie większą niż 40 proc. pasa przedniego pojazdu, z prędkością 64 km/h. Test ten opiera się na podstawowym badaniu opracowanym przez European Enhanced Vehical Safety Committee.
Seat altea uzyskał 14 na 16 możliwych punktów w symulacji zderzenia czołowego. Próba ta polega na uderzeniu pojazdu w deformowalną przeszkodę powierzchnią nie większą niż 40 proc. pasa przedniego pojazdu, z prędkością 64 km/h. Test ten opiera się na podstawowym badaniu opracowanym przez European Enhanced Vehical Safety Committee. Seat Media Center
Jedynym z trzech minivanów objętych w tym roku testami zderzeniowymi Euro NCAP był seat altea. Wypadł znakomicie.

Uzyskał 5 gwiazdek na pięć możliwych za ochronę pasażerów i kierowcy, 4 gwiazdki na pięć możliwych za ochronę dzieci oraz 3 gwiazdki na cztery możliwe za ochronę pieszych.

Te wyniki zapewniają modelowi altea wysoką pozycję w kategorii kompaktowych samochodów jednobryłowych. Można ją porównać z pozycją citroena C4 wśród małych aut rodzinnych.

Nieco gorzej w tegorocznych testach wśród minivanów wypadła toyota corolla verso: 5 gwiazdek za ochronę pasażerów i kierowcy, 4 gwiazdki za ochronę dziecka i 2 gwiazdki za ochronę pieszych. Mniej gwiazdek miał też fiat doblo, odpowiednio: 3, 3 i 1 gwiazdkę.
A oto jak wypadły testy seata altea.

Model altea został zaprojektowany i skonstruowany przez inżynierów i specjalistów z Centrum Technicznego Seat w Martorell koło Barcelony. Altea jest produkowana wyłącznie w Martorell.

Ochrona pasażerów

Do przeprowadzanych testów Euro NCAP wykorzystuje modele wyposażone w elementy bezpieczeństwa w minimalnym zakresie wymaganym przez prawo.

W przypadku seata altea, wybrano model 1.6 w wersji podstawowej (Reference), która jest standardowo wyposażona w: poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, poduszki i kurtyny powietrzne, przednie pasy bezpieczeństwa z napinaczami pirotechnicznymi, tylne pasy bezpieczeństwa z ogranicznikami naprężenia oraz wskaźnik zapięcia pasów bezpieczeństwa od strony kierowcy.

Model ten był oceniany w trzech różnych testach: kolizji czołowej (test zderzenia czołowego), bocznego zderzenia z deformowalną przeszkodą (test zderzenia bocznego) oraz bocznego uderzenia w sztywny słup (test słupa). Wynik: pięć gwiazdek na pięć możliwych.

Altea uzyskała 14 na 16 możliwych punktów w symulacji zderzenia czołowego, która polega na uderzeniu pojazdu w deformowalną przeszkodę powierzchnią nie większą niż 40 proc. pasa przedniego pojazdu, z prędkością 64 km/h.

W symulacji zderzenia bocznego z deformowalną przeszkodą model uzyskał maksymalną ocenę: 16 na 16 punktów, przy czym ochrona głowy manekina została oceniona kolorem zielonym, co oznacza najlepszą możliwą ochronę, którą samochód może zapewnić pasażerom.

W tym teście pojazd został uderzony od strony kierowcy przez wózek z deformowalnym przodem. Zderzenie nastąpiło przy prędkości 50 km/h.

Altea otrzymała też 2 na 2 możliwe punkty w ocenie zderzenia bocznego ze sztywnym słupem. W tym teście samochód uległ zderzeniu ze sztywnym słupem odpowiadającym drzewu z prędkością 29 km/h.

Łączna ocena wyniosła zatem 33 punkty, co daje pięciogwiazdkowy wynik w prowadzonym przez Euro NCAP programie oceny bezpieczeństwa pasażerów i kierowców.

Ochrona pieszych

Wśród ocen, które zdobyła altea, szczególnie godne uwagi są wyniki testu zderzenia z pieszym.

Uzyskując łącznie 22 punkty na 36 możliwych i w konsekwencji 3 gwiazdki, altea obok citroena C4 (kategoria małe auta rodzinne) znalazła się na czele stawki 13 badanych w tym roku aut.

W teście zderzenia z pieszym wykorzystuje się elementy będące replikami części ciała człowieka: głowy, bioder, nóg itp. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na rozwiązanie usytuowania piór wycieraczek, które pozostają w pionowej pozycji, ukryte za słupkami przedniej szyby.

W ten sposób znacznemu ograniczeniu ulega liczba uszkodzeń głowy, na które piesi są narażeni podczas wypadków.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński