Stargardzki batalion ma supernowoczesny most Daglezja

    Stargardzki batalion ma supernowoczesny most Daglezja

    Marek Jaszczyński

    Głos Szczeciński

    Aktualizacja:

    Głos Szczeciński

    Po moście ułożonym przez Daglezję mogą przejeżdżać nawet ciężkie leopardy.

    Po moście ułożonym przez Daglezję mogą przejeżdżać nawet ciężkie leopardy. ©12 BZ

    - 2 stargardzki batalion saperów z 12 BZ jest pierwszą jednostką wojskową w naszej armii, która ma w posiadaniu ten najnowocześniejszy sprzęt inżynieryjny - mówi Judyta Młynarczyk z 12 Brygady Zmechanizowanej.
    Po moście ułożonym przez Daglezję mogą przejeżdżać nawet ciężkie leopardy.

    Po moście ułożonym przez Daglezję mogą przejeżdżać nawet ciężkie leopardy. ©12 BZ

    Co to za konstrukcja?


    Cały zestaw składa się z trzyosiowego ciągnika siodłowego typu C662D.43 i przęsła mostowego na naczepie specjalnej. Ciągnik posiada stały napęd 6x6, ponadto doposażono go w przystawkę mocy przeznaczoną głównie do napędu układu hydraulicznego przęsła. Do manipulowania przęsłem służy układacz mostowy. Most towarzyszący na podwoziu kołowym charakteryzuje się: automatycznie rozkładanymi wypełnieniami międzykoleinowymi, regulowaną szerokością przęsła mostu (eksploatacyjna 4 m, transportowa 3 m), podwyższoną mobilnością głównie dzięki zastosowaniu zawieszenia sprężynowego naczepy i napędowi wszystkich 12 kół pojazdu (ciągnik siodłowy w układzie 6x6 i hydrauliczny napęd kół naczepy). Most pozwala na przejazd najcięższych wozów w Wojsku Polski jakim są czołgi Leopard 2 (56 t) nad przeszkodą o szerokości 20 m. Masa własna Daglezji wynosi 48 t.



    Daglezja to most towarzyszący przeznaczony do transportowania, na mostowym pojeździe transportowym (MTP).
    Pozwala na zabezpieczenie przepraw, pokonywanie przeszkód o szerokości do 20 metrów. Unikalna konstrukcja przęsła umożliwia zmianę jego szerokości, w położeniu transportowym wynosi ona 3 metry, zaś w roboczym 4 metry. Głównie dzięki temu zestaw może poruszać się bez ograniczeń po drogach publicznych.

    To drugi w Polsce egzemplarz mostu towarzyszącego na podwoziu samochodowym.

    - Stargardzki batalion saperów już w tej chwili może się pochwalić najlepszym i najnowocześniejszym mostem towarzyszącym w Europie - mówi Judyta Młynarczyk.

    Daglezja powstała w firmie OBRUM z Gliwic.

    Czytaj treści premium w Głosie Szczecińskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (3)

    Dodaj komentarz
    Wszystkie komentarze (3) forum.gs24.pl

    Polub nas na Facebooku

    Zdjęcia ze Stargardu

    Wideo ze Stargardu

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    GS24 poleca:

    Osobowość Roku 2018 - zgłoś swoje propozycje nominacji

    Osobowość Roku 2018 - zgłoś swoje propozycje nominacji

    Piłkarz Roku 2018. Wybieramy najlepszych piłkarzy w regionie

    Piłkarz Roku 2018. Wybieramy najlepszych piłkarzy w regionie

    MISTRZOWIE FOTOGRAFII - zobacz kto zwyciężył!

    MISTRZOWIE FOTOGRAFII - zobacz kto zwyciężył!

    SPORTOWY SUKCES ROKU | Głosowanie zakończone poznaj laureatów

    SPORTOWY SUKCES ROKU | Głosowanie zakończone poznaj laureatów