Sanepid kontroluje sklepy i restauracje w regionie. Pod lupą także koronawirus

Szymon Wasilewski
Szymon Wasilewski
Tegoroczne wakacje zarówno dla inspekcji sanitarnej jak i dla właścicieli punktów handlowych oraz gastronomicznych to wyjątkowo gorący okres. Epidemia koronawirusa sprawia, że kontrole stają się jeszcze bardziej szczegółowe.

W ciągu jednego dnia w województwie zachodniopomorskim prowadzono akcję kontroli lokali gastronomicznych. Ogółem przeprowadzono 87 kontroli. W 46 lokalach nie stwierdzono nieprawidłowości. W pozostałych 41 zanotowano uchybienia, co poskutkowało nałożeniem 30 mandatów na kwotę 9 400 złotych.

Kary finansowe wystawiane były m.in. za:
• Brak ręczników papierowych i środka do dezynfekcji rąk przy umywalce w pomieszczeniu w którym przygotowuje się posiłki
• Opakowania jednorazowe do sosów przechowywane na brudnym grzejniku w kuchni
• Przechowywanie opakowań jednorazowych do kontaktu z żywnością w przypadkowych miejscach
• Zapas surówek przechowywanych w pojemnikach po ogórkach
• Brudno utrzymane półki, regały, blaty; zły stan techniczny mebli, brudne, tłuste, zły stan techniczny obiektu
• Artykuły spożywcze (kapusta kiszona) przechowywana miejscu nasłonecznionym
• Nieokazanie bądź brak dokumentacji HACCP
• Brak orzeczeń do celów sanitarno-epidemiologicznych
• Przeterminowane produkty
• Brudny sprzęt produkcyjny
• Brak środków do mycia i dezynfekcji rąk przy umywalne w pomieszczeniu produkcyjnym

W pasie nadmorskim podczas jednodniowej akcji kontroli lokali gastronomicznych przeprowadzono 31 kontroli. Nieprawidłowości stwierdzono w 18 lokalach, w 13 nie zanotowano uchybień. Z kolei 2 obiekty działały bez zatwierdzenia działalności Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Łącznie wystawiono mandaty – 17 na kwotę 5 000 złotych, m.in. za:
• Brak badań do celów sanitarno – epidemiologicznych
• Brak warunków do mycia świeżych owoców
• Brak do wglądu aktualnego badania wody do spożycia
• W toalecie dla klientów brak bieżącej ciepłej wody
• Na blatach roboczych przetrzymywanie gotowych produktów i narzędzi roboczych
• Wprowadzanie do obrotu środki spożywcze po upływanie daty minimalnej trwałości/daty ważności
• W lodówkach brak segregacji produktów, razem trzymane surowe mięso i surówki gotowe do spożycia
• Mrożenie we własnym zakresie, bez oznakowania surowe mięso i to po obróbce termicznej, mrożenie gotowych gofrów
• Lody nieoznakowane w tym 3 kuwety rozmrożonych lodów (zostały wycofane z użytku)
• Duże ilości zamrożonego kruchego ciasta
• Brak środka dezynfekującego do powierzchni mających kontakt z żywnością
• Mrożenie artykułów pochodzenia zwierzęcego po upływie terminu przydatności do spożycia

W lokalach, w których stwierdzano nieprawidłowości wydawano decyzje o wycofaniu produktów z obrotu, zaplanowano kontrole sprawdzające, wszczynano postępowania administracyjne, a także kierowano wnioski o nałożenie kary.

ZOBACZ TAKŻE:

To pierwszy weekend po "odmrożeniu" gastronomii w Szczecinie

Restauratorzy w Szczecinie nie planują podwyżek. Jak mówią -...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie