- Powinniśmy zacząć od elementów bezpośrednio wpływających na bezpieczeństwo jazdy samych kierowców i pasażerów pojazdu - podkreśla Grzegorz Kowalski, ze szczecińskiego serwisu Toyoty. - Jednym z najważniejszych elementów są oczywiście hamulce.
Hamulce
Trzeba więc zwrócić szczególną uwagę na układ hamulcowy, sprawdzić lub wymienić płyn w całym układzie. Należy też przejrzeć klocki, tarcze i szczęki hamulcowe, wszystkie elementy i mechanizmy ruchome, wspomagające, linki itd.
Układ kierowniczy
Do elementów bardzo ważnych należy układ kierowniczy. Trzeba dokonać dokładnego przeglądu mechanizmów, skorygować ewentualne luzy. Musimy też sprawdzić zbieżność, skontrolować amortyzatory.
Zapasowe żarówki
Ponieważ zimą mamy długie wieczory, częste opady, mgły, zamglenia bardzo duże znaczenie dla bezpieczeństwa zmotoryzowanych i pieszych ma właściwe oświetlenie pojazdu.
- Światła trzeba koniecznie sprawdzić, odpowiednio wyregulować strumień - kontynuuje Grzegorz Kowalski. - Radzę też, w serwisie albo specjalistycznym sklepie, kupić komplet zapasowych żarówek.
Wymieńmy płyn do szyb
Pamiętajmy o tym, by wymienić płyn do szyb na zimowy. Stosowany latem może zamarzać przy ujemnych temperaturach, posiada bowiem zbyt małą zawartość alkoholu.
Silnik
Bardzo ważną rzeczą jest kontrola płynu chłodzącego w silniku. Najczęściej stosuje się oleje syntetyczne, wielosezonowe. Radzimy by już w serwisie dowiedzieć się, jaki olej najlepiej zastosować, czy wymienić na inny przed zimą.
Nadwozie
- Musimy wziąć pod uwagę fakt, że na drogach będą pojawiać się mieszanki piachu, soli - mówi specjalista toyoty. - Dlatego trzeba dokonać gruntownego mycia samochodu, uzupełnić izolatory, przesmarować wszystkie elementu ruchome. Zalecamy woskowanie nadwozia i konserwację uszczelek.
Są specjalne płyny w sieciach, marketach, autoryzowanych serwisach.
Co trzeba mieć...
Pamiętajmy, by auto wyposażyć w koło zapasowe albo tzw. dojazdówkę. Obowiązkowy jest trójkąt ostrzegawczy, lewarek, apteczka. Sprawdźmy też gaśnicę.
Jeżeli planujemy wycieczki w rejony górskie, wyżynne, warto wyposażyć auto w komplet łańcuchów śnieżnych. Wskazana jest saperka.
Warto zaopatrzyć się w tzw. maty śnieżne, które można podłożyć pod koło w razie problemu z wyjechaniem z oblodzonego miejsca.
Akumulator
Nie każdy akumulator sprawny latem, będzie działać bez zastrzeżeń w niskich temperaturach. Musimy sprawdzić jego parametry rozruchowe i w razie konieczności akumulator wymienić na nowy.
Jak jeździć
- Warto zapamiętać, że jadąc po bardzo śliskiej, ośnieżonej nawierzchni dobrze jest zmniejszyć ciśnienie w ogumieniu - dodaje Kowalski. - Po opuszczeniu takiego terenu na najbliższej stacji ciśnienie należy ponownie skorygować.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?