Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Premiera Primery

Piotr Jasina
Amatorów nowego Nissana Primery interesowało również to co ma pod maską.
Amatorów nowego Nissana Primery interesowało również to co ma pod maską. Andrzej Szkocki
Najnowsza generacja Primery to pierwsza z konstrukcji Nissana, która prezentuje nowy kierunek w koncepcji projektowania samochodów: łączy śmiałą stylizację z zaawansowaną technologią i prostotą obsługi. W futurystycznych kształtach Primery kryje się unikatowy, centralny system sterowania wieloma funkcjami samochodu oraz wyjątkowy układ jezdny. Do polskich salonów trafiły właśnie wersje sedan i kombi. W miniony weekend nowy samochód zaprezentował również w salonie przy ul Struga szczeciński dealer Nissana, firma Polmotor.

Nadwozie

W stylu nowej Primery dominuje koncepcja jednej bryły - linia obrysu nadwozia łagodnie integruje przód, środek i tył samochodu, tworząc niezwykle wyszukaną, elegancką i zarazem sportową sylwetkę. Samochód ma łagodnie zaokrąglony dach, którego linia przechodzi w pokrywę bagażnika. Wlot powietrza, umieszczony pod charakterystyczną dla Nissana atrapą chłodnicy w kształcie rozpostartych do lotu skrzydeł, pokrywa silnika i przednia szyba zdają się tworzyć jeden element.

Wnętrze

Zostało zdominowane przez niezwykły układ tablicy. W tym swoistym "centrum dowodzenia" zastosowano unikatowy zestaw przełączników, który pozwala na sterowanie większością urządzeń (systemem audio, dostępną w niektórych krajach nawigacją satelitarną DVD, informacją o sytuacji na drodze oraz układem wentylacji i klimatyzacji wnętrza) samochodu z wykorzystaniem wielofunkcyjnego ekranu. Za pośrednictwem ekranu samochód przekazuje kierowcy również dodatkowe informacje na przykład, jeśli wykryto niedomknięte drzwi. Kierowca może również wprowadzić do pamięci komputera dane, związane z przebiegiem samochodu - w uzupełnieniu do funkcji automatycznego przypominania o konieczności wykonania przeglądu okresowego, użytkownik może wprowadzać własne indywidualne informacje, wywoływane po osiągnięciu określonego przebiegu.
Ekran służy także do wyświetlania obrazu, pochodzącego z kamery umieszczonej z tyłu pojazdu. Kamera uruchamia się automatycznie przy włączaniu wstecznego biegu i pomaga w manewrowaniu tyłem oraz parkowaniu. Primerę wyposażono w nowatorski system telefoniczny - aparat umieszcza się w specjalnym uchwycie, który łączy go samoczynnie z centralnym układem sterowania i systemem audio. Wyświetlacz telefonu jest pokazywany na ekranie monitora pojazdu, a odbiór i prowadzenie rozmów umożliwiają przyciski, umieszczone na centralnym zestawie przełączników. W aucie zastosowano inteligentny system utrzymywania stałej prędkości jazdy - Intelligent Cruise Control - system wykorzystuje specjalne czujniki w celu zapewnienia stałej odległości pojazdu od samochodu, jadącego z przodu.

Komfort jazdy i prowadzenie

Zespół przedniego zawieszenia o zupełnie nowej konstrukcji został zamocowany do ramy pośredniej. Gwarantuje zachowanie precyzji prowadzenia i przyczepności, zapewniając komfort oraz tłumienie drgań i hałasu. Przy tylnym zawieszeniu konstruktorzy pozostali wierni przestrzennie prowadzonej belce skrętnej, znanej z poprzednich konstrukcji Nissana. Dzięki podwojeniu rozmiarów elementów metalowo-gumowych i zmniejszeniu ich sztywności uzyskano znaczące zwiększenie zdolności do tłumienia hałasu oraz drgań. Nowa primera posiada znakomite własności dynamiczne, przy zwiększonej odporności na boczny wiatr i lepszej stabilności jazdy na zakrętach. Rezerwy bezpieczeństwa zwiększa ponadto układ elektronicznej kontroli stabilności (ESP).

Silniki

4-drzwiowy sedan i 5-drwioe kombi, dostępne w nszych salonach w tej chwili, będą wyposażone w silniki o pojemności od 1,6 l (109 KM), 1,8 l (113 KM), 2 l (140 KM) i turbodiesel common rail 2,2 l(126 KM). Najtańsza primera z pięciu wersji wyposażeniowych kosztuje niespełna 70 tys. zł. Jeśli jednak wybierzemy wersję luksusową, z atematyczną skrzynią biegów, wszelkimi dodatkami, zapłacimy ponad 120 tys. zł.

Bezpieczeństwo jazdy

Samochód należy do najbezpieczniejszych pojazdów segmentu D w zakresie bezpieczeństwa czynnego. Niebagatelną rolę odgrywa tutaj układ hamulcowy wyposażony w najnowszej generacji system przeciwpoślizgowy ABS Bosch 8. Zastosowanie układu dodatkowego wspomagania w czasie nagłego hamowania (Nissan Brake Assist system - NBA) oraz systemu elektronicznego rozdziału sił hamowania umożliwia istotne skrócenie drogi hamowania, dzięki kontroli każdego koła, a w szczególności kół tylnych, które niezależnie od obciążenia hamują teraz z optymalną siłą. Samochód może być wyposażony w system elektronicznej kontroli stabilności. Niezwykle sztywne nadwozie zostało wyposażone w strefy kontrolowanego zgniotu. W razie uderzenia bocznego drzwi i ich wzmocnienia zostały tak skonstruowane, aby przekazywały energię zderzenia na wzmocnione elementy nadwozia i nie ulegały wtłaczaniu do wnętrza kabiny. Oprócz dwóch poduszek przednich - została również seryjnie wyposażona w poduszki boczne i kurtyny powietrzne. W aucie zastosowano system aktywnych zagłówków, który zmniejsza ryzyko powstania obrażeń szyjnego odcinka kręgosłupa, a bezpieczna konstrukcja pedału hamulca - obrażeń nóg.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński