Nadwozie
W stylu nowej Primery dominuje koncepcja jednej bryły - linia obrysu nadwozia łagodnie integruje przód, środek i tył samochodu, tworząc niezwykle wyszukaną, elegancką i zarazem sportową sylwetkę. Samochód ma łagodnie zaokrąglony dach, którego linia przechodzi w pokrywę bagażnika. Wlot powietrza, umieszczony pod charakterystyczną dla Nissana atrapą chłodnicy w kształcie rozpostartych do lotu skrzydeł, pokrywa silnika i przednia szyba zdają się tworzyć jeden element.
Wnętrze
Zostało zdominowane przez niezwykły układ tablicy. W tym swoistym "centrum dowodzenia" zastosowano unikatowy zestaw przełączników, który pozwala na sterowanie większością urządzeń (systemem audio, dostępną w niektórych krajach nawigacją satelitarną DVD, informacją o sytuacji na drodze oraz układem wentylacji i klimatyzacji wnętrza) samochodu z wykorzystaniem wielofunkcyjnego ekranu. Za pośrednictwem ekranu samochód przekazuje kierowcy również dodatkowe informacje na przykład, jeśli wykryto niedomknięte drzwi. Kierowca może również wprowadzić do pamięci komputera dane, związane z przebiegiem samochodu - w uzupełnieniu do funkcji automatycznego przypominania o konieczności wykonania przeglądu okresowego, użytkownik może wprowadzać własne indywidualne informacje, wywoływane po osiągnięciu określonego przebiegu.
Ekran służy także do wyświetlania obrazu, pochodzącego z kamery umieszczonej z tyłu pojazdu. Kamera uruchamia się automatycznie przy włączaniu wstecznego biegu i pomaga w manewrowaniu tyłem oraz parkowaniu. Primerę wyposażono w nowatorski system telefoniczny - aparat umieszcza się w specjalnym uchwycie, który łączy go samoczynnie z centralnym układem sterowania i systemem audio. Wyświetlacz telefonu jest pokazywany na ekranie monitora pojazdu, a odbiór i prowadzenie rozmów umożliwiają przyciski, umieszczone na centralnym zestawie przełączników. W aucie zastosowano inteligentny system utrzymywania stałej prędkości jazdy - Intelligent Cruise Control - system wykorzystuje specjalne czujniki w celu zapewnienia stałej odległości pojazdu od samochodu, jadącego z przodu.
Komfort jazdy i prowadzenie
Zespół przedniego zawieszenia o zupełnie nowej konstrukcji został zamocowany do ramy pośredniej. Gwarantuje zachowanie precyzji prowadzenia i przyczepności, zapewniając komfort oraz tłumienie drgań i hałasu. Przy tylnym zawieszeniu konstruktorzy pozostali wierni przestrzennie prowadzonej belce skrętnej, znanej z poprzednich konstrukcji Nissana. Dzięki podwojeniu rozmiarów elementów metalowo-gumowych i zmniejszeniu ich sztywności uzyskano znaczące zwiększenie zdolności do tłumienia hałasu oraz drgań. Nowa primera posiada znakomite własności dynamiczne, przy zwiększonej odporności na boczny wiatr i lepszej stabilności jazdy na zakrętach. Rezerwy bezpieczeństwa zwiększa ponadto układ elektronicznej kontroli stabilności (ESP).
Silniki
4-drzwiowy sedan i 5-drwioe kombi, dostępne w nszych salonach w tej chwili, będą wyposażone w silniki o pojemności od 1,6 l (109 KM), 1,8 l (113 KM), 2 l (140 KM) i turbodiesel common rail 2,2 l(126 KM). Najtańsza primera z pięciu wersji wyposażeniowych kosztuje niespełna 70 tys. zł. Jeśli jednak wybierzemy wersję luksusową, z atematyczną skrzynią biegów, wszelkimi dodatkami, zapłacimy ponad 120 tys. zł.
Bezpieczeństwo jazdy
Samochód należy do najbezpieczniejszych pojazdów segmentu D w zakresie bezpieczeństwa czynnego. Niebagatelną rolę odgrywa tutaj układ hamulcowy wyposażony w najnowszej generacji system przeciwpoślizgowy ABS Bosch 8. Zastosowanie układu dodatkowego wspomagania w czasie nagłego hamowania (Nissan Brake Assist system - NBA) oraz systemu elektronicznego rozdziału sił hamowania umożliwia istotne skrócenie drogi hamowania, dzięki kontroli każdego koła, a w szczególności kół tylnych, które niezależnie od obciążenia hamują teraz z optymalną siłą. Samochód może być wyposażony w system elektronicznej kontroli stabilności. Niezwykle sztywne nadwozie zostało wyposażone w strefy kontrolowanego zgniotu. W razie uderzenia bocznego drzwi i ich wzmocnienia zostały tak skonstruowane, aby przekazywały energię zderzenia na wzmocnione elementy nadwozia i nie ulegały wtłaczaniu do wnętrza kabiny. Oprócz dwóch poduszek przednich - została również seryjnie wyposażona w poduszki boczne i kurtyny powietrzne. W aucie zastosowano system aktywnych zagłówków, który zmniejsza ryzyko powstania obrażeń szyjnego odcinka kręgosłupa, a bezpieczna konstrukcja pedału hamulca - obrażeń nóg.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?