Trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault przypominają, co to znaczy „prawidłowo”.
Nasze zdrowie i życie podczas kolizji lub wypadku może zależeć od tego, czy mieliśmy zapięte pasy i czy były one odpowiednio zapięte. Zadziałają optymalnie, gdy pozycja ciała wymuszona przez ustawienie fotela będzie prawidłowa – wyjaśnia Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Prawidłowe ustawienie fotela kierowcy.
Pierwszą czynnością, którą powinniśmy wykonać, przygotowując fotel i kierownicę do jazdy, jest ustawienie wysokości siedziska fotela. Regulujemy je w taki sposób, aby zapewnić sobie dobrą widoczność otoczenia samochodu oraz deski rozdzielczej. Jeśli warunek dobrej widoczności jest spełniony przy różnych ustawieniach wysokości siedziska, wówczas wybierzmy ustawienie możliwie jak najniższe – dzięki temu pomiędzy naszą głową a dachem auta zapewnimy sobie wolną przestrzeń, co w razie wypadku połączonego z dachowaniem zmniejsza ryzyko obrażeń głowy i kręgosłupa szyjnego.
Następnie ustawmy odległość fotela od pedałów. Należy to zrobić w taki sposób, aby nawet po całkowitym wciśnięciu sprzęgła nasza lewa noga pozostała lekko zgięta w kolanie. W pojeździe z automatyczną skrzynią biegów zamiast sprzęgła wciskamy kontrolnie hamulec i używamy do tego prawej nogi. Przy automatycznej skrzyni biegów podczas wciskania hamulca samochód musi być uruchomiony.
COMPONENT {"params":{"id":" 24312729 "},"component":"single_article"}
Kolejnym krokiem jest wyregulowanie oparcia fotela. Powinno ono być ustawione możliwie jak najbardziej pionowo. Zapewnia to optymalne działanie pasów bezpieczeństwa.
Następnie regulujemy zagłówek. Jego zadaniem jest ochrona kręgów szyjnych w czasie kolizji, podczas których przeciążenia wymuszają gwałtowny ruch naszej głowy i szyi do tyłu. Prawidłowo ustawiony zagłówek powinien znajdować się kilka centymetrów od potylicy, a jego szczyt powinien być ustawiony na równi ze szczytem naszej głowy.
Położenie kierownicy powinno umożliwiać wygodną obserwację zegarów i wskaźników znajdujących się na desce rozdzielczej, a także operowanie pedałami. Ponadto kierownicę umieszczamy na tyle blisko, aby móc swobodnie przełożyć nadgarstek każdej z rąk przez szczyt koła kierownicy bez wychylania się z fotela, a podczas jazdy móc trzymać kierownicę ugiętymi rękami. Upewnijmy się jednak, że pomiędzy środkiem koła kierownicy, a naszym mostkiem znajduje się przynajmniej 25-30 cm wolnej przestrzeni. Zapewni to wystarczającą ilość miejsca na ewentualne otwarcie się poduszki powietrznej.
COMPONENT {"params":{"id":" 24311139 "},"component":"single_article"}
Ustawiamy lusterka i zapinamy pas bezpieczeństwa. Pas nie może być skręcony i powinien jak najściślej przylegać do ciała, w warunkach jesienno-zimowych warto więc wcześniej zdjąć lub rozpiąć kurtkę. Dolna taśma pasa powinna płasko spoczywać na kościach miednicy (nie na brzuchu), a górne mocowanie należy tak wyregulować, aby pas przebiegał przez mostek oraz środek kości obojczykowej, nie dotykając szyi ani nie zsuwając się z ramienia.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple AirPods 2 biały (MV7N2ZM/A)
Nowe AirPods to słuchawki bezprzewodowe wymyślone …
kup teraz

Beyerdynamic DT 900 Pro X Czarny
Beyerdynamic DT 900 PRO X Słuchawki studyjne do od…
kup teraz

Pioneer HDJ-X5-K czarny
Pioneer DJ stworzył nową linię DJskich słuchawek, …
kup teraz

Beyerdynamic DT770M 80Ohm
BEYERDYNAMIC DT770M Profesjonalne DT770M to słucha…
Pirat drogowy w Lublinie