Powiększona SPP w Szczecinie będzie jednak (nieco) mniejsza. Pytanie, czy zostanie zawieszona?

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
Jak będzie ostatecznie wyglądać powiększona SPP w Szczecinie? Sebastian Wołosz
Jeszcze w styczniu, radni Szczecina zdecydują, czy realizację rozszerzonej i droższej strefy płatnego parkowania należy wstrzymać o kilkanaście miesięcy. A to nie koniec zmian.

Nowa strefa wchodzi w życie 31 marca 2021 r. Obejmie ponad 160 ulic i placów wobec 80 dotychczas. Liczba miejsc postojowych zwiększy się z 6853 do ok. 11,7 tys. Wzrosną też ceny za postój.

Trwają już zaawansowane przygotowania:

  • zakupiono parkometry,
  • szykowane są nowe tablice informacyjne,
  • nowa linia autobusowa
  • i płatne parkingi niestrzeżone.

Grupa szczecinian chce jednak, aby nowa strefa została zawieszona do lipca 2022r. Według nich, brakuje infrastruktury, która wymusiłaby rotację aut i zmobilizowała kierowców do przesiadki na inne środki transportu.

Chodzi o szczecińską kolej metropolitalną, parkingowce, węzły przesiadkowe, nowe linie autobusowe. Zebrali więc kilkaset podpisów i przygotowali obywatelski projekt uchwały zawieszający nową SPP. Radni zajmą się sprawą 26 stycznia.

ZOBACZ TEŻ:

- Nie jesteśmy przeciwnikami samej SPP. Uznajemy ją za istotne narzędzie zarządzania ruchem w mieście. Celem strefy nie może być przede wszystkim zarabianie na kierowcach, szczególnie w czasie kryzysu. Kierowcy, którzy chcieliby zostawić swoje auta przed wjazdem do śródmieścia i dojechać transportem publicznym, mimo chęci, nie będą mogli tego robić. Cząstkowe i selektywne zmiany w komunikacji miejskiej choć potrzebne, nie są na tyle duże, by stały się dla nich alternatywą. Celem strefy jest ograniczenie ilości samochodów poruszających się i parkujących w centrum miasta, na tyle, by można było zwiększyć ich rotację. Jednak, samo powiększenie strefy i podwyższenie opłat za parkowanie w jej obrębie nie wystarczy. Konieczne jest skorelowanie terminu tej zmiany z terminami innych zmian planowanych w tym systemie komunikacyjnym. Tylko takie powiązanie umożliwia mieszkańcom realne przejście na inne niż komunikacją indywidualną, sposoby poruszania się - tłumaczy Damian Frycz, jeden z autorów uchwały obywatelskiej.

SPP bez kilku ulic w centrum Szczecina

Na tej samej sesji radni zdecydują o [b]wyłączeniu ze strefy płatnego parkowania kilku ulic w centrum miasta:

  • Łaziebnej,
  • Mariackiej,
  • części ul. Tkackiej,
  • części ul. Staromłyńskiej,
  • części ul. Koński Kierat,
  • części ul. Staromiejskiej.

Drogi te zostały niedawno wyłączone z użytkowania jako drogi publiczne, dlatego nie może być na nich ustanowiona SPP (choć mogą być pobierane opłaty na zasadzie zwykłego parkingu niestrzeżonego). Władze Szczecina chcą w tym miejscu zrobić atrakcyjną przestrzeń głównie dla pieszych.

- Wraz z Placem Orła Białego stanowić one będą strefę rozwiązań tworzących atrakcyjną przestrzeń publiczną, służącą do eksponowania walorów historycznych dzielnicy, wygodną i bezpieczną z punktu widzenia niechronionych uczestników ruchu, a także, dostosowaną do potrzeb mieszkańców i lokalnego biznesu - wyjaśnia w uzasadnieniu Anna Szotkowska, zastępca prezydenta Szczecina.

ZOBACZ TEŻ:

SPP w Szczecinie będzie większa i droższa. To już pewne. Zob...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie