Poprawić estetykę reklam na ulicach Szczecina

Marek Jaszczyński
Wszystko w rękach radnych, a wprowadzenie w życie  zapisów ustawy krajobrazowej poprawi estetykę reklam.
Wszystko w rękach radnych, a wprowadzenie w życie zapisów ustawy krajobrazowej poprawi estetykę reklam. Sebastian Wołosz
Szczecin może pójść drogą Łodzi w sprawie ładu reklamowego. Radni rozmawiali o ulicy Piotrkowskiej, a ściślej o standardach estetycznych obowiązujących w Łodzi.

Ulica Piotrkowska to wizytówka Łodzi, w większości to deptak z dużymi ograniczeniami w ruchu. Ale to co najciekawsze, to zasady kształtowania frontów lokali usługowych, które są zawarte w „Księdze standardów ulicy Piotrkowskiej”. To publikacja zawierająca zasady dotyczące projektowania witryn. Opracowanie w prosty i czytelny sposób pokazuje, jak za pomocą kilku elementów reklamowych stworzyć ciekawą i estetyczną witrynę.

- To wciągająca lektura poszerzająca wiedzę - mówi Jarosław Bondar, architekt miasta. - W przystępny sposób pokazuje co jest zabronione i jak prawidłowo urządzić witrynę. Czy tylko dla al. Wojska Polskiego, czy może dla całego miasta? To jest jeszcze do ustalenia.

Ład estetyczny dotyczy nie tylko starych kamienic, ale również budynków z prefabrykatów. Radni zastanawiali się nad tym, czy łódzkie zasady można przeszczepić na grunt szczeciński. To ważne, bo od 11 września weszła w życie tzw. ustawa krajobrazowa, której wdrożenie ma przyczynić się do naprawy krajobrazu miasta, pełnego przypadkowych reklam. Sprawą interesują się radni, bo to w gestii rady miasta jest uchwalenie prawa miejscowego dotyczącego estetyki.

- Ustawa krajobrazowa weszła już w życie. Nie czekając na nią wiele miast w Polsce opracowało standardy umieszczania reklam i szyldów w przestrzeni publicznej. Półtora roku temu takie rozwiązania, według odpowiedzi na jedną z moich interpelacji, mieliśmy mieć w Szczecinie. Ale nie mamy nic. O przestrzeń publiczną trzeba dbać! - mówi Marek Duklanowski, radny PiS.

Zgodnie z ustawą gmina może sięgnąć po opłaty za każdy nośnik reklamowy nawet na terenie prywatnym. Maksymalnie 2,50 zł za dzień lub 20 groszy za 1 metr kwadratowy powierzchni tablicy reklamowej. Jednak wśród radnych pojawiła się propozycja promocji

- Warto by było na razie odstąpić od tych opłat i zrobić dobry PR nowym rozwiązaniom - zaproponowała Joanna Bródka, radna PO.

Jednak nie brakuje wątpliwości dotyczących nowej ustawy, na przykład jak powinien wyglądać proces egzekucji opłat.

- Czy możemy wejść na prywatną działkę i zmierzyć nośnik reklamowy? - pyta Jarosław Bondar. - Niemniej warto opisać zasady dotyczące reklam i je uchwalić.

Z apelem do władz miasta i radnych o jak najszybsze wdrożenie rozwiązań wprowadzanych przez ustawę wystąpiło stowarzyszenie SENS. - Jest to pierwszy od wielu lat przykład aktu prawnego, którego uchwalenie wiązało się z troską o przestrzeń rozumianą jako dobro wspólne - uważa Tomasz Cerebież-Tarabicki z SENS.

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

S
Szczeciniak

Radny kradnie , a całe miasto na dnie .

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3