Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pociągiem na Pogodno, Niebuszewo i Skolwin a także na lotnisko w Goleniowie i do Gryfina. Konferencja o Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej

Leszek Wójcik
Leszek Wójcik
W Szczecinie ma być 26 przystanków Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej (w całej SKM - 40).
W Szczecinie ma być 26 przystanków Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej (w całej SKM - 40). LW
Szczecińska Kolej Metropolitalna połączy Szczecin z Goleniowem, Stargardem, Gryfinem i Policami. W samym mieście pociągi zatrzymywać się mają na 26 przystankach. Ułatwią dojazd pracownikom stref przemysłowych (np. Trzebusz czy Dunikowo) a kibicom dotarcie do stadionu Pogoni - przystanek Pogodno.

W Szczecinie ma być 26 przystanków Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej (w całej SKM - 40). Dużo. Ale dzięki temu SKM-ką dotrze się praktycznie wszędzie. O rozwoju SKM debatowali we wtorek uczestnicy konferencji poświęconej transportowi publicznemu.

- Ona wpłynie na zmianę zachowań szczecinian. Na zwiększenie ich mobilności. - podkreśla Michał Przepiera, wiceprezydent Szczecina, jeden z prelegentów konferencji. - Zmieni też układ komunikacyjny w Szczecinie.

Pociągi SKM jeździć będą w szczycie co pół godziny, poza szczytem, co godzinę. Dzięki włączeniu do systemu pociągów różnych linii, do niektórych przystanków pociągi mają podjeżdżać co 10-15 minut. I dotrą do zakątków miasta, do których obecnie bardzo trudno się dostać.

- Już otrzymujemy pytania od inwestorów i pracowników firm, działających np. w wydzielonych strefach przemysłowych - przyznaje Roman Walaszkowski, dyrektor Biura Stowarzyszenia Szczeciński Obszar Metropolitalny. - Czekają na uruchomienie SKM. Ułatwi im funkcjonowanie i umożliwi kontynuowanie inwestycji.

Jednym z głównych cech SKM ma być jej dostępność. Jak się okazuje, nawet poza Szczecinem 20 proc. mieszkańców obszaru metropolitalnego dotrze do najbliższego przystanku w ciągu 15 minut.

- Jadąc kwadrans rowerem dojedzie do przystanku aż 80 proc. mieszkańców tego obszaru - podkreśla Roman Walaszkowski.

Dyrektor SOM podkreśla, że SKM musi być zintegrowana z innymi rodzajami transportu. Będzie też mieć jeden bilet na wszystkie środki lokomocji.

Ile za niego zapłacimy? Oczywiście tego jeszcze nie wiadomo, ale ma być tańszy od sumy obecnych wydatków pasażerów płacących osobno za pociąg i komunikację miejską.

SKM ułatwi dotarcie do Szczecina mieszkańcom dojeżdżającym do miasta z Gryfina, Polic, Goleniowa i Stargardu. System ma być zintegrowany m.in. z prowadzonymi już inwestycjami kolejowym w kierunku Hamburga i Berlina, ze specjalną strefą przemysłową w Goleniowie a także lotniskiem i (w przyszłości) kolejową obwodnicą zachodnią Szczecina, dzięki której tranzyt towarów niebezpiecznych ominie centrum miasta.

O stanie zaawansowania prac (wciąż trwa modernizacja kilku przystanków i torowisk) a także o szansach, jakie da Szczecińska Kolej Metropolitalna całemu regionowi rozmawiali we wtorek uczestnicy konferencji: Rozwój Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, jako przykład przyjaznego systemu transportu publicznego. Jej organizatorem było Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński