W Szczecinie ma być 26 przystanków Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej (w całej SKM - 40). Dużo. Ale dzięki temu SKM-ką dotrze się praktycznie wszędzie. O rozwoju SKM debatowali we wtorek uczestnicy konferencji poświęconej transportowi publicznemu.
- Ona wpłynie na zmianę zachowań szczecinian. Na zwiększenie ich mobilności. - podkreśla Michał Przepiera, wiceprezydent Szczecina, jeden z prelegentów konferencji. - Zmieni też układ komunikacyjny w Szczecinie.
Pociągi SKM jeździć będą w szczycie co pół godziny, poza szczytem, co godzinę. Dzięki włączeniu do systemu pociągów różnych linii, do niektórych przystanków pociągi mają podjeżdżać co 10-15 minut. I dotrą do zakątków miasta, do których obecnie bardzo trudno się dostać.
- Już otrzymujemy pytania od inwestorów i pracowników firm, działających np. w wydzielonych strefach przemysłowych - przyznaje Roman Walaszkowski, dyrektor Biura Stowarzyszenia Szczeciński Obszar Metropolitalny. - Czekają na uruchomienie SKM. Ułatwi im funkcjonowanie i umożliwi kontynuowanie inwestycji.
Jednym z głównych cech SKM ma być jej dostępność. Jak się okazuje, nawet poza Szczecinem 20 proc. mieszkańców obszaru metropolitalnego dotrze do najbliższego przystanku w ciągu 15 minut.
- Jadąc kwadrans rowerem dojedzie do przystanku aż 80 proc. mieszkańców tego obszaru - podkreśla Roman Walaszkowski.
Dyrektor SOM podkreśla, że SKM musi być zintegrowana z innymi rodzajami transportu. Będzie też mieć jeden bilet na wszystkie środki lokomocji.
Ile za niego zapłacimy? Oczywiście tego jeszcze nie wiadomo, ale ma być tańszy od sumy obecnych wydatków pasażerów płacących osobno za pociąg i komunikację miejską.
SKM ułatwi dotarcie do Szczecina mieszkańcom dojeżdżającym do miasta z Gryfina, Polic, Goleniowa i Stargardu. System ma być zintegrowany m.in. z prowadzonymi już inwestycjami kolejowym w kierunku Hamburga i Berlina, ze specjalną strefą przemysłową w Goleniowie a także lotniskiem i (w przyszłości) kolejową obwodnicą zachodnią Szczecina, dzięki której tranzyt towarów niebezpiecznych ominie centrum miasta.
O stanie zaawansowania prac (wciąż trwa modernizacja kilku przystanków i torowisk) a także o szansach, jakie da Szczecińska Kolej Metropolitalna całemu regionowi rozmawiali we wtorek uczestnicy konferencji: Rozwój Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, jako przykład przyjaznego systemu transportu publicznego. Jej organizatorem było Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?