Olgierd Geblewicz: Zależy nam na drodze S6

Redakcja
Opinie, rozmowy, plany – o szansach na powstanie S6 Szczecin – Koszalin– Słupsk – Gdańsk piszemy w Głosie
Opinie, rozmowy, plany – o szansach na powstanie S6 Szczecin – Koszalin– Słupsk – Gdańsk piszemy w Głosie
Udostępnij:
Rozmowa z Olgierdem Geblewiczem, marszałkiem województwa o drodze ekspresowej ze Szczecina do Gdańska

- W ciągu 10 miesięcy powstaną koncepcje programowe dla czterech odcinków drogi S6 z Goleniowa do Słupska. Dokumentacja ta pozwoli na ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie drogi. Problem w tym, że przepytani przez nas parlamentarzyści mówią bardzo ostrożnie o pieniądzach na S6, sugerując, że wszystko zależy od ministra Nowaka. Czy zarząd województwa podjął jakieś starania lobbingowe, aby w nowym rozdaniu unijnym znalazły się jednak środki na tę bardzo ważną dla regionu trasę?
- Dostosowanie drogi krajowej nr 6 do parametrów drogi ekspresowej jest jednym z naszych priorytetów rozwoju Województwa Zachodniopomorskiego. Rozmawiałem na ten temat nie tylko ze Sławomirem Nowakiem, Ministrem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, ale również Elżbietą Bieńkowską, Minister Rozwoju Regionalnego, ale przede wszystkim z premierem Donaldem Tuskiem.

- Jakie jest według pana znaczenie S6 z punktu widzenia interesów województwa?
- To droga niezbędna do włączenia komunikacyjnego centralnej i wschodniej części województwa. Następstwem wykluczenia komunikacyjnego jest wykluczenie społeczne. Stąd opracowany przez nas pomysł na specjalne strefy włączenia dla tych rejonów. Bez drogi S6, bez odpowiedniego skomunikowania z resztą województwa i kraju nie poradzimy sobie z problemami społecznymi, jak choćby bezrobocie.

Czytaj również: Komunikacja: Chcemy ekspresówki ze Szczecina do Gdańska

- Czy tylko pan lobbował w jej sprawie?
- Nie, w tym przedmiocie lobbowali zachodniopomorscy parlamentarzyści Platformy Obywatelskiej. Oni także interweniowali u premiera Donalda Tuska. Mam nadzieję, że także inne ugrupowania zabiorą głos w tej sprawie.

- Jakich argumentów używacie?
- Najmocniejszym argumentem jest ten, że nie tylko z naszych regionalnych dokumentów, ale również z opracowań Ministerstwa Rozwoju Regionalnego jasno wynika, że obszar wybrzeża środkowego należy do najbardziej wykluczonych pod względem dostępności. Można o tym przeczytać choćby w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju. Nie może być tak, że obszar pomiędzy Szczecinem a Gdańskiem pozostają swoistą białą plamą w zakresie komunikacji. Taki stan rzeczy nie odpowiada potencjałowi morskiemu tego terenu. Ponadto droga s6 stanowi element międzynarodowego szlaku drogowego E28.

- Na tym koniec?
- Nie, w moim imieniu wicemarszałek Wojciech Drożdż skierował także pismo do ministra Nowaka, cały czas przedstawiciele zarządu województwa podkreślają konieczność realizacji inwestycji podczas spotkań dotyczących rozwoju sieci drogowej oraz każdorazowo popierają starania samorządów i podmiotów występujących o umieszczenie w planie rozwoju sieci drogowej Polski na lata 2014-2020 inwestycji przebudowy drogi krajowej nr 6.

- Jest szansa na pieniądze?
- Trzeba być optymistą.

To ważna droga

W marcu regionalna GDDKiA podpisała z dwoma biurami projektowymi umowy na opracowanie koncepcji, dotyczącej przebiegu 4 odcinków drogi szybkiego ruchu S6. Jest już bardzo ważna decyzja środowiskowa. Wszelkie jednak projekty i decyzje mają swój termin obowiązywania.

Jeśli ministerstwo transportu przekaże je dopiero po roku 2020, trzeba będzie wszystko zaczynać od nowa. Zaczynamy przepytywać naszych parlamentarzystów o to, jak lobbują na rzecz istotnego dla naszego województwa połączenia nadmorskiego, bo chyba nie jest z tym najlepiej. Nowa droga, gdy powstanie, przypominać będzie S3 do Gorzowa, czyli będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdą stronę i węzłami w najistotniejszych miejscach.

Dziś do Koszalina jedzie się 2-3 godziny i niemal tyle samo do Kołobrzegu. Gdy S6 powstanie, pojedziemy co najmniej dwa razy szybciej, a co istotne, bezpieczniej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
guru
@STETTIN - co ty za bzdury gadasz. Jakbyś wychylił łeb poza nasze miasto, to byś wiedział, że ludzie prowadzą masę interesów m.in. w trójmieście i potrzebują się tam szybko dostać. Więc s6 jest jak najbardziej potrzebna, również s10 jest potrzebna, ale skoro o s6 się więcej mówiło ostatnimi czasy w ministerstwie to trzeba kuć to żelazo póki jest szansa, że się coś ugra. A s3 i tak powstanie więc o co to bicie piany.
S
STETTIN
Szczecin potrzebuje s3 aż do granicy na południu nie w wzdłuż wybrzeża bardziej zależy na tej drodze kaszubom - a Szczecin patrząc na polityce względem regionu i tak będzie Niemiecki kwestia kilku lat ! więc po cholerę nam dzikie stepy wschodniej Europy !!
G
Gotfryd
Panie Gebellowicxzzz te obiecanki i tak panu nie pomogą - najpierw niech się Pan nauczy szanować innych a nie ich szantażować i zwalniać bez podstawy - mam nadzieję że społeczeństwo też Panu podziękuje i poprze moje motto dla Pana - precz z miasta - precz z gminy - precz z województwa - precz z kraju
G
Goleniowianka
Nie wierzę, w ani jedno słowo Geblewicza! Postanowił kandydować na szefa PO i robi przedstawienie, w postaci obiecanek- cacanek! Precz z geblewiczem!!!
Z
Ze Szczecina
i oczywiscie musial wbic szpileczke innym politykom, tak jakby ta jego peło była najlepsza.
Tymczasem wszyscy chca tej drogi, pisiorek Brudzinski nawet zlozyl interpelacje w tej sprawie, tkaze ci z sld strony tez cos tam krzyczeli.

Chyba ten Geblewicz musi sie nauczyc, ze drogi nie sa lewicowe, prawicowe, z po czy z pisu i jezeli ta droga nie powstanie, to wlasnie przez takie pobrzekiwanie, ktora partia lepsza...

Czy nawet w takiej sprawie, jak droga lecaca przez cale wojewodztwo musicie wykazywac, kto jest lepszy, zamiast razem pchac w jedna strone?????
n
nhy
Jak się zarabia 270 tyś. to łatwo o optymizm. Ta droga nie jest ujęta w żadnych planach do realizacji do roku 2020, więc to wszystko to zwykłe bicie piany. Brak tej drogi to dowód jak PO "kocha" Pomorze Zachodnie.
d
danielson
tej drogi Szczecin potrzebuje jak tlenu!!!
Więcej informacji na stronie głównej Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie