Obwodnica Stargardu: Pięć tras do wyboru, żeby wyprowadzić tranzyt z miasta

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Udostępnij:
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Stargardu w ciągu krajowej "Dwudziestki".

Decyzja środowiskowa określi przebieg drogi. Jak podaje GDDKiA opracowano 5 wariantów o długości od 4,3 do 4,8 km. Po pozyskaniu decyzji środowiskowej wykonane zostaną badania podłoża i opracowane elementy koncepcji programowej.

- Jest to zupełnie nowa obwodnica, która ma powstać w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic. Nowa droga będzie biegła na wschód od Stargardu i umożliwi ominięcie miasta przez ruch tranzytowy z DK20 - wyjaśnia Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału GDDKiA. - Dokumentacja pozwoli na ogłoszenie przetargu na realizację w formule Projektuj i Buduj, co jest przewidziane na 2023 rok. Realizacja inwestycji planowana jest w latach 2024-2028.

Przypomnijmy, że Stargard posiada już obwodnicę w ciągu drogi ekspresowej S10. Przez miasto ciągle jednak przebiega DK20 biegnąca od Stargardu przez Drawsko Pomorskie, Szczecinek i Bytów do Gdyni. Pełne wyprowadzenie z miasta ruchu tranzytowego z dróg krajowych będzie możliwe po realizacji obwodnicy również w ciągu DK20

Obwodnica Stargardu. Jak będzie wyglądać trasa?

  • Nowa trasa będzie omijała Stargard od wschodu.
  • Droga rozpocznie się od strony Drawska Pomorskiego kilkaset metrów przed początkiem obszaru zabudowanego Stargardu.
  • Trasa będzie biegła w kierunku południowym – przecinając linię kolejową i dalej dolinę rzeki Krąpiel. Długość trasy waha się między 4,3 km a 4,8 km.
  • Trasa włączy się na węźle Stargard Wschód, który będzie musiał zostać rozbudowany, w istniejącą S10.
  • W ramach inwestycji powstanie jednojezdniowa droga klasy GP. Prędkość projektowa to 80 kilometrów na godzinę.

Jak podaje portal rynekinfrastruktury.pl, warianty nr 1 i 2 są poprowadzone bliżej obszaru zabudowanego m. Strachocin, pozostałe warianty oddalają się od zabudowy tej miejscowości. Każdy wariant posiada również dodatkowy podwariant, który różni się rozwiązaniami technicznymi na połączeniu z obecną DK20 i w obszarze węzła drogowego Stargard Wschód. Jako preferowany przez inwestora został wskazany wariant 5.

Dodajmy, że trwa budowa północnej obwodnicy miasta, fragment od ul. Składowej do ul. E. Orzeszkowej będzie kosztował około 10 000 000 zł. Ta część obwodnicy powinna zostać oddana do użytku najpóźniej w połowie 2023 r. Docelowo włączona będzie do fragmentu przygotowywanego przez GDDKiA i łączącego drogi krajowe nr 20 i 10.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie