Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica śródmiejska w Szczecinie za 119 mln złotych

Marek Jaszczyński
Jedna z wizji wyglądu węzła Łękno, czyli styku VI etapu obwodnicy śródmiejskiej. Planowany odcinek obwodnicy ma długość około 1 km, zakłada przebudowę al. Wojska Polskiego wraz z torowiskiem na długości ok. 620 m oraz przebudowę linii  kolejowej na długości ok. 1,2 km.
Jedna z wizji wyglądu węzła Łękno, czyli styku VI etapu obwodnicy śródmiejskiej. Planowany odcinek obwodnicy ma długość około 1 km, zakłada przebudowę al. Wojska Polskiego wraz z torowiskiem na długości ok. 620 m oraz przebudowę linii kolejowej na długości ok. 1,2 km. Wizualizacja Maciej Sochanowski
Lada dzień zostanie ogłoszony przetarg na VI etap obwodnicy śródmiejskiej, od ulicy Niemierzyńskiej do al. Wojska Polskiego.

W ramach tego zadania ma być także przebudowany węzeł drogowy Łękno.

- Jesteśmy tuż przed ogłoszeniem przetargu na wykonanie projektu VI etapu Obwodnicy Śródmiejskiej - mówi Łukasz Kolasa z biura prasowego Urzędu Miasta. - Powinien być gotowy pod koniec przyszłego roku. Na dziś zakładamy, że na pewno powstanie fragment od ul. Niemierzyńskiej do Wojska Polskiego wraz z przebudową całego skrzyżowania, co będzie jednym z trudniejszych zadań podczas budowy obwodnicy.

Jesienią 2011 roku prowadzono konsultacje społeczne nad wyborem wariantu przebiegu trasy. Poparto II wariant przebudowy. Dlaczego? Zaletą tego rozwiązania jest prowadzenie jezdni obwodnicy na poziomie linii kolejowej, przez co arteria będzie w minimalny sposób ingerować w krajobraz i oddziaływać na otoczenie. Skrzyżowanie al. Wojska Polskiego z obwodnicą zaprojektowano jako węzeł częściowo bezkolizyjny, w którym obwodnica przechodzi pod aleją.

Zaprojektowano również przebudowę linii kolejowej nr 406 wraz z peronami i połączeniem komunikacyjnym z węzłem "Łękno". Torowisko tramwajowe biegnące wzdłuż al. Wojska Polskiego będzie wydzielone, jednak zostało zaprojektowane jako pas autobusowo-tramwajowy.

Co się zmieni w związku z tym wariantem? Wyburzona zostanie nieruchomości przy al. Wojska Polskiego 185 oraz ul. Pawła Jasienicy 5 wraz z sąsiadującymi budynkami garażowymi. Przewidywany całkowity koszt wykonania inwestycji dla tego wariantu wynosi około 119 milionów złotych. Cena zawiera koszt wybudowania VI etapu obwodnicy, wykupy nieruchomości i wypłatę odszkodowań oraz dziesięcioprocentową rezerwę na nieprzewidziane prace. Konsultacje prowadził Instytut Rozwoju Regionalnego.

- W konsultacjach wzięło udział mało mieszkańców, natomiast dużym zainteresowaniem konsultacje cieszyły się ze strony organizacji społecznych, które w większości poparły przebieg VI odcinka - tłumaczył wówczas Zbigniew Zychowicz z IRR. - Przy okazji konsultacji okazało się, że potrzebna jest debata dotycząca rozwiązania problemów komunikacyjnych w Szczecinie.

Znacznie więcej osób wypowiedziało się poza dopuszczalnymi sposobami konsultacji. Wśród nich uczestnicy protestu z Łękna, którzy zebrali i przekazali do IRR 800 podpisów przeciw planowanej budowie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński