MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowy most nad Regalicą powstanie do końca 2023 roku. To będzie gigantyczna inwestycja

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Kolejowy most zwodzony w Podjuchach nad Regalicą
Kolejowy most zwodzony w Podjuchach nad Regalicą Sebastian Wołosz
Stary most kolejowy nad Regalicą przejdzie do historii. Ma zbyt niski prześwit, a jego ruchome przęsło jest zbyt awaryjne. Tuż obok powstanie nowa przeprawa spełniające wymagania co do żeglowności i przepustowości linii. Wykonawca ma 26 miesięcy na budowę nowej przeprawy. Koszt zadania to ponad 340 milionów złotych.

- To wydarzenie na które czekaliśmy blisko 30 lat. To przebudowa słynnego mostu w Podjuchach, który hamował i wiele lat uniemożliwiał żeglugę. Dzisiaj możemy wszystkim zakomunikować, że nasza umowa gwarantuje, że inwestycja zostanie zakończona w ciągu dwóch lat. W Szczecinie pojawi się tor żeglugowy łączący Morze Północne z Morzem Bałtyckim. Tor otworzy żeglugę dla Portu Szczecin i Świnoujście. Ta inwestycja to jeden z naszych priorytetów, podpisanie umowy to dla nas wielki dzień – mówi o inwestycji Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Jednotorowy obecnie most kolejowy nad Regalicą ma zostać niemal w całości rozebrany. Równolegle do niego zbudowany ma zostać wyżej posadowiony most dwutorowy, który zbuduje firma Budimex. Nie będzie on już zwodzony, jednostki pływające bez problemu mają pod nim przepływać. Na pamiątkę pozostawione zostanie tylko przęsło zwodzone starego mostu, wpisane do rejestru zabytków.

Inwestycja jest w całości realizowana przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie PGW Wody Polskie.

– To jedna z największych inwestycji w historii Wód Polskich w Szczecinie. Spektakularne i bardzo potrzebne mieszkańcom miasta zadanie. Istotne z punktu widzenia transportu, żeglugi śródlądowej, ale i zapewnienia bezpieczeństwa mieszkańcom poprzez ułatwienie prowadzenia akcji lodołamania – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

Inwestycja obejmie m.in.: rozbiórkę trzech stałych przęseł istniejącego mostu kolejowego, wraz z podporami oraz budowę nowego mostu kolejowego. Dodatkowo zaplanowana jest budowa wiaduktu kolejowego w ciągu ul. Szklanej, murów oporowych na dojazdach do mostu kolejowego na prawym brzegu Regalicy, przejścia podziemnego wraz z prowadzącymi do niego schodami oraz windami.

ZOBACZ TEŻ:

PKP Polskie Linie Kolejowe SA jako zarządca infrastruktury kolejowej, partycypują w kosztach inwestycji kwotą około 140 mln zł, przeznaczoną m.in. na powstanie drugiego toru na nowym moście oraz budowę nowej infrastruktury kolejowej, w tym przebudowę stacji Szczecin Podjuchy. Dotychczasowa nastawnia zostanie rozebrana, a w jej miejscu powstanie nowy budynek. Istotnym elementem jest też przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych, co ma przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo. Zmieni się również otaczająca infrastruktura m.in. oświetleniowa, drogowa, czy wodociągowa.

Przypomnijmy, że kolejowy most zwodzony w Podjuchach to jedyna czynna konstrukcja w Polsce i jedna z nielicznych w Europie. Most powstał na trasie Wrocław - Szczecin w 1877 roku, wówczas piąte przęsło było obrotowe. Obecny wygląd most zyskał po modernizacji w latach 1933-1935 - zbudowano przęsło zwodzone z przeciwwagą. W 1945 roku podobnie jak inne mosty w mieście, został wysadzony w powietrze przez wycofujących się Niemców. Został zrekonstruowany w 1949 roku. Most znajduje się na trasie ze stacji Szczecin Port Centralny przed wjazdem na Szczecin Podjuchy.

POLECAMY RÓWNIEŻ: Promenada w Trzebieży, z patronem Aleksandrem Dobą, otwarta! Zobacz ZDJĘCIA

Promenada w Trzebieży

Promenada w Trzebieży, z patronem Aleksandrem Dobą, otwarta!...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Trzęsienie ziemi na Wyspach. Partia Pracy wraca do władzy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński