Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe kłopoty Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju

mp
Wojewódzki Konserwator Zabytków jeszcze raz musi przyjrzeć się sprawie willi Grüneberga. Jest też ryzyko, że przetarg na wykonawce prac opóźni się, bo są zastrzeżenia do ogłoszenia o zamówieniu publicznym.

Obie sprawy zbiegły się razem i mogą spowodować komplikacje w budowie SST. Przypomnijmy, że szybki tramwaj ma połączyć prawobrzeże z lewobrzeżem. SST miałby kursować od Baseny Górniczego na prawobrzeże miasta jadąc bezkolizyjnie głównie estkadami i w specjalnym wykopie.

Przez wiele lat trwała walka o willę Gruneberga, która stoi na trasie SST. Niedawno konserwator zabytków uznał, że zabytkiem jest tylko willa, bez jej otoczenia. Dlatego wydawało się, że wystarczy przenieść budynek w inne miejsce i sprawa będzie załatwiona. Ale kilkoro miłośników willi zaskarżyło decyzję konserwatora. Na początku sierpnia Ministerstwo Kultury uchyliło decyzję konserwatora i nakazało ponownie zająć się sprawą. To może potrwać tygodniami.

- Czekamy na to co zrobi wojewódzki konserwator zabytków, to wyłącznie jego kompetencja - powiedział nam dzisiaj Piotr Landowski ze szczecińskiego magistratu.

Na razie decyzja Ministerstwa Kultury nie wstrzymała przetargów na inżyniera kontraktu (już ogłoszony) i wykonawcę inwestycji. Ale właśnie z tym drugim przetargiem mogą być kłopoty. Wykonawcę mieliśmy poznać we wrześniu. Ale dwie firmy - Energopol-Szczecin i Erbub - poskarżyły się na postanowienia w specyfikacji warunków przetargu. Rację przyznała im teraz Krajowa Izba Odwoławcza. Miasto musi więc poprawić warunki ogłoszenia o przetargu.

- Izba uwzględniła obydwa odwołania i nakazała zamawiającemu modyfikację określonych postanowień Specyfikacji i w konsekwencji modyfikację treści ogłoszenia o zamówieniu - powiedziała "Rynkowi Infrastruktury", Małgorzata Stręciwilk, z KIO.

Na razie nie wiadomo, czy to opóźni wybór wykonawcy.

KIO chce, aby poprawione zostały m.in. obowiązki zamawiającego związanych z przekazaniem placu udowy, czasu uzgodnień pomiędzy inżynierem kontraktu a zamawiającym.

Budowa SST to wielka inwestycja. Ma kosztować ok. 230 mln zł. Wykonawca będzie musiał m.in. zbudować torowisko, trakcję, trzy przystanki (Gryfińska, Lotnisko i Turkusowa), przesunąć willę Gruneberga, przebudować jezdnie, zrobić ścieżki rowerowe, estakadę w ciągu prawej jezdni ul. Hangarowej, wiadukt i kładkę technologiczna w ciągu ul. Batalionów Chłopskich - Gryfińska, tunel Turkusowa ze schodami i pochylniami, tunel pod bocznicą kolejową do EC Dąbska z murami oporowymi. Konieczna będzie przebudowa mediów (sieci wodociągowej, cieplnej, gazowej, telekomunikacyjnej i elektroenergetycznej. Pierwsi pasażerowie mają pojechać STT w 2014r. Prace mają ruszyć jesienią. Pod warunkiem, że zastrzeżenia Ministerstwa Kultury i KIO uda się szybko załatwić.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński