Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lekarz rodzinny, całodobowy

Dorota Kozicka
Dr Jolanta Krasowska bada pacjenta w nowym punkcie opieki całodobowej, który mieści się w poradni przy ul. Kadłubka 10/11.
Dr Jolanta Krasowska bada pacjenta w nowym punkcie opieki całodobowej, który mieści się w poradni przy ul. Kadłubka 10/11. Marcin Bielecki
Od nowego roku szczecinianie łatwiej będą mogli uzyskać pomoc medyczną przez całą dobę, w przypadkach zachorowań, nie wymagających interwencji pogotowia ratunkowego.

Zachodniopomorska Regionalna Kasa Chorych zwiększa z 6 do 10 ilość punktów, w których będzie trwał dyżur lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej w godzinach nocnych, a także w dniach ustawowo wolnych od pracy, czyli w niedziele i święta. To, z jakiego punktu opieki całodobowej możemy korzystać, zależy od tego w jakiej przychodni leczymy się na co dzień.
- Nie powinno być dowolności w korzystaniu z punktów opieki całodobowej w mieście - mówi Małgorzata Szmajda, dyrektor Departamentu Medycznego ZRKCh. - Chodzi o to, by pacjent trafiał przede wszystkim do lekarzy ze swojej przychodni tam, gdzie złożył deklarację. A ci pełnią dyżur w jednym określonym miejscu, czyli w którymś z 10 tworzących sieć punkcie. Adresy i telefony tych punktów powinny być wywieszone w każdej poradni i praktyce indywidualnej podstawowej opieki zdrowotnej, która ma kontrakt z kasą.
Całodobowy dyżur w każdym z dziesięciu punktów będzie pełniło po dwóch lekarzy. Jeden z nich będzie przyjmował pacjentów na miejscu, drugi dojedzie do domu pacjenta, jeśli stan chorego uniemożliwi mu dotarcie do przychodni.
- Oczywiście mogą się zdarzyć takie wypadki, że ktoś z pacjentów będzie zmuszony do skorzystania z pomocy w punkcie, mieszczącym się najbliżej domu - tłumaczy dr Wiesława Fabian, całodobowego punktu pomocy, mieszczącego się w poradni przy ul. Kadłubka w Szczecinie. - Mam nadzieję, że będą to sytuacje sporadyczne. Nie będziemy wówczas odsyłać pacjenta, a za wykonaną usługę lekarze rozliczą się potem między sobą.
Nocny dyżur w wyznaczonych punktach będzie trwał od godz. 19 do 8 rano. Organizatorzy całodobowej opieki nadal namawiają wszystkich ubezpieczonych, by nagłe zachorowania najpierw konsultowali ze swoim lekarzem rodzinnym.
- To właśnie ten lekarz, dyżurujący w punkcie sam oceni, czy stan pacjenta wymaga tylko konsultacji internisty lub pediatry, czy może jest na tyle poważny, że trzeba wezwać do chorego pogotowie ratunkowe - wyjaśnia dyrektor Małgorzata Szmajda z ZRKCh. - Trzeba pamiętać, że nie ma już tzw. karetek ogólnolekarskich, które były "przychodnią na kółkach". Funkcja pogotowia została całkowicie zmieniona. Dysponuje ono tylko zespołami ratowniczymi, które powinny udzielać pomocy jedynie ofiarom wypadków i interweniować w sytuacjach, gdy życie pacjenta jest zagrożone.
Pacjenci, którzy nagle zachorują poza miejscem stałego zamieszkania, mogą korzystać również z pomocy medycznej w izbach przyjęć szpitali.
- Oczywiście wszyscy, bez żadnych problemów i skierowań powinni korzystać z chirurgicznych izb przyjęć szpitali, jeśli w grę wchodzi uraz wymagający interwencji chirurga, np. złamanie nogi, czy poważne zranienie - mówi dr Wiesława Fabian. - W takiej sytuacji lekarz rodzinny nie pomoże.

Punkty opieki całodobowej w Szczecinie, razem z adresami przychodni, z którymi współpracują:

* Punkt przy ul. Energetyków 2, tel.: 45 92 477 lub tel.: 45 92 777 - dla pacjentów zadeklarowanych do ZOZ-u Portowego,

* Punkt przy ul. Dubois 27, tel.: 46 24 610 lub tel.: 46 24 603 - dla pacjentów zadeklarowanych do ZOZ-u Stoczniowego,

* Punkt przy ul. Bolesława Śmiałego 33, tel.: 48 41 651 - dla pacjentów zadeklarowanych do Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy,

* Punkt przy ul. Bohaterów Warszawy 55, tel.: 44 94 380 - dla pacjentów zadeklarowanych do SPZOZ Szkół Wyższych,

* Punkt przy ul. Nałkowskiej 14, tel.: 46 27 302 - dla pacjentów zadeklarowanych do poradni przy ul. Brązowej, ul. Seledynowej, ul. Nałkowskiej, Słoneczne,

* Punkt przy ul. Gryfińskiej 2, tel.: 46 00 539 - dla pacjentów z poradni przy ul. Batalionów Chłopskich, Płoni, Dąbia i Podjuch.

* Punkt przy ul. Kadłubka 10/11, tel.: 422 84 45 - dla pacjentów zadeklarowanych w poradniach przy ul. Chopina, al. Wojska Polskiego 101 i 72, ul. Podgórnej, ul. Miodowej,

* Punkt przy ul. Ku Słońcu 23/24, tel.: 48 56 346, dla pacjentów zadeklarowanych do przychodni przy ul. Ku Słońcu, ul. Witkiewicza, ul. 9 Maja, ul. Szafera, ul. Maciejewicza, ul. Łukasińskiego, ul. 26 Kwietnia, ul. Hrubieszowskiej,

* Punkt przy ul. Starzyńskiego 2, tel.: 43 45 646 lub tel.: 43 44 469 - dla pacjentów zadeklarowanych w poradniach przy ul. Łuczniczej, ul. Stołczyńskiej, ul. Nad Odrą, ul. Starzyńskiego NZOZ "Nasz Doktor", al. Powstańców Wielkopolskich, ul. Staromłyńskiej i ul. 3 Maja,

* Punkt przy ul. Odzieżowej 12a, tel.: 422 16 00 - dla pacjentów z poradni przy ul. Abramowskiego, ul. Odzieżowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński