Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kruzensztern - Rosja

Redakcja
To ostatni typowy windjammer z serii żaglowców pod znakiem "Latające P", drugi pod względem wielkości żaglowiec świata, bark rosyjski.
Hadar - PolskaDlugośc: 13,25 mSzerokośc: 4,16 mZanurzenie: 2,37 mTyp ozaglowania: slupPow. ozaglowania: 82,53 m²Moc silnika: 20,5 kWRejon plywania: BaltykOpiekun: Marian Kula

Parada żaglowców

Dane techniczne

Dane techniczne

rok budowy: 1926
typ: bark czteromasztowy
dl. maks: 113,5 m
dl. kadluba: 104,2 m
wys. maks: 51,3 m
szerokosc: 13,9 m
zanurzenie: 6,9 m
pow. zagli: 3 023 m2 tonaz: 3 545 BRT
wyprnosc: 5 750 ton
zaloga: 232 osoby
armator: Wyzsza Techniczna Szkola Morska, Kaliningrad, Rosja
material konstrukcyjny: stal
budowniczy: J.D. Tecklenborg, Wesermunde, Niemcy
silnik: 2 x 800 KM, diesel

Przekazany swojemu armatorowi 24 czerwca 1926 roku "Padua", bo tak nazywał się kiedyś dzisiejszy Kruzensztern, wszedł do służby w momencie, gdy silniki parowe zdążyły niemal całkowicie wyprzeć żagle z wielkich linii żeglugowych świata. Wyróżnia go czarna burta z białymi nelsońskimi ambrazurami.

"Padua" został zaprojektowana do przewozu ładunków masowych i w początkowym okresie służyła do transportu saletry chińskiej i siarki do Europy. Statek zabierał ponadto - jako załogę szkolną - 40 chłopców, którzy na jego pokładzie uczyli się wszystkich aspektów sztuki żeglarskiej - w praktyce, w czasie rejsów do Ameryki Południowej. W czasie jednego z nich, w roku 1930, w czasie okrążania Przylądka Horn, wydarzyła się tragedia i statek stracił czterech żeglarzy.

Inne rejsy żaglowca przebiegały jednak szczęśliwie a statek okazał się jednostka bardzo szybką. Odbył dwa rekordowe rejsy: pierwszy z Hamburga do Port Lincoln w Australii w 67 dni, kolejny z Hamburga do Talcahuano w Chile wokół przylądka Horn w 87 dni i z powrotem w 94 dni.

Po zakończeniu wojny, w styczniu 1946 r. "Padua" po remoncie została przekazana Związku Radzieckiemu, gdzie otrzymała nazwę "Kruzensztern" ku czci sławnego rosyjskiego marynarza który pierwszy wykonał rejs dookoła świata.

W 1974 roku bark po raz pierwszy brał udział w Operacji Żagiel, w których otrzymał główną nagrodę, srebrny model klipra "Cutty Sark". "Kruzensztern" był liderem regat także w 1976, 1978 oraz 1980 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński