MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Klimatyzacja, Wi-Fi i wygodne fotele: Ze starych pociagów chcą zrobić nowe

Marek Jaszczyński
Po lewej zmodernizowany, a po prawej EN57 bez liftingu. EN57 to normalnotorowy, trójwagonowy elektryczny zespół trakcyjny, wyprodukowany w zakładach PaFaWag we Wrocławiu w latach 1962-1994. Jest to najdłużej produkowany pojazd szynowy na świecie. Przez miłośników kolei seria EN57 nazywana jest "kiblem” lub "jednostką”.
Po lewej zmodernizowany, a po prawej EN57 bez liftingu. EN57 to normalnotorowy, trójwagonowy elektryczny zespół trakcyjny, wyprodukowany w zakładach PaFaWag we Wrocławiu w latach 1962-1994. Jest to najdłużej produkowany pojazd szynowy na świecie. Przez miłośników kolei seria EN57 nazywana jest "kiblem” lub "jednostką”. Andrzej Szkocki
Samorząd województwa chce kupić 10 używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Potem ogłosi przetarg na ich remont. Po modernizacji będą jak nowe: z klimatyzacją, dostępem do internetu, wygodnymi fotelami.

Urząd Marszałkowski czeka na pojazdy wyprodukowane po 1972 roku. Jednostki nie mogły uczestniczyć w wypadkach kolejowych, ani w pożarach.

Co istotne, muszą być zunifikowane z "ezetami" serii EN57, czyli najbardziej popularnymi składami kursującymi w regionie. Na pojazdach dopuszcza się braki galanterii taborowej: stolików, śmietniczek, półek bagażowych, ławek, grzejników, żarówek. Urząd czeka na oferty do 9 kwietnia.

Przypomnijmy, że pomysł zakupu starych jednostek i ich modernizacji nie jest nowy. W listopadzie ubiegłego roku na liniach pojawiły się dwa pierwsze z siedmiu elektrycznych zespołów trakcyjnych należących do Urzędu Marszałkowskiego. Ostatnia z siedmiu zmodernizowanych jednostek trafi do naszego województwa do lipca tego roku.

Po remoncie pociągi mają opływowe czoło, klimatyzację, dostęp do bezprzewodowego internetu, wygodne fotele pasażerskie. To w skrócie wizytówka zmodernizowanych jednostek EN57.

Po modernizacji "ezety" obsługują relacje Szczecin - Koszalin, Szczecinek - Białogard - Kołobrzeg, Kołobrzeg - Koszalin i Białogard - Koszalin - Słupsk.

Nowe jednostki mogą poruszać się z prędkością 120 kilometrów na godzinę. Drzwi automatycznie blokują się po przekroczeniu prędkości 5 km/h.

"Ezety" mają zabudowane rampy wjazdowe co umożliwia wjazd do wnętrza osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Jedną z dwóch kabin WC przystosowano do obsługi niepełnosprawnych.

Koszt modernizacji to ponad 57 mln złotych, w całości dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego.

W 2012 roku województwo zakupiło siedem używanych trójczłonowych pociągów typu EN57 od Przewozów Regionalnych. Nabywca zapłacił 7,5 mln złotych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński