Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jazda na gazie się opłaca

Piotr Jasina
Z roku na rok w Polsce wzrasta liczba pojazdów zasilanych gazem. W tej chwili plasujemy się już w Europie na trzecim miejscu, po Włochach i Holandii.

Taki trend jest zrozumiały, skoro zasilanie silników gazem zmniejsza wydatki na paliwo nawet o 50 proc. - co wynika wprost z relacji cen między gazem (propan-butan) a benzyną. Cena gazu stanowi bowiem 40-60 proc. ceny etyliny. Koszt związanym z montażem instalacji gazowej w aucie zwraca się po przejechaniu ok. 15 tys. km. W przypadku pojazdów spalających 10 l benzyny na 100 km, koszt zamontowania instalacji gazowej zwraca się już po przejechaniu 10 tys. zł.
- Montowanie instalacji w samochodzie trwa ok. 8 godzin - mówi Krzysztof Zdanowicz, monter instalacji gazowej w szczecińskim Polmozbycie. - Za gaźnikowy układ zasilania klient zapłaci 1300 zł, na układ z bezpośrednim wtryskiem z sondą lambda trzeba wydać 2900 zł. Zainteresowani mogą również skorzystać z kredytu na zakup i montaż instalacji, rozkładając sobie koszty w czasie.
Oprócz czystej kalkulacji ekonomicznej wynikającej ze znacznie niższej ceny gazu od benzyny, są jeszcze inne zalety instalacji, chociażby mniejsza emisja spalin do atmosfery, mniejsze zużycie części układu korbowego, zminimalizowanie osadzania się nagaru na tłokach, zaworach i ściankach głowicy.
Pamiętajmy, że samochód zasilany gazem musi co roku przechodzić badania techniczne w autoryzowanej stacji kontroli pojazdów. W dowodzie rejestracyjnym pojazdów musi być również odpowiednia adnotacja o tym, iż auto zasilane jest gazem. Taki wpis dokonany być może tylko na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński