Jaka będzie nowa podstawa programowa w przyszłym roku

    Jaka będzie nowa podstawa programowa w przyszłym roku

    Zdjęcie autora materiału
    Małgorzata Klimczak

    Głos Szczeciński

    Jaka będzie nowa podstawa programowa w przyszłym roku

    ©Arkadiusz Gola / polska press

    W przyszłym roku szkolnym uczniowie liceów i techników rozpoczną naukę według nowej podstawy programowej. Ma ona odejść od profilowania szkół.
    Jaka będzie nowa podstawa programowa w przyszłym roku

    ©Arkadiusz Gola / polska press

    W tym roku ze szkół podstawowych wyjdą pierwsze roczniki klas VIII, które już uczyły się według nowej podstawy programowej. Rozpoczną naukę w 4-letnich liceach i 5-letnich technikach, które będą miały nową podstawę programową. W 2023 roku będą zdawać pierwszą maturę według nowej podstawy programowej.

    Duże znaczenie dla rozwoju młodego człowieka oraz jego sukcesów w dorosłym życiu ma nabywanie kompetencji społecznych, takich jak: komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych lub indywidualnych oraz organizacja i zarządzanie projektami, stąd duży nacisk na takie umiejętności.

    - Nowa podstawa programowa nauczania ogólnego ma wykształcić nowe pokolenie, które stawi czoło rozwojowi cywilizacyjnemu - mówi prof.
    dr hab. Andrzej Waśko, doradca Prezydenta RP. - Chcemy, żeby szkoły kończące się maturą przygotowywały i do studiów i do życia społecznego. Nowa podstawa programowa odchodzi od profilowania liceów. Przykładem jest historia, która będzie obecna na cały etapie nauczania. Zamiast integracji grup przedmiotów będziemy praktykować ich korelację. To jest potrzebne do rozwoju osobistego.

    Dotychczas było tak, że uczniowie w klasie humanistycznej z roku na rok stopniowo mieli ograniczane przedmioty ścisłe na rzecz grupy przedmiotów humanistycznych. I odwrotnie - uczniowie klas matematyczno-fizycznych czy biologiczno-chemicznych mieli ograniczane nauczanie przedmiotów humanistycznych, w tym historii. Teraz sytuacja ma się zmienić.

    - Być może kultura humanistyczna nie będzie potrzebna inżynierowi do wykonywania jego zawodu, chociaż osobiście uważam, że niekoniecznie, ale będzie mu potrzebna do funkcjonowania w społeczeństwie - mówi prof. Waśko. - Natomiast matematyka to nauka logicznego myślenia, więc przyda się i filologom, i historykom.

    Szkoła ma stwarzać uczniom warunki do nabywania wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów z wykorzystaniem metod i technik wywodzących się z informatyki, w tym logicznego i algorytmicznego myślenia, programowania, posługiwania się aplikacjami komputerowymi, wyszukiwania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, posługiwania się komputerem i podstawowymi urządzeniami cyfrowymi oraz stosowania tych umiejętności na zajęciach z różnych przedmiotów, m.in. do pracy nad tekstem, wykonywania obliczeń, przetwarzania informacji i jej prezentacji w różnych postaciach.

    - Podczas egzaminów maturalnych będzie położony większy nacisk na samodzielne myślenie, formułowanie myśli i kształtowanie wypowiedzi - mówi dr Marcin Smolik., dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. - Przedmioty ścisłe będą służyły jako narzędzia do szukania rozwiązania problemów i konstruktywnego myślenia.

    Szkoły powinny się odpowiednio przygotować do nauczania według nowej podstawy.

    ZOBACZ TEŻ:
    Anna Zalewska: Reforma edukacji jest tak przemyślana, żeby nikomu nie przyszło do głowy cofanie jej


    Czytaj treści premium w Głosie Szczecińskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze

    Na razie brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    GS24 poleca:

    Wideo