Bagażniki dachowe nie szpecą samochodu, a rower na dachu nie rysuje lakieru i nie zasłania widoczności. Ich wadą jednak może być duża wysokość, na którą rower trzeba podnieść.
- Żeby transport był bezpieczny, trzeba wybrać dobre umocowanie dla rowerów - podkreślają w rozmowie z "Głosem" instruktorzy szkoły jazdy. - Podstawą są belki poprzeczne, najlepiej aluminiowe lub stalowo-kompozytowe oraz mocowana na nich szyna, w którą wstawia się rower.
Przy odmiennych masach bagażu i dużym oporze powietrza inaczej prowadzi się samochód, zgodnie z zasadą, że im więcej, tym wolniej i ostrożniej. Zwłaszcza na zakrętach dość mocno odczuwa się nienaturalny załadunek i tam szczególnie należy zwolnić i wchodzić w łuk jak najłagodniej.
Na dachu zazwyczaj można przewozić 4 rowery, a w niektórych samochodach nawet 6.
- Przy przewożeniu kilku rowerów, największe należy umieścić od zewnątrz lub naprzemiennie z małymi - dodają rozmówcy. - Najważniejsze to nie ustawiać ciężaru nieproporcjonalnie po którejś stronie, bo to zaburzy sterowność auta.
Bagażnik z tyłu auta
Do transportu rowerów można wykorzystać także bagażnik zamocowany na tylnej klapie auta, na którym można przewozić od 1 do 3 rowerów, o masie nieprzekraczającej 45 kg. Takie rozwiązanie jednak grozi porysowaniem lakieru zarówno przy montażu, jak i każdorazowym mocowaniu rowerów oraz ograniczeniem widoczności przez tylną szybę.
Opór powietrza zazwyczaj jest tu jeszcze większy niż w przypadku bagażników dachowych, ale auto jest znacznie bardziej stabilne. Dodatkowym atutem jest to, że bagażnik szybko i łatwo się demontuje i na co dzień nie musi być on przymocowany do naszego samochodu.
Stojak
Jeśli samochód jest wyposażony w hak holowniczy, można na nim zamontować stojak rowerowy przytwierdzany dodatkowo specjalnymi pasami do tylnej klapy samochodu. Zaletą takiego rozwiązania jest niewielki opór powietrza podczas jazdy, łatwy i szybki demontaż bagażnika oraz brak konieczności podnoszenia rowerów na dużą wysokość.
- Trzeba jednak pamiętać, że taki stojak może zasłaniać tylne światła i czasem także tablicę rejestracyjną, które trzeba dodatkowo zainstalować na bagażniku - mówią eksperci.
Uważaj jak parkujesz
Zarówno w przypadku bagażnika na klapie, jak i na haku, należy także mieć na uwadze fakt, że znacznie wydłuży on tył auta.
Szczególnie przy parkowaniu, często się o tym zapomina lub niewłaściwie szacuje nowe gabaryty, co zwykle jest przyczyną stłuczki i uszkodzenia rowerów.
podkom. Dariusz Zajdlewicz, naczelnik Sekcji Ruchu Drogowego KMP w Szczecinie.
- Przy zakupie bagażników proszę pamiętać o tym, aby były z homologacją. Bagażnik czy to dachowy, czy z tyłu pojazdu musi być tak zamontowany, aby wykluczone było jego odczepienie się w czasie jazdy. Ta sama zasada dotyczy też wpięcia roweru, należy jego zamocowanie bardzo dokładnie sprawdzić. Jeżeli chodzi o bagażniki tylne, z których rowery wystają poza obrys pojazdu i zasłaniają tylne światła, światła pozycyjne i STOP-u, auto powinno być wyposażone w specjalną belkę ze światłami i kierunkowskazami. Belka zapewnia najbezpieczniejszy sposób przewożenia rowerów.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?