MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jak przewozić rower

Piotr Jasina, 1 czerwca 2005 r
Możliwości przewozu rowerów jest kilka. Najpopularniejsze i najtańsze są bagażniki dachowe.

Bagażniki dachowe nie szpecą samochodu, a rower na dachu nie rysuje lakieru i nie zasłania widoczności. Ich wadą jednak może być duża wysokość, na którą rower trzeba podnieść.

- Żeby transport był bezpieczny, trzeba wybrać dobre umocowanie dla rowerów - podkreślają w rozmowie z "Głosem" instruktorzy szkoły jazdy. - Podstawą są belki poprzeczne, najlepiej aluminiowe lub stalowo-kompozytowe oraz mocowana na nich szyna, w którą wstawia się rower.

Przy odmiennych masach bagażu i dużym oporze powietrza inaczej prowadzi się samochód, zgodnie z zasadą, że im więcej, tym wolniej i ostrożniej. Zwłaszcza na zakrętach dość mocno odczuwa się nienaturalny załadunek i tam szczególnie należy zwolnić i wchodzić w łuk jak najłagodniej.

Na dachu zazwyczaj można przewozić 4 rowery, a w niektórych samochodach nawet 6.

- Przy przewożeniu kilku rowerów, największe należy umieścić od zewnątrz lub naprzemiennie z małymi - dodają rozmówcy. - Najważniejsze to nie ustawiać ciężaru nieproporcjonalnie po którejś stronie, bo to zaburzy sterowność auta.

Bagażnik z tyłu auta

Do transportu rowerów można wykorzystać także bagażnik zamocowany na tylnej klapie auta, na którym można przewozić od 1 do 3 rowerów, o masie nieprzekraczającej 45 kg. Takie rozwiązanie jednak grozi porysowaniem lakieru zarówno przy montażu, jak i każdorazowym mocowaniu rowerów oraz ograniczeniem widoczności przez tylną szybę.

Opór powietrza zazwyczaj jest tu jeszcze większy niż w przypadku bagażników dachowych, ale auto jest znacznie bardziej stabilne. Dodatkowym atutem jest to, że bagażnik szybko i łatwo się demontuje i na co dzień nie musi być on przymocowany do naszego samochodu.

Stojak

Jeśli samochód jest wyposażony w hak holowniczy, można na nim zamontować stojak rowerowy przytwierdzany dodatkowo specjalnymi pasami do tylnej klapy samochodu. Zaletą takiego rozwiązania jest niewielki opór powietrza podczas jazdy, łatwy i szybki demontaż bagażnika oraz brak konieczności podnoszenia rowerów na dużą wysokość.

- Trzeba jednak pamiętać, że taki stojak może zasłaniać tylne światła i czasem także tablicę rejestracyjną, które trzeba dodatkowo zainstalować na bagażniku - mówią eksperci.

Uważaj jak parkujesz

Zarówno w przypadku bagażnika na klapie, jak i na haku, należy także mieć na uwadze fakt, że znacznie wydłuży on tył auta.
Szczególnie przy parkowaniu, często się o tym zapomina lub niewłaściwie szacuje nowe gabaryty, co zwykle jest przyczyną stłuczki i uszkodzenia rowerów.

podkom. Dariusz Zajdlewicz, naczelnik Sekcji Ruchu Drogowego KMP w Szczecinie.

- Przy zakupie bagażników proszę pamiętać o tym, aby były z homologacją. Bagażnik czy to dachowy, czy z tyłu pojazdu musi być tak zamontowany, aby wykluczone było jego odczepienie się w czasie jazdy. Ta sama zasada dotyczy też wpięcia roweru, należy jego zamocowanie bardzo dokładnie sprawdzić. Jeżeli chodzi o bagażniki tylne, z których rowery wystają poza obrys pojazdu i zasłaniają tylne światła, światła pozycyjne i STOP-u, auto powinno być wyposażone w specjalną belkę ze światłami i kierunkowskazami. Belka zapewnia najbezpieczniejszy sposób przewożenia rowerów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński