Handel sieciówkami w internecie. Sposób? Likwidacja papierowych biletów

Andrzej Kus andrzej.kus@mediaregionalne.pl
Bilety papierowy mają zostać całkowicie wycofane ze sprzedaży. Zastąpią je bilety elektroniczne.
Bilety papierowy mają zostać całkowicie wycofane ze sprzedaży. Zastąpią je bilety elektroniczne. Sebastian Wołosz
Sposobem na handel w sieci papierowymi sieciówkami może być ich... likwidacja. Poczekamy na nią do 2014 roku. Tymczasem w internecie pojawiają się nowe oferty, zarząd dróg jest bezsilny, a policja prowadzi dochodzenie.

Jak wyrobić Szczecińską Kartę Aglomeracyjną?

Jak wyrobić Szczecińską Kartę Aglomeracyjną?


- należy złożyć wniosek o wydanie karty w dowolnym punkcie kasowym ZDiTM
- wniosek można pobrać ze strony ZDiTM lub otrzymać na miejscu
- do wniosku dołączamy zdjęcie - format legitymacyjny 3,5 x 4,5 cm
- kartę można odebrać w dowolnie wskazanym we wniosku punkcie kasowym ZDiTM lub otrzymać pocztą - przy odbiorze osobistym należy okazać dokument tożsamości
- wyrobienie imiennej Karty SKA nie jest równoznaczne z jej "doładowaniem"
- kartę imienną można odebrać po upływie 10 dni kalendarzowych od dnia złożenia wniosku
- do każdej karty imiennej dołączony jest kod PI



Wracamy do sprawy handlu znaczkami do sieciówek na portalu aukcyjnym. Opisaliśmy ją w artykule "Kup, wypisz, nie płać" z dnia 24-25 marca.

Internauci oferują znaczki w nieco wyższej cenie, niż nominalna. Są one bez wpisanego numeru legitymacji. Po złapaniu gapowicza przez kontrolera i wypisaniu kary za jazdę bez biletu na kwotę 260 złotych, można kupić blankiet za 90 zł - wypisać go oraz w ciągu 7 dni zgłosić do ZDiTM i kara zostanie umorzona.

- Nie tylko na tym portalu aukcyjnym kwitnie taki handel. Doskonale wiedzie się też osobie, która ogłasza się na forum Uniwersytetu Szczecińskiego. Znaczki idą w ilościach hurtowych. I to od dłuższego czasu - napisała po publikacji do nas jedna z Internautek.

Zarząd dróg wobec procederu wydaje się bezsilny. Zgłosili sprawę na policję oraz do serwisu aukcyjnego. Mundurowi prowadzą dochodzenie i sprawdzają, czy handel jest legalny czy też nie.

- W przyszłym tygodniu będziemy mogli powiedzieć więcej. Wciąż sprawdzamy sygnały przesłane nam przez zarząd dróg i weryfikujemy wszystkie ustalenia - powiedziała nam Mirosława Rudzińska z komendy wojewódzkiej.

- Według nas jest to niezgodne z prawem, dlatego złożyliśmy zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa - dopowiada Marta Kwiecień- Zwierzyńska, rzecznik ZDiTM. - Przedstawiciele serwisu aukcyjnego poinformowali nas, że podjęte zostały działania wobec zgłoszonych aukcji, a użytkownicy otrzymali stosowne ostrzeżenie.



Sposobem bez wątpienia skutecznym może być całkowite wycofanie ze sprzedaży biletów papierowych.

W urzędzie miasta dowiedzieliśmy się, że stanie się to do 2014 roku. Ma to związek z wprowadzaniem Szczecińskiej Karty Aglomeracyjnej, która pojawiła się w 2011 roku. Obecnie pełni rolę biletu okresowego.

Od początku ZDiTM zaznaczał, że SKA będzie funkcjonować obok dotychczasowego papierowego biletu. W przyszłości ma być nośnikiem danych na chipowej, bezstykowej karcie.

- W naszym mieście od pewnego czasu jest realizowany system zarządzania komunikacją miejską - przyznaje Dariusz Wołoszczuk ze szczecińskiego magistratu. - Jednym z elementów jest wprowadzenie biletu elektronicznego, który wdrażany jest w dwóch etapach. Pierwszy z nich to właśnie Szczecińska Karta Aglomeracyjna. Dążymy do tego, by całkowicie odejść od sieciówek papierowych. Chcemy, by doszło do tego jak najszybciej.

To duża oszczędność dla miasta związana nie tylko z produkcją, ale podobnymi sytuacjami, jak handel w sieci.

Miasto tymczasem szykuje się do wdrożenia II etapu zarządzania. Rozpocznie się to jeszcze w tym roku, a zakończy do 2014. Do inwestycji dołoży się Unia Europejska.

- W tym etapie chcemy wprowadzić jednorazowy bilet elektroniczny. Jednocześnie zachowana zostanie przez jakiś czas możliwość kupna biletu papierowego. Autobusy i tramwaje będą wyposażone w specjalne czytniki. To, z jakiego rozwiązania korzystać, będzie zależało już wyłącznie od pasażerów. Jesteśmy w trakcie planowania. Później będzie można ogłosić przetarg i przystąpić do działania - podsumowuje Wołoszczuk.

Tak będzie lepiej

Co na to pasażerowie? Wielu uważa, że pomysł jest doskonały. Funkcjonuje już w innych europejskich miastach i dzięki temu nikt nie musi martwić się o handel i naciąganie innych pasażerów.

- Dlaczego tak jest, że niektórzy muszą płacić za bilety, a inni nie? Jeśli taki handel jest powszechny należy go jak najprędzej ukrócić, bo będzie się rozprzestrzeniał - powiedziała Karolina Mianowska ze szczecińskiego Pogodna.

- Cieszę się, że również bilety idą w stronę elektroniki. W Londynie niemal wszyscy korzystają z kart chipowych czy z paskami magnetycznymi. Jest szybciej, sprawniej i przede wszystkim wygodniej. Jeśli chcemy podążać za Europą musimy iść właśnie w tę stronę. Nie drukować miliony papierowych świstków, które nie wyglądają zachęcająco. Wtedy też łatwiej byłoby się połapać z cenami, bo teraz trudno się zorientować, jaki kupić bilet.

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 9

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

d
daleki sąsiad
Bo Szczecin ma najlepszy w Polsce tabor autobusowy. Bo Szczecin ma najlepszy w Polsce tabor tramwajowy. Bo Szczecin ma najlepszy w Polsce stan torowisk, którego to stanu wizytówką jest torowisko na ul. Potulickiej.

Z ul. Potulicką strzeliłeś w dziesiątkę. Ilekroć zapiecze mi się jakaś śruba w autku to przejazd tą ulicą rozwiązuje wszystkie problemy
G
Gość
Szczecin ma najdroższe bilety w Polsce

Bo Szczecin ma najlepszy w Polsce tabor autobusowy. Bo Szczecin ma najlepszy w Polsce tabor tramwajowy. Bo Szczecin ma najlepszy w Polsce stan torowisk, którego to stanu wizytówką jest torowisko na ul. Potulickiej.
p
prima aprilis

1 kwiecień

G
Gapowicz

Szczecin ma najdroższe bilety w Polsce !!!!!!!!! Dlaczego tą sprawą nie zajmie się prokuratura?

v
voytek

czemu wszyscy w tym kraju są tak malo rozgarnięci?
owszem systemy elektroniczne itd - trzeba z czae wprowadzic ale to bedzie trwalo i tak dalej...

a zeby zlikwidowac ten proceder - WYSRARCZY przeciez 1 malo ale istotne ROZPORZEDZENIE, zarzadzenie, przepis czy jak to nazwac!

GENIALNE w swojej PROSTOCIE - mianowicie zarządzić sprzedaż biletow sieciowych tylko po okazaniu karnetu i OBOWIAZKOWYM wpisaniu nr przez kasjera (obowiązkowym - bez wpisaneo nr kasjer nie moze sprzedac karnetu, proste?)! i PO PROBLEMIE!!! (skutki uboczne - najwyzej troche dluzsze kolejki choc i tak w 7 ma 10 przypadkow kasjerzy wpisuja numerki).

ktos kto chcialby nadal na lewo zarabiac na biletach musialby wtedy zaczac tez podrabiac sieciowki czyli dokumenty ze zdjeciecm a to jest juz scigane jako falszerstwo!

Czy to nie genialne rozwiazanie problemu Szanowna Dyrekcjo ZDiTM?

jak udowodnil gen. Kałasznikow - najlepsze rozwiązania to najprostsze rozwiązania!

F
Fan1948

Wystarczylo by nie sprzedawac sieciowek bez wpisanego numeru...

s
szalony

to jest zarobek tylko dla sprzedajacego. czy te bilety sa na jedna linię czy na wszystkie?? chyba na jedna to bez sensu. jesli kanar złapie mnie w jakims tramwaju. kupuje ten lewy bilet za 90 pln. to jesli złapie mnie na innej linii, to co znów mam kupic bilet sieciowy za 90 pln, bo przeciez jeden już mam tyle że w tym przypadku jest niewazny. to jaki w tym interes skoro lepiej kupić bilet na wszystkie linie za 100 pln.

F
Franek

Tak się składa, że głowami muszą ruszyć posłowie. Wszelkie terminy i wysokości opłat reguluje prawo przewozowe.

x
xxl

...a tymczasem proponuję : nie masz sieciówki - płać 260 zł, pokażesz w ciągu 7 dni - płacisz połowę kary, czyli 130 zł....ZDITM - ruszcie głową, też reagujcie na pomysły "kombinatorów"...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3