reklama

Hamowanie z ABS-em to sztuka

(WF)Zaktualizowano 
Na śliskiej nawierzchni hamowanie pulsacyjne jest wręcz obowiązkowe, bo ogranicza niebezpieczeństwo poślizgu.
Na śliskiej nawierzchni hamowanie pulsacyjne jest wręcz obowiązkowe, bo ogranicza niebezpieczeństwo poślizgu. Fot. Szkoła Jazdy Renault
Ponad połowa kierowców posiadających w swoich samochodach system ABS nie potrafi prawidłowo hamować w sytuacji nagłego zagrożenia. Badanie opublikowała Szkoła Jazdy Renault.

Odpowiednia technika hamowania zależy od tego, czy samochód jest wyposażony w system ABS, czy też go nie posiada. ABS jest systemem pozwalającym na hamowanie przy jednoczesnym zachowaniu sterowności pojazdu (zapobiega blokowaniu kół).

Kierowcy, których auta mają ABS, podczas nagłego hamowania powinni pamiętać o szybkim, mocnym i ciągłym przyciskaniu pedału hamulca. Tylko takie zachowanie pozwoli na odpowiednią reakcję samochodu podczas nagłego zdarzenia. Działający ABS powoduje wypychanie pedału hamulca w przeciwną stronę niż stosowany na niego nacisk.

- Powstające wskutek tego wibracje i drgania pedału hamulca mogą przestraszyć niedoświadczonych kierowców. Nie powinni oni jednak zmmiejszać siły nacisku na hamulec, ponieważ takie zachowanie mogłoby osłabić działanie systemu, znacznie wydłużając drogę hamowania - podkreślają trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Drgania pedału hamulca oznaczają, że system działa prawidłowo.

Ci z kierowców, których auta nie są wyposażone w system ABS, w nagłej sytuacji muszą stosować hamowanie pulsacyjne. Polega ono na naprzemiennym wciskaniu i puszczaniu pedału hamulca. - Wciskanie pedału hamulca powinno być intensywne i zdecydowane - radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. - Tylko taka metoda pozwoli utrzymać kontrolę i nie dopuści do utraty sterowności.

Na śliskiej nawierzchni hamowanie pulsacyjne jest wręcz obowiązkowe, bo znacznie ogranicza niebezpieczeństwo poślizgu.

W sytuacji zagrożenia, w której nie ma czasu na namysł i analizę zachodzącego zdarzenia, odpowiednie czynności powinny być wykonywane mechanicznie. Manewr prawidłowego hamowania musi więc być odpowiednio wytrenowany.
Wprawę można nabyć podczas symulacji nagłego hamowania w bezpiecznym miejscu. Warto przeprowadzić taki trening pod okiem doświadczonego trenera. Zaznajomienie się z symulowaną sytuacją zagrożenia pozwoli na szybszą i bardziej precyzyjną reakcję w obliczu realnego niebezpieczeństwa.

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3