Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Elektryczna hulajnoga spłonęła w Sopocie. Czy pojazdy ze wspomaganiem elektrycznym są bezpieczne? [zdjęcia, wideo]

Piotr Kallalas
Piotr Kallalas
Sopoccy strażacy musieli ugasić płonącą hulajnogę, w której prawdopodobnie doszło do samozapłonu baterii. To rodzi pytania o prawidłowe serwisowanie i bezpieczeństwo pojazdów wspomaganych napędem elektrycznych udostępnianych powszechnie w Trójmieście.

Do niebezpiecznego zdarzenia doszło trzy dni temu na ul. 3 Maja w Sopocie. Strażacy otrzymali zgłoszenie o płonącej hulajnodze, która została pozostawiona na chodniku.

- Na miejscu okazało się, że z hulajnogi wydobywa się gęsty dym. Strażacy ugasili przedmiot przy pomocy gaśnicy proszkowej. Po sprawdzeniu hulajnogi kamerą termowizyjną okazało się, że nadal utrzymuje się wysoka temperatura sięgająca 150 stopni. Szczęśliwie w zdarzeniu nikt nie ucierpiał. - powiedział kpt. Janusz Gawlak, rzecznik prasowy KM PSP Sopocie.

Funkcjonariusze musieli rozkręcić część elementów i następnie ponowić akcję gaśniczą, aby wychłodzić urządzenie. Powodem pożaru był prawdopodobnie defekt bądź uszkodzenie baterii. Jest to o tyle zastanawiające, że przeważnie akumulatory montowane w hulajnogach czy rowerach mają systemy zabezpieczające, które nawet w ekstremalnych sytuacjach powinny nie dopuścić do zapłonu.

- Baterie od zawsze są traktowane jako materiał niebezpieczny, a także toksyczny i to zarówno w przypadku popularnych “paluszków” czy baterii komputerowych. Nie jest to nic nowego. Natomiast nowoczesne urządzenia są w pełni zabezpieczone przed przegrzaniem głównie poprzez moduł BMS - powiedział Tadeusz Bartoszek z serwisu rowerowego Activa.

Baterie z nawet najmniejszą skazą powinny być od razu utylizowane

Obecnie Trójmiasto przeżywa wielki boom na pojazdy elektryczne. Widok rowerzysty, który pracę mięśni wspomaga energią płynącą z akumulatorów, nie jest już czymś nadzwyczajnym. Zwiększa się liczba zarówno prywatnych właścicieli rowerów i hulajnóg elektrycznych, jak i użytkowników sieci udostępniających płatne przejazdy.

W przypadku popularnej sieci rowerów MEVO, które również są wyposażone w akumulatory, do tej pory nie wystąpiły podobne problemy. Operatorzy sieci podkreślają, że wszystkie urządzenia są na bieżąco sprawdzane i serwisowane.

- Baterie ładowane są w kontrolowanych warunkach, w pomieszczeniach klimatyzowanych. Sprawdzana jest ich temperatura podczas ładowania, a wszelkie anomalie są na bieżąco identyfikowane. Dodatkowo, każda bateria po ładowaniu ma konserwowane styki, aby zapobiegać ewentualnym nieprawidłowościom. Parametry rowerów - baterii i innych elementów wymiennych - spełniają wszystkie wymogi z umów i są przystosowane do realizacji zadań roweru publicznego - powiedziała Aleksandra Myczkowska-Utrata , dyrektor ds. komunikacji Nextbike Polska SA, operator roweru metropolitalnego.

Serwisanci pojazdów ze wspomaganiem elektrycznym ostrzegają, że winowajcą uszkodzeń baterii jest najczęściej zastosowanie tanich rozwiązań. Ma to miejsce zwłaszcza w przypadku hulajnóg, gdzie producenci często decydują się na mniej kosztowne ogniwa.

- Problemem jest stosowanie niskiej jakości komponentów do budowy baterii. W szczególności ogniw oraz elektroniki, co jest po prostu tańszym rozwiązaniem. Takie zjawisko odnotowujemy szczególnie w przypadku hulajnóg oraz w tanich rowerach. Produkty z wyższej półki cenowej są znacznie lepiej zabezpieczone przed awariami baterii, ze względu na stosowanie nowocześniejszych technologii - powiedział Tadeusz Bartoszek.

Co myślicie na temat bezpieczeństwa elektrycznych hulajnóg? Czekamy na Wasze komentarze!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Elektryczna hulajnoga spłonęła w Sopocie. Czy pojazdy ze wspomaganiem elektrycznym są bezpieczne? [zdjęcia, wideo] - Dziennik Bałtycki

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński