MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Dodaj je do swojej diety a schudniesz. Zmienią reakcję twojego mózgu na jedzenie. Prebiotyki wspomogą odchudzanie. W czym je znaleźć?

Monika Góralska
Monika Góralska
Prebiotyki znajdziesz w suplementach diety, ale też w warzywach i owocach. Sprawdź, które z nich wybierać.
Prebiotyki znajdziesz w suplementach diety, ale też w warzywach i owocach. Sprawdź, które z nich wybierać. nd3000/gettyimages.com
Od nich zależy twój apetyt i waga. Dobre bakterie w jelitach sprawiają, że nie masz ochoty na kaloryczne jedzenie. Dzięki temu chudniesz i łatwiej jest ci utrzymać prawidłową wagę. Sugerują to najnowsze badania niemieckich naukowców, którzy odkryli, że dodanie do diety prebiotyków zmniejsza chęć na niezdrowe potrawy. Czy wystarczy więc uzupełnić swoją dietę o ten składnik, aby schudnąć? Sprawdź, w czym znaleźć prebiotyki.

Spis treści

Prebiotyki pomogą ci schudnąć

Prebiotyki występują w żywności pochodzenia roślinnego, odżywiają one pożyteczne bakterie jelitowe, dzięki czemu wpływają pozytywnie na ogólny stan zdrowia. Naukowcy z Centrum Medycznego Uniwersytetu w Lipsku (Niemcy) odkryli, że prebiotyki wpływają również na działanie mózgu i osłabiają jego reakcję na wysokokaloryczne jedzenie.

Odkrycia te sugerują możliwy związek między zdrowiem jelit a sposobem, w jaki mózg podejmuje decyzje dotyczące jedzenia. Stosowania prebiotyków w dużych dawkach może więc prowadzić do osłabienia reakcji mózgu na pokarmy bogate w kalorie. Dzięki temu możliwe byłoby zapobieganie i leczenie otyłości.

Twój apetyt i waga zależy od bakterii w jelitach

W badaniu wzięło udział 59 dorosłych osób w młodym i średnim wieku, z nadwagą i stosujących typową dietę zachodnią opartą na wysokoprzetworzonej żywności. Uczestnikom podawano codziennie przez 2 tygodnie 30 gram inuliny – prebiotyku występującego w korzeniu cykorii. Natomiast przez kolejne 2 tygodnie otrzymywali oni placebo o tej samej kaloryczności, ale bez prebiotyków.

Uczestników zbadano za pomocą rezonansu magnetycznego, mieli oni wykonane także badania krwi oraz zmierzono im mikroflorę jelitową w kale. Skany mózgu wykonano czterokrotnie: przed i po leczeniu prebiotykami oraz przed i po stosowaniu placebo. Podczas badania uczestnikom pokazywano zdjęcia jedzenia i pytano o poziom chęci zjedzenia tych potraw. Po rezonansie badacze podawali uczestnikom danie, którego najbardziej pragnęli i prosili o jego zjedzenie.

Okazało się, że po spożyciu prebiotyku ich ośrodki nagrody w mózgu wykazały zmniejszoną aktywność na widok żywności wysokokalorycznej. Tej zmianie reakcji mózgu towarzyszyła zmiana rodzaju bakterii obecnych w jelitach. Oznacza to, że wybór posiłków zależy od znajdującej się w jelitach mikroflory. Zwiększenie ilości bakterii probiotycznych za pomocą przyjmowania prebiotyków może pomóc nam schudnąć i utrzymywać odpowiednią wagę.

Co to są prebiotyki? Jak wpływają na odchudzanie?

Prebiotyki to rodzaj błonnika, są to włókna lub związki występujące w żywności pochodzenia roślinnego, których organizm nie trawi. Są one jednak pokarmem dla pożytecznych bakterii jelitowych, odżywiają je i stymulują ich wzrost. Mikroflora jelit odgrywa istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu trawiennego i odpornościowego, a także wspomaga wchłanianie składników odżywczych i pozytywnie wpływa na ogólne samopoczucie.

Prebiotyki znajdziemy w żywności takiej jak cebula, czosnek, por, szparagi, karczochy, natka pietruszki, pszenica i banany, a szczególnie obficie występuje w korzeniu cykorii. Wyniki badania udowadniają, że prebiotyki wpływają na podejmowanie decyzji dotyczącej wyboru żywności. Pokazuje to jak działa oś jelitowo-mózgowa i jak silnie mikrobiom jelit wpływa na działanie mózgu.

– Stwierdzono, że spożycie dużych dawek błonnika prebiotycznego osłabia reakcję mózgu na wysokokaloryczne bodźce pokarmowe, co sugeruje potencjalną ścieżkę kontroli wagi. Wykazano, że żywność o wysokiej zawartości tłuszczu i cukru hiperaktywuje obszary nagrody w mózgu, stymulując ochotę na taką żywność i sprzyjając przejadaniu się. Może to prowadzić do niezdrowego przyrostu masy ciała i potencjalnie przyczynić się do wystąpienia otyłości i powiązanych powikłań zdrowotnych, takich jak cukrzyca i choroby serca – wyjaśniła Medical News Today Kelsey Costa, dietetyczka i konsultantka ds. żywienia w Consumer Health Digest, niezaangażowana w te badania.

Prebiotyki i probiotyki mogą zmieniać nasz apetyt, metabolizm i samopoczucie psychiczne. Badanie dowodzi, że zmiany w mikrobiomie jelitowym mogą być odpowiedzialne za różnice w reakcji mózgu na obrazy żywności wysokokalorycznej. Naukowcy podkreślają, że potrzebne są dalsze badania, aby sprawdzić czy spożywanie prebiotyków może być mniej inwazyjną metodą zapobiegania otyłości i leczenia.

Czy przyjmowanie prebiotyków wystarczy, żeby schudnąć?

Wcześniejsze badania udowodniły, że dieta bogata w błonnik przyczynia się do zapobiegania otyłości oraz ułatwia odchudzanie, a także utrzymanie prawidłowej masy ciała. Jednak do tej pory sądzono, że błonnik zmniejsza odczuwanie głodu, zapewniając uczucie sytości.

– Osobom stosującym dietę bogatą w błonnik łatwiej jest zrezygnować z jedzenia żywności o wysokiej zawartości cukru i tłuszczu. Widać również związek przyczynowy między dietą bogatą w błonnik a niższym spożyciem kalorii, zatem odkrycia te sugerują, że częściowo wynika to ze zmian w aktywacji mózgu, co jest ekscytującym odkryciem, ponieważ wcześniejsza wiedza skupiała się na założeniu, że błonnik utrzymuje nas w zdrowiu wyłącznie poprzez tłumienie sygnałów greliny (hormonu głodu) – powiedziała Megan Hilbert dietetyczka specjalizująca się w żywieniu zdrowych jelit w Top Nutrition Coaching, która nie była zaangażowana w badanie.

Badanie udowadnia, że nasze wybory dietetyczne zależą od kondycji jelit. Aby więc jeść zdrowo i schudnąć należy zadbać o jelita wzbogacając swoją dietę o prebiotyki, które odżywią i zwiększą liczebność dobrych bakterii w naszych jelitach. Dzięki temu łatwiej nam będzie schudnąć i utrzymywać odpowiednią wagę.

– Osoby, które chcą wprowadzić zmiany na podstawie tego badania, powinny porozmawiać z lekarzem lub dietetykiem na temat przyjmowania inuliny w postaci suplementu diety. Radziłabym także spożywać więcej pokarmów bogatych w błonnik i skupiać się na tych o większej zawartości prebiotyków wytwarzających krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe, takich jak banany, szparagi, produkty pszenne, czosnek, por itp. – sugeruje dietetyczka Megan Hilbert.

Źródło: Prebiotic diet changes neural correlates of food decision-making in overweight adults: a randomised controlled within-subject cross-over trial Gut

Polecjaka Google News - Strona Zdrowia

Uzupełnij domową apteczkę

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Pasta jajeczna z awokado

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Dodaj je do swojej diety a schudniesz. Zmienią reakcję twojego mózgu na jedzenie. Prebiotyki wspomogą odchudzanie. W czym je znaleźć? - Strona Zdrowia

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński