Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Coraz częściej chodzimy do sklepów i więcej czasu w nich spędzamy

Bogna Skarul
Bogna Skarul
W tym roku robimy zakupy średnio o ponad 10 proc. częściej niż jeszcze w 2022 roku
W tym roku robimy zakupy średnio o ponad 10 proc. częściej niż jeszcze w 2022 roku Andrzej Szkocki
W tym roku robimy zakupy średnio o ponad 10 proc. częściej niż jeszcze rok temu. Zauważalny jest też wzrost przeciętnej częstotliwości wizyt przypadających na jednego konsumenta. Widać też, że zwiększył się średni łączny czas, jaki poświęcamy na zakupy.

Tak wynika z badania wykonanego na grupie ponad 1,1 mln konsumentów. Analiza potwierdziła także, że sklepami pierwszego wyboru dla większości kupujących wciąż pozostają dyskonty. Jak mówią eksperci, o wysokiej pozycji rynkowej tego formatu w Polsce decyduje jego dostępność, w tym m.in. gęsta sieć sklepów zlokalizowanych blisko miejsc zamieszkania oraz konkurencyjna cenowo oferta. I to na rynku szybko się nie zmieni.

Częściej chodzimy do sklepów

Konsumenci coraz częściej odwiedzają sklepy (dyskonty spożywcze, supermarkety, hipermarkety i sieci typu convenience), co potwierdzają badania częstotliwości, z jaką robią zakupy. Najnowsza taka analiza, na podstawie zachowań ponad 1,1 mln Polaków, została przeprowadzona przez firmę technologiczną Proxi.cloud i platformę analityczno-badawczą UCE RESEARCH. Obserwowano ruch w sumie 33 tys. punktów handlowych w dniach od 1 stycznia do 15 maja br. z odniesieniem do analogicznego okresu w poprzednim roku (z wykluczeniem świąt oraz niedziel niehandlowych).

Norbert Fijałkowski ze szczecińskiej Galerii Kaskada twierdzi, że nie widzi takiego trendu.

- Różnie to jest z tą częstotliwością odwiedzin klientów - mówi.

Z kolei Joanna Dybowska z Centrum Handlowego Galaxy mówi, że liczba klientów jaka odwiedza w tym roku galerię jest o 10 procent niższa niż w 2019 roku.

- Ale porównując rok 2023 do 2022, to liczba klientów zwiększyła się nam o 17-20 proc. - mówi Dybowska.

W czasie, który objęło badanie, Polacy dokonywali zakupów częściej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Zdaniem Mateusza Chołuja, współautora analizy z Proxi.cloud, wzrost częstotliwości zakupów spożywczych o 10,2 proc. to wynik tego, że są one bardziej planowane.

– Podstawową przyczyną tego zjawiska jest dbałość o domowy budżet i kontrolowanie wydatków wobec rosnących cen niemal wszystkich produktów – uważa Chołuj. - Kolejnym przyczyniającym się do tego aspektem mogą być pojawiające się promocje, które są tymczasowe. Wobec tego klienci chodzą do sklepów z większą częstotliwością, aby uzupełnić zapasy tańszymi produktami. Ten trend najprawdopodobniej nie ulegnie zmianie, ponieważ konsumenci coraz uważniej śledzą cotygodniowe obniżki i właśnie pod nie dostosowują częstotliwość wizyt w sklepach.

Z kolei dr Maria Andrzej Faliński, były dyrektor generalny POHiD-u, zwraca uwagę na tzw. „słabszy portfel” konsumenta, który powoduje, że unika on kupowania na zapas i nie sięga po poszerzoną gamę towarów.

– Niewiele rodzin jeszcze robi szczegółowe plany zakupów, choć zjawisko to narasta. Natomiast póki co jest zastępowane mniejszymi zakupami. Przy cenach skorygowanych o inflację, mniej wkładamy do koszyków. Oszczędzamy, by osiągnąć efekt zakupowy, ale nie wydać za dużo – dodaje dr Faliński.

Zdecydowanie wybieramy dyskonty

Z badania wynika ponadto, że ok. 88 proc. wszystkich klientów odwiedziło dyskonty przynajmniej raz w badanym okresie. Zdaniem ekspertów wynika to przede wszystkim z gęstej sieć placówek zlokalizowanych blisko miejsc zamieszkania oraz z tego, że oferta w dyskontach jest konkurencyjna cenowo. Inne formaty starały się dogonić popularnością dyskonty, ale nie wytrzymały rywalizacji cenowej lub jakościowej, albo też nie zaoferowały możliwości zrobienia zakupów w tak krótkim czasie, jak jest to możliwe w dyskontach.

Eksperci zwracają też uwagę na specyfikę sklepów typu convenience, w których towary są wprawdzie relatywnie droższe, ale takie sklepy oferują zakupy drobne i szybkie, a także uzupełniające, robione np. raz na tydzień czy miesiąc. Są też odwiedzane w sytuacjach wyjątkowych, np. gdy klienci późno wracają z pracy, zostają niespodziewanie odwiedzeni przez gości i nie mają czasu na duże zakupy.

od 7 lat
Wideo

META nie da ci zarobić bez pracy - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński