Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co zrobić, gdy zawiedzie nas biuro podróży

Notował: Marek Rudnicki
Beata Manios
Beata Manios Marcin Bielecki
Na pytania naszych Czytelników odpowiada Beata Manios, rzecznik Inspekcji Handlowej w Szczecinie.

Co zrobić, gdy zbankrutuje biuro podróży

- Tyle się mówi co roku o bankructwie biur podróży. Co zrobić, gdy to się stanie podczas pobytu za granicą? Czy zostanę pozostawiona sobie, jak to się czasami widzi w TV?
- Raczej nie. W tej chwili to już rzadkie przypadki. Z tego względu, że przedsiębiorcy organizujący wycieczki zagraniczne muszą zawrzeć umowę gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej albo umowę ubezpieczenia na rzecz klientów. Z sumy określonej w tych umowach pokrywa się koszty sprowadzenia klientów do kraju. A z pozostałej dokonuje się zwrotu wpłat wniesionych przez klientów. Jeżeli pozostała suma gwarancji jest niewystarczająca na zwrot wszystkich wpłat, wypłaty obniża się proporcjonalnie do wysokości sumy, która pozostała.

Czy cena może ulec zmianie

- Czy cena wycieczki podana w umowie może zostać zwiększona?
- Tak, ale pod warunkiem, że umowa to przewiduje, a organizator udokumentuje wpływ na podwyższenie ceny, np. wzrostu kosztów transportu, wzrostu kursów walut. W okresie 20 dni przed planowanym wyjazdem cena nie może być podwyższona.

Inne zakwaterowanie

- Na wycieczce okazało się, że będziemy mieszkać w innym, znacznie gorszym hotelu, niż to było podane w katalogu i umowie. Raz już mi się to zdarzyło. W tym roku ponownie wyjeżdżam za granicę i prześladują mnie tamte wspomnienia.
- Najlepiej zgłosić to przedstawicielowi biura na miejscu. Może to być tzw. rezydent lub pilot wycieczki. To on powinien zaproponować zamianę i to za nas załatwić.
Musi pani pamiętać, że nie jest pozbawiona praw. Zgodnie z przepisami, jeżeli organizator nie wykonuje przewidzianych w umowie usług, jest obowiązany wykonać świadczenie zastępcze. Oczywiście - bez obciążania klienta dodatkowymi kosztami.
Jeśli jakość świadczenia zastępczego jest niższa od jakości wynikającej z umowy, ma pani pełne prawo żądać obniżenia ceny. Gdyby nie zostało to załatwione po pani myśli, proszę natychmiast po powrocie złożyć reklamację do organizatora, a jak coś będzie nie tak, do Inspekcji Handlowej.

Pojechał ktoś inny

- Przed wyjazdem na wczasy okazało się, że z powodów osobistych nie mogłam wyjechać. Wskazałam za to osobę na moje miejsce. Biuro jednak kazało mi zapłacić dość wysoką karę. Czy tak może być?
- Należy o zmianach powiadomić organizatora w terminie określonym w umowie. Wówczas przeniesienie uprawnień i przejęcie obowiązków jest skuteczne wobec organizatora. Biuro może obciążyć tylko tymi kosztami, które w rzeczywistości poniosło w związku ze zmianą uczestnika. Na pewno nie może obciążyć znacznymi kosztami, bo to jest nieuzasadnione.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński