Chcą przyspieszenia budowy S10. Kiedy droga może być gotowa?

Marek Rudnicki
Udostępnij:
Ponad 40 samorządów z województw zachodniopomorskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego i mazowieckiego domaga się przyspieszenia decyzji o budowie drogi szybkiego ruchu S10.

Powołano Stowarzyszenie Droga Ekspresowa S10. Ma lobbować za powstaniem trasy łączącej stolicę z Pomorzem Zachodnim. Na spotkaniu w Wałczu wystosowano apel do premiera Morawieckiego o przyspieszenie prac nad jej realizacją.

- Budowa S3 i S6 są w trakcie realizacji - przypomina senator Grzegorz Napieralski, wiceprzewodniczący zespołu parlamentarnego Pomorza Zachodniego. - Dla równowagi rozwoju całej północno - zachodniej Polski potrzebna jest koniecznie zaistnienie S10.
Tłumaczy też, dlaczego niezbędna jest jedność wszystkich sił politycznych w tym temacie:

- Nacisk samorządowców przy wsparciu lokalnych mediów będzie tylko wówczas skuteczny, gdy zaistnieje. Wówczas będzie miał wpływ na decyzje podejmowane w Warszawie. Jeżeli razem połączymy siły, to mamy szansę. Widziałem wiele grup z innych regionów, które wygrywały duże inwestycje. Teraz my to możemy zrobić, gdy zapomnimy o naszych legitymacji partyjnych. Gdy przychodzi taka grupa do ministra i mówi, że to trzeba zrobić, to on to zrobi.

W opinii oddziału szczecińskiego GDDKiA, droga będzie budowana. Zapewnienia padają, ale tylko odnośnie odcinku ze Szczecina do Piły.

Chcą przyspieszenia budowy S10. Kiedy droga może być gotowa?

- Trwają prace przygotowawcze dla całej drogi S10 na terenie województwa zachodniopomorskiego - informuje Łukasz Lendner dyrektor GDDKiA O/Szczecin. - W 2019 r. zostanie uzyskana decyzja środowiskowa dla odcinka Szczecin Kijewo-Zdunowo oraz dla odcinka Stargard - Piła.

O najkrótszym połączeniu ze Szczecina do Warszawy mówi się od wielu lat. Już SLD zapowiadało szumnie, że wybuduje trasę, ale wykonano jedynie kilka krótkich odcinków koło Torunia i Bydgoszczy. Za PO też ją obiecywano. Dziś marszałek Olgierd Geblewicz twierdzi, że w okresie rządów PO trasa była na mapie drogowej na pozycji 35 i były nawet pieniądze na trasę, a za PiS spadła na 144 pozycję, nie ma pieniędzy i nawet nie podano daty ewentualnej realizacji.

Gwoli ścisłości - w okresie rządów PO nie powstała nawet druga nitka Szczecin - Stargard.

Chcą przyspieszenia budowy S10. Kiedy droga może być gotowa?

Odmienne zadanie do marszałka ma dyr. Lendner:

- Przez wiele lat S10 nie miała zapewnionych środków finansowych nawet na prace przygotowawcze - tłumaczy. - Zmieniło się to dopiero w ubiegłym roku, gdy zapadły stosowne decyzje Ministra Infrastruktury. Rozpoczęcie procesu przygotowawczego było możliwe dzięki przyznaniu środków finansowych w wysokości około 20 milionów złotych. Obecnie trwają prace przygotowawcze dla całej drogi S10 na terenie województwa zachodniopomorskiego. W przyszłym roku zostanie uzyskana decyzja środowiskowa, zarówno dla odcinka Szczecin Kijewo-Zdunowo, jak i również dla odcinka Stargard - Piła. Jeszcze w październiku odbędą się konsultacje społecznie z mieszkańcami na odcinku Kijewo-Zdunowo. Dla odcinka Stargard - Piła o długości niemal 110 km zostanie zlecona Koncepcja Programowa wraz z badaniami geologicznymi. Harmonogram prac przygotowawczych zakłada osiągnięcie gotowości do ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i budowę w latach 2020/2021.

Przypomnijmy, że 13 marca tego roku podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla S10 Szczecin Kijewo - Szczecin Zdunowo (do granic Szczecina) o długości około 6 km. Dokumentację wykona firma Transprojekt Gdański Sp. z o.o. za kwotę 2,292 miliona złotych. W skład zlecanych opracowań będzie wchodziło miedzy innymi opracowanie Studium Techniczno Ekonomiczno Środowiskowego, uzyskanie decyzji środowiskowej i elementy Koncepcji Programowej wraz z dokumentacją geologiczno-inżynierską. Będzie to komplet opracowań i decyzji niezbędnych do ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i budowę.
Nowy odcinek drogi S10 będzie stanowiła wylot ze Szczecina w kierunku wschodnim, ominie Szczecin Płonię i skrzyżowanie z drogą wojewódzką w kierunku Pyrzyc (dawny przebieg DK3). Odcinek rozpoczyna się od węzła Szczecin Kijewo będącego połączeniem autostrady A6 i drogi S10 (węzeł ten jest obecnie w trakcie rozbudowy). Droga będzie prowadzić w kierunku wschodnim w obecnym śladzie DK10 odchodząc od obecnego przebiegu w rejonie stacji paliwowej omijając od północy Płonię. Droga będzie włączała się w istniejący przebieg DK nr 10 za granicą Miasta Szczecin. Nowa trasa wyprowadzi ruch tranzytowy z Płoni - wschodnich przedmieść Szczecina. Kierowcy nie będą musieli już przejeżdżać przez skrzyżowanie z drogą wojewódzką w kierunku Pyrzyc (dawna DK3), nowa droga ominie również znajdujące się na wlocie do miasta skrzyżowanie w kierunku Zdunowa i Wielgowa.

S10 ma prowadzić docelowo przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń do Warszawy. Odcinek do Wałcza (ten tylko zostanie prawdopodobnie zrealizowany), to trochę mało jak na połączenie z Warszawą i dalej ze wschodnią granicą. O ile samorządowcy okażą jedność bez względu na opcję polityczną, może minister infrastruktury ugnie się. Wszak wybory tuż, tuż.

Chcą przyspieszenia budowy S10. Kiedy droga może być gotowa?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie