Powołano Stowarzyszenie Droga Ekspresowa S10. Ma lobbować za powstaniem trasy łączącej stolicę z Pomorzem Zachodnim. Na spotkaniu w Wałczu wystosowano apel do premiera Morawieckiego o przyspieszenie prac nad jej realizacją.
- Budowa S3 i S6 są w trakcie realizacji - przypomina senator Grzegorz Napieralski, wiceprzewodniczący zespołu parlamentarnego Pomorza Zachodniego. - Dla równowagi rozwoju całej północno - zachodniej Polski potrzebna jest koniecznie zaistnienie S10.
Tłumaczy też, dlaczego niezbędna jest jedność wszystkich sił politycznych w tym temacie:
- Nacisk samorządowców przy wsparciu lokalnych mediów będzie tylko wówczas skuteczny, gdy zaistnieje. Wówczas będzie miał wpływ na decyzje podejmowane w Warszawie. Jeżeli razem połączymy siły, to mamy szansę. Widziałem wiele grup z innych regionów, które wygrywały duże inwestycje. Teraz my to możemy zrobić, gdy zapomnimy o naszych legitymacji partyjnych. Gdy przychodzi taka grupa do ministra i mówi, że to trzeba zrobić, to on to zrobi.
W opinii oddziału szczecińskiego GDDKiA, droga będzie budowana. Zapewnienia padają, ale tylko odnośnie odcinku ze Szczecina do Piły.
- Trwają prace przygotowawcze dla całej drogi S10 na terenie województwa zachodniopomorskiego - informuje Łukasz Lendner dyrektor GDDKiA O/Szczecin. - W 2019 r. zostanie uzyskana decyzja środowiskowa dla odcinka Szczecin Kijewo-Zdunowo oraz dla odcinka Stargard - Piła.
O najkrótszym połączeniu ze Szczecina do Warszawy mówi się od wielu lat. Już SLD zapowiadało szumnie, że wybuduje trasę, ale wykonano jedynie kilka krótkich odcinków koło Torunia i Bydgoszczy. Za PO też ją obiecywano. Dziś marszałek Olgierd Geblewicz twierdzi, że w okresie rządów PO trasa była na mapie drogowej na pozycji 35 i były nawet pieniądze na trasę, a za PiS spadła na 144 pozycję, nie ma pieniędzy i nawet nie podano daty ewentualnej realizacji.
Gwoli ścisłości - w okresie rządów PO nie powstała nawet druga nitka Szczecin - Stargard.
Odmienne zadanie do marszałka ma dyr. Lendner:
- Przez wiele lat S10 nie miała zapewnionych środków finansowych nawet na prace przygotowawcze - tłumaczy. - Zmieniło się to dopiero w ubiegłym roku, gdy zapadły stosowne decyzje Ministra Infrastruktury. Rozpoczęcie procesu przygotowawczego było możliwe dzięki przyznaniu środków finansowych w wysokości około 20 milionów złotych. Obecnie trwają prace przygotowawcze dla całej drogi S10 na terenie województwa zachodniopomorskiego. W przyszłym roku zostanie uzyskana decyzja środowiskowa, zarówno dla odcinka Szczecin Kijewo-Zdunowo, jak i również dla odcinka Stargard - Piła. Jeszcze w październiku odbędą się konsultacje społecznie z mieszkańcami na odcinku Kijewo-Zdunowo. Dla odcinka Stargard - Piła o długości niemal 110 km zostanie zlecona Koncepcja Programowa wraz z badaniami geologicznymi. Harmonogram prac przygotowawczych zakłada osiągnięcie gotowości do ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i budowę w latach 2020/2021.
Przypomnijmy, że 13 marca tego roku podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla S10 Szczecin Kijewo - Szczecin Zdunowo (do granic Szczecina) o długości około 6 km. Dokumentację wykona firma Transprojekt Gdański Sp. z o.o. za kwotę 2,292 miliona złotych. W skład zlecanych opracowań będzie wchodziło miedzy innymi opracowanie Studium Techniczno Ekonomiczno Środowiskowego, uzyskanie decyzji środowiskowej i elementy Koncepcji Programowej wraz z dokumentacją geologiczno-inżynierską. Będzie to komplet opracowań i decyzji niezbędnych do ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i budowę.
Nowy odcinek drogi S10 będzie stanowiła wylot ze Szczecina w kierunku wschodnim, ominie Szczecin Płonię i skrzyżowanie z drogą wojewódzką w kierunku Pyrzyc (dawny przebieg DK3). Odcinek rozpoczyna się od węzła Szczecin Kijewo będącego połączeniem autostrady A6 i drogi S10 (węzeł ten jest obecnie w trakcie rozbudowy). Droga będzie prowadzić w kierunku wschodnim w obecnym śladzie DK10 odchodząc od obecnego przebiegu w rejonie stacji paliwowej omijając od północy Płonię. Droga będzie włączała się w istniejący przebieg DK nr 10 za granicą Miasta Szczecin. Nowa trasa wyprowadzi ruch tranzytowy z Płoni - wschodnich przedmieść Szczecina. Kierowcy nie będą musieli już przejeżdżać przez skrzyżowanie z drogą wojewódzką w kierunku Pyrzyc (dawna DK3), nowa droga ominie również znajdujące się na wlocie do miasta skrzyżowanie w kierunku Zdunowa i Wielgowa.
S10 ma prowadzić docelowo przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń do Warszawy. Odcinek do Wałcza (ten tylko zostanie prawdopodobnie zrealizowany), to trochę mało jak na połączenie z Warszawą i dalej ze wschodnią granicą. O ile samorządowcy okażą jedność bez względu na opcję polityczną, może minister infrastruktury ugnie się. Wszak wybory tuż, tuż.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?