MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Błędy w szkole to norma. Jak przyzwyczaić do nich uczniów? Fundacja Szkoła z Klasą ma na to sposób. Trwa kampania „Przytul błęda!”

Magdalena Ignaciuk
Magdalena Ignaciuk
Nieodłącznym elementem uczenia się jest popełnianie błędów. Fundacja Szkoła z Klasą prowadzi kampanię, która pomaga oswajać błędy w edukacji. Jak to robią?
Nieodłącznym elementem uczenia się jest popełnianie błędów. Fundacja Szkoła z Klasą prowadzi kampanię, która pomaga oswajać błędy w edukacji. Jak to robią? freepik.com
Błędy często wywołują strach i niepewność, ale są kluczowym elementem procesu nauki. Fundacja Szkoła z Klasą w kampanii „Przytul błęda” podkreśla ich wartość, pokazując, że mogą one być źródłem rozwoju. Eksperci, edukatorzy i rodzice uczniów szkolnych wspólnie promują zrozumienie znaczenia pracy nad błędami i uczą dzieci, że błędy są okazją do nauki i inspiracji. Na czym polega projekt?

Spis treści

Pomyłki to naturalna część procesu twórczego

Fundacja Szkoła z Klasą do nauki o oswajaniu błędów w edukacji wykorzystuje metodę design thinking, w której pomyłki są traktowane jako naturalna część procesu twórczego. Dzieli się z edukatorami i edukatorkami praktycznymi wskazówkami i narzędziami do pracy oraz zachęca do omawiania tego tematu podczas lekcji szkolnych.

Przeczytaj również: „Musimy przerwać milczenie wokół nadużyć”. Ponad połowa dzieci doświadcza nadużyć seksualnych w Internecie. Jak temu zapobiec?

Skąd się wziął pomysł na kampanię edukacyjną na temat błędów?

Strach przed pomyłką, czy porażką to pokłosie utartego przekonania, że popełnianie błędów jest źle oceniane i źle widziane przez innych. Fundacja Szkoła z Klasą stara się zmienić ten stereotyp.

– Chcemy oswoić błędy w edukacji i nauczyć tego nauczycieli i nauczycielki. Aby to zrobić, pracujemy metodą design thinking. Zakłada ona, że tworząc projekt, rozwiązanie, pisząc scenariusz czy planując wydarzenie, zawsze koncentrujemy się na naszym odbiorcy i celu działania. Żeby efekt był odpowiedni, traktujemy błędy jako element tego procesu. Tworzymy i testujemy prototypy, pokazując często odbiorcom jeszcze niedoskonałe projekty. Następnie słuchamy ich opinii. Jeśli coś się nie powiedzie, sprawdzamy– dlaczego się nie udało lub z jakiego powodu jakiś pomysł nie został do końca zrealizowany. Przyglądamy się pomyłkom i staramy się ich unikać w przyszłości. A przede wszystkim celebrujemy te sytuacje, w których błąd stał się momentem zwrotnym i pozwolił nam stworzyć coś wyjątkowego – mówi Magdalena Domańska, koordynatorka programu.

Błędy w edukacji są ważne

Rozmowy o błędach są bardzo ważne w procesie uczenia się. Mamy co najmniej trzy powody, które to potwierdzają.

Wszechstronność tematu

Rozmowy o tym poruszyć można na każdej lekcji, gdyż w każdej dziedzinie nauk znaleźć możemy pozytywne i przydatne przykłady uczenia się na błędach.

Uważność na siebie i samoakceptacja

Pracując z błędem, dotyka się ważnych aspektów dbałości o dobrostan psychofizyczny. Pozwolenie sobie na zrozumienie i akceptację pomyłek redukuje negatywne ocenianie samego/samej siebie. Warto traktować błędy jako pretekst, czy bodziec do dalszej nauki.

Minimalizowanie stresu oceny

Mówienie o błędach na lekcji pozwoli zrozumieć dzieciom i młodzieży, że także w szkole jest na nie przestrzeń i że nie muszą być one kojarzone tylko ze złą oceną, bo błąd zawsze można poprawić! Takie podejście minimalizuje stres związany z oceną z zewnątrz.

Przytul błęda – WielBłęda!

Chociaż błędy zdarzają nam się nieustannie i będą się zdarzać nadal, z trudem przychodzi nam zobaczenie ich i uznanie, że warto je oswoić. Aby ułatwić proces oswojenia błędów, w Fundacji Szkoła z Klasą stworzono specjalne maskotki – WielBłędy! Te sympatyczne pluszowe stworzenia są personifikacją różnych typów błędów i stanowią doskonałe narzędzie edukacyjne dla dzieci i młodzieży. Są one duże, więc trudno ich nie zauważyć, ale też miękkie, więc można je przytulić i się z nimi zaprzyjaźnić!

– Wierząc w moc błędów, postawiliśmy przed sobą cel – zmienić podejście do ich popełniania, pokazać dzieciom i młodzieży szkolnej jak wiele dobrego wynika z pracy z nimi. WielBłędy dzięki swojej formie są atrakcyjne dla dzieci i młodzieży i stanowią przyczynek do ciekawej przygody poznawczej. Nauczyciele i nauczycielki mogą je od nas wypożyczyć i dodatkowo pobrać dedykowane materiały edukacyjne, aby przeprowadzić fascynujące zajęcia na temat błędów i ich wartości – mówi Magda Domańska.

Kampania „Przytul błęda” jest adresowana do środowisk szkolnych, ale powinna dotrzeć do każdego wpływającego na wychowanie, zwłaszcza do rodziców dzieci w wieku szkolnym. Lęk przed błędami i ich nieakceptowanie prowadzi do stresujących sytuacji, które negatywnie wpływają na młodzież. Może to ograniczać rozwój ich zainteresowań, aktywność na zajęciach, pewność siebie, a także obniżać samoocenę lub prowadzić do wycofania się. Ważne jest, aby rodzice również byli otwarci na błędy swoich dzieci, dawali im przestrzeń do popełniania pomyłek w domu i potrafili o tym rozmawiać z empatią.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

Źródło: Fundacja Szkoła z Klasą

od 16 lat
Wideo

Dziś 81. rocznica Ludobójstwa na Wołyniu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Błędy w szkole to norma. Jak przyzwyczaić do nich uczniów? Fundacja Szkoła z Klasą ma na to sposób. Trwa kampania „Przytul błęda!” - Strefa Edukacji

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński