Zimowy serwis silnika zasilanego LPG

Czesław Wachnik
Okresowy serwis silnika zasilanego na LPG jest warunkiem jego prawidłowej eksploatacji.
Okresowy serwis silnika zasilanego na LPG jest warunkiem jego prawidłowej eksploatacji. Fot. Kamil Nagórek
W Polsce jeździ grubo ponad dwa miliony samochodów, których silniki zamiast benzyny spalają gaz. Ich eksploatacja jest znacznie tańsza, ale zimą wymagają one szczególnej opieki.

Podstawowym warunkiem poprawnej pracy silnika zasilanego autogazem jest właściwa instalacja LPG. Dlatego jej montaż warto powierzyć tylko sprawdzonym mechanikom. Po pierwsze, fachowcy muszą zdiagnozować silnik i określić, jaka instalacja jest niezbędna, by auto nie sprawiało kłopotów. Po drugie, muszą stwierdzić, czy jednostka napędowa nie wymaga napraw. Instalację opłaca się montować tylko wtedy, jeśli silnik pracuje prawidłowo.

Instalacje LPG dzielą się na dwie grupy - najprostsze typu mixer (cena od 1600 do 1900 zł) i bardziej skomplikowane - sekwencyjne (koszt - zależnie od generacji - od 2100 do 4800 zł; silniki sześcio- i ośmiocylindrowe odpowiednio więcej). Te pierwsze montuje się tylko w starych autach, dlatego nie warto dyskutować z mechanikiem, który zaleca montaż nowocześniejszego sprzętu. Tym bardziej, że jego eksploatacja wcale nie musi być droższa.

Filtr powietrza
Cechą gazu jest to, że spala się on na zasadzie tzw. zasysania. Jeśli zatem parametry silnika są ustawiane przy nowym lub czystym filtrze powietrza, to z chwilą, kiedy się on zapcha, np. po letniej wyprawie w góry, silnik może tracić obroty. Wtedy w mieszance gazowej jest za mało powietrza.
Dlatego w jednostkach spalających gaz, trzeba minimum raz w roku zakładać nowy filtr. Najlepszą okazją jest wymiana oleju w silniku.

Układ chłodzenia
Zadaniem płynu chłodniczego w autach spalających propan-butan jest też ogrzewanie gazu, co umożliwia jego rozprężanie. Jeśli zatem w chłodnicy jest zbyt mało płynu, wówczas gaz może wręcz zmrozić reduktor. Wtedy samochód będzie unieruchomiony. Dbajmy zatem o układ chłodzenia.

Świece zapłonowe
W autach z instalacją gazową nie trzeba stosować specjalnych świec. Te najtańsze sprawdzą się równie dobrze, jeśli tylko będą często wymieniane, np. co 20 tys. km.
Gaz jest trudniejszy do zapłonu, dlatego przy słabej iskrze silnik będzie pracował nierówno, a ponadto może dochodzić do tzw. wypadania zapłonów. Dlatego nie polecamy samodzielnego regulowania odstępu między elektrodami świec.

Przewody zapłonowe
Niekiedy zamiast świec, przyczyną kłopotów z uruchomieniem auta czy też nierówna pracą silnika, mogą być niesprawne przewody wysokiego napięcia. Powstają na nich przebicia, stąd iskra zapłonowa jest zbyt słaba.
O jakości przewodów możemy przekonać się sami. Wystarczy, gdy po zmroku przy pracującym silniku, podniesiemy maskę. Wtedy możemy zauważyć, jak na przewodach powstają iskry, czyli przebicia. Takie przewody trzeba wymienić. Profilaktycznie stare należy zastępować nowymi co 80-100 tys. km.

Prostota nie jest zaletą
Regulacja przed zimą jest szczególnie ważna w autach, które są wyposażone w najprostsze instalacje, czyli tzw. mieszalnikowe. Ich konstrukcja sprawia, że bardzo często się rozregulowują, a wtedy możemy mieć kłopoty z jazdą w dolnym zakresie obrotów.
Wizyta u diagnosty jest tym bardziej wskazana, że sprzedawany obecnie gaz ma więcej propanu (gaz jest mieszanką propanu i butanu). To zaś oznacza, że jeśli technicznie zaawansowane instalacje samodzielnie przestrajają się na nową mieszankę, to w tych najprostszych musi to zrobić diagnosta. Dlatego powinniśmy minimum dwa razy w roku, a najlepiej wiosną i jesienią dokonać okresowych przeglądów. Pamiętajmy, że silnik zachowuje się inaczej przy plusowych, a inaczej minusowych temperaturach.

Uwaga na tankowanie
Wielu problemów można byłoby uniknąć tankując autogaz z pewnego źródła. Podobnie jak w przypadku benzyn czy oleju napędowego, także przy sprzedaży gazu mamy do czynienia z nieuczciwością. Dlatego lepiej jest zapłacić pięć czy 10 groszy więcej i kupić paliwo na markowej stacji. Dzięki temu nie tylko ryzyko kłopotów na trasie będzie mniejsze, ale na takim gazie LPG (przy pełnym zbiorniku) przejedziemy od 30 do 50 km więcej.

Benzyna też ważna
Kierowca samochodu spalającego gaz nie może zapomnieć o napełnieniu baku benzyną. Po pierwsze, zawsze uruchamiany silnik zasilając go tym paliwem, a pod drugie jeśli w baku jest zbyt mało benzyny, to w zbiorniku skrapla się woda, która zamarzając zablokuje układ paliwowy. Aby tego uniknąć wystarczy napełnić bak do połowy. Zima nie zaszkodzi również dodanie do benzyny specjalnego preparatu absobującego wodę.

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

g
gosc

Oj Autorze - jak nie wiesz co piszesz, to nie pisz!
"Cechą gazu jest to, że spala się on na zasadzie tzw. zasysania"
Gaz spala się w wyniku przeskoku iskry na świecy zapłonowej. Natomiast fakt, jest zasysany do cylindrów podobnie jak benzyna - zarówno w układzie gaźnikowym, jak wtryskowym jedno- i wielopunktowym. Jedynie w przypadku wtrysku bezpośredniego jest inaczej. Nie zmienia to faktu, że instalacja LPG powinna być "bezobsługowa", tzn. nie obchodzimy się z nią jak z jajkiem. Wymiany filtrów zgodnie z instrukcją serwisową samochodu - a układ LPG powinien się adaptować do różnych warunków pracy.
"W autach z instalacją gazową nie trzeba stosować specjalnych świec. Te najtańsze sprawdzą się równie dobrze, jeśli tylko będą często wymieniane, np. co 20 tys. km"
Te najtańsze - niekoniecznie. Najlepiej stosować markowe świece, zgodnie z zaleceniem producenta samochodu. Wyregulowane pod pracę na benzynie - w końcu na niej uruchamiamy silnik. Okresy między wymianami - też zgodnie z zaleceniem producenta silnika. Instalacja LPG ma być tak wyregulowana, aby pracowała właściwie na takich świecach.
"Uwaga na tankowanie - Wielu problemów można byłoby uniknąć tankując autogaz z pewnego źródła."
A te niepewne źródła skąd mają gaz? Czy może wody do niego dolewają? Można mieć jedynie obawy o zanieczyszczenia, ale raz na 15tys km należy udać się na standardowy przegląd instalacji gazowej, połączony z regulacją i wymianą filtra (lub filtrów) i nie będzie kłopotów.
Ogólnie - podstawą jest dbanie o samochód. Jak ktoś tankuje tylko gaz, odpala na gazie, jeździ ile wlezie bez opamiętania, to zapewne nie dba też o inne elementy - układ hamulcowy, kierowniczy, zawieszenie, opony. Dla takiego te porady są nieistotne, ale inni niech coś wyniosą z lektury tego artykułu!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3