Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zainstalowali "serce maszyny" TBM, która wydrąży tunel w Świnoujściu. Ekskluzywne zdjęcia

Joanna Maraszek
Joanna Maraszek
Spawanie tarcz maszyny dążącej może potrwać jeszcze dwa tygodnie
Spawanie tarcz maszyny dążącej może potrwać jeszcze dwa tygodnie Joanna Maraszek
Na budowie tunelu w Świnoujściu trwa spawanie tarcz maszyny drążącej i montowanie gotowych elementów w komorze o głębokości 27 metrów. Maszyna jest montowana przez te same osoby, które ją stworzyły.

Na wyspie Uznam trwa montaż maszyny TBM, która w pierwszej połowie przyszłego roku rozpocznie drążenie najdłuższego w Polsce tunelu pod cieśniną.

W tunelu pod Świną będzie biegła droga łącząca wyspy Wolin i Uznam, czyli stałe drogowe połączenie z częścią Świnoujścia (dziś komunikację na Uznam zapewniają promy).

Maszyna do Świnoujscia dotarła drogą morską. Została przetransportowana w częściach, które teraz są ponownie montowane. W procesie składania maszyny przez cały czas biorą udział te same osoby, które uczestniczyły w jej tworzeniu w Chinach.

ZOBACZ TEŻ:

- Montaż maszyny przez cały czas odbywa się pod nadzorem producenta - wyjaśnia Sławomir Skraba, kierownik budowy z firmy PORR. - Cała maszyna TBM waży ponad 3 tys. ton. W tym momencie montujemy głowicę. Największe elementy, które są opuszczane przez dźwigi ważą około 200 ton.

Choć montaż maszyny rozpoczął się zaledwie dwa tygodnie temu, już widać efekty. W komorze startowej zostało umieszczone "serce maszyny" czyli łożysko, która jest obecnie obudowywana przez kolejne tarcze. Cały proces wymaga nie tylko wiele pracy, ale i ogromnego sprzętu do transportu elementów. Nośność dźwigu obsługującego budowę wynosi 650 ton.

- Komora startowa ma 105 metrów długości i ma za zadanie pomieścić maszynę TBM, która będzie drążyła tunel. Ma ona wystartować w marcu. W tej chwili jesteśmy na etapie jej montażu. Większa część maszyny jest w tej chwili na powierzchni. Przy pomocy dźwigów jest opuszczana w elementach składowych do komory i tam jest składana w całość. Tam też nastąpią próbne rozruchy, tak byśmy w marcu mogli rozpocząć drążenie - mówi Sławomir Skraba kierownik budowy firmyPORR.

.Cały czas odbywa się odwadnianie komory startowej oraz uszczelnianie jej ścian szczelinowych. Prowadzone są też roboty konstrukcyjne i ziemne przy rampie dojazdowej, czyli w segmentach od pierwszego do dziesiątego.

Dobry czas

- Wykonawca trzyma się założonego harmonogramu prac i to nas jako inwestora cieszy. Do marca TBM ma być zmontowana i gotowa do rozpoczęcia faktycznego drążenia. Dla nas, mieszkańców Świnoujścia, to ważna chwila, która o kolejny duży krok przybliża nas do otwarcia tunelu – mówi Zastępca Prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska. - A tunel to dla miasta i jego mieszkańców nowe możliwości rozwoju.

Oprócz prac w komorze startowej kontynuowana jest przebudowa i budowa uzbrojenia terenu: sieci wodno-kanalizacyjnej na zachód i wschód od ul. Karsiborskiej oraz sieci średniego napięcia.

W zakładzie prefabrykacji całą dobę produkowane są segmenty obudowy tunelu, które następnie są przewożone i składowane na placu magazynowym. Docelowo zostanie wykonanych 6280 segmentów, które utworzą 615 dwumetrowych pierścieni i 170 półtorametrowych.

ZOBACZ TEŻ:

ZOBACZ TEŻ:

W oczekiwaniu na gwarancje bankowe możemy zobaczyć jak będzi...

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na swinoujscie.naszemiasto.pl Nasze Miasto