Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wybór: "Chłopi" lub "Makbet"

Paweł Słomkowski, ech, 5 maja 2006 r.
Maturzyści z IX Liceum Ogólnokształcącego w Szczecinie podczas egzaminu z polskiego.
Maturzyści z IX Liceum Ogólnokształcącego w Szczecinie podczas egzaminu z polskiego. Marcin Bielecki
W naszym regionie do matur przystąpiło około 18 tysięcy uczniów. Egzaminy rozpoczęły się punktualnie o godzinie 10.

Jednak w wielu szkołach maturzystów można było spotkać nawet godzinę wcześniej. "Głos" towarzyszył między innymi uczniom z IX LO w Szczecinie.

- Ciężko pracowaliśmy przez trzy lata, więc jesteśmy dobrze przygotowani - mówi Marta Jankowska. - W tym roku po raz pierwszy nową maturę zdają technika, więc mamy nadzieję, że pytania będą dość łatwe.

Bez maskotek

Uczniowie nie mogli mieć z sobą żadnych maskotek, ani innych przedmiotów, oprócz przyborów do pisania. Część z nich w ostatniej chwili w sekretariacie zostawiała telefony komórkowe. Wielu uczniów z klas niehumanistycznych najbardziej obawiało się właśnie egzaminu z języka polskiego.

- Najbardziej obawiam się, że nie będzie nic z literatury współczesnej - przyznał Tomek Kupiec.

Wychodzili zadowoleni

Jego obawy potwierdziły się. Na poziomie podstawowym do wyboru były dwa tematy wypracowań: o "Makbecie" i "Chłopach". Mimo to maturzyści wychodzili z tej części zadowoleni.

- To dwie zupełnie inne lektury. Każdy mógł sobie wybrać co mu pasuje. Ja wybrałem "Makbeta" - mówi Mariusz Wójcik.

- Zarówno tematy wypracowań jak i tekst z pytaniami były łatwiejsze niż matura w ubiegłym roku i matura próbna - dodaje Bartosz Kownacki.

Nieco więcej trudności przysporzyła uczniom część rozszerzona egzaminu, na której trzeba było napisać analizę porównawczą tekstów. Do wyboru były dwa tematy.

- Teksty zaskoczyły chyba wszystkich - uważa Aleksandra Gajewska. - Nie były to teksty znane i szeroko omawiane na lekcjach. Ja wybrałam temat o wojnie. Będę też zdawała z historii, dlatego dla mnie był on łatwiejszy.

Czekają na angielski

- Nie za bardzo mi poszło, tematy nie dopasowały się do mojej wiedzy - przyznaje Hubert Drzewiecki, uczeń III klasy o profilu angielskim w Zespole Szkół nr 1. - Jak zobaczyłem, że jest "Makbet" wiedziałem, że będzie kiepsko.

Hubert uważa, że dziś pójdzie mu znacznie lepiej. Podobnie jak Paweł Łazuka mocniej czuje się w języku angielskim.

- Musi być pozytywnie - uważa Paweł Łazuka, z klasy III w Liceum Ogólnokształcącym nr 2. - Jak dla mnie, druga część testu z języka polskiego była totalnie do luftu! Łatwiejsze na pewno było porównanie takich pojęć jak nacjonalizm i patriotyzm, w części pierwszej.

Bardziej optymistyczne nastroje panowały przed "starym ogólniakiem".

- Było dość łatwo, wybrałem "Chłopów", streściłem cały tekst, tylko zapomniałem scharakteryzować kilka postaci - opowiada Piotr Wiśniewski, uczeń klasy III o profilu humanistycznym w I Liceum Ogólnokształcącym.

Wszyscy zgodnie mówią, że na naukę jest już za późno. Przed kolejnymi egzaminami stawiają raczej na odpoczynek.

Dziś maturzyści przystąpią do egzaminu z języka angielskiego.

Rozwiązanie testu z języka polskiego w papierowym wydaniu "Głosu". W sobotę rozwiązania z j. angielskiego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński