- Nowy model to typowy crossover, łączący w sobie cechy samochodów różnych klas, wielofunkcyjny, uterenowiony ale też charakteryzujący się sportowymi możliwościami - mówi Krzysztof Dranikowski, kierownik salonu sprzedaży Lexusa w Szczecinie. - Pod maską posiada sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,5 litra, który znamy już z modelu RX 350. Ale w modelu RX 450h zwiększono mu moc do 249 KM.
Całkowita moc zespołu napędowego, czyli silnika spalinowego i dwóch silników elektrycznych, wynosi 299 KM. Co to daje, mogliśmy już sprawdzić w praktyce, testując ten model. Udało nam się bez problemów rozpędzić hybrydę do 100 km/h w niespełna 8 sekund. Warto podkreślić pracę bezstopniowej skrzyni biegów, bardzo płynne rozpędzającej samochód.
Zaskoczeniem było niskie zużycie paliwa, aczkolwiek dla właścicieli tak drogich aut z pewnością nie jest to element najistotniejszy. Nie mniej jednak przy jeździe po autostradzie z prędkością średnio 140 km/h spalanie wynosiło w granicach 10 l na 100 km. W jeździe po mieście około 7 litrów. Producent podaje, że maksymalna prędkość wynosi 200 km./h.
(fot. Fot. Andrzej Szkocki )
W mieście mogliśmy sprawdzić tzw. tryb pracy EV, czyli korzystać wyłącznie z silników elektrycznych przy mniejszych prędkościach lub stojąc na światłach, na skrzyżowaniu. napędu elektrycznego praktycznie nie słychać. Auto wzbudzało zdziwienie wśród pieszych, którzy obserwowali samochód poruszający się bezgłośnie.
Układ w pełni hybrydowy pozwala korzystać z silników elektrycznego i spalinowego w sposób niezależny lub równoczesny. To oczywiście wpływa na ekonomikę jazdy.
Flagowy model hybrydowy Lexusa zapewnia to, co ważne dla kierowcy i pasażerów: poczucie stabilności, doskonałą przyczepność, masywność a przy tym możliwość szybkiej i komfortowej jazdy. Wewnątrz czujemy się bezpiecznie, a przy tym - nomen omen - luksusowo. To efekty m.in. wydłużonego rozstawu osi (20 mm w porównaniu do poprzednika), szerszego rozstawu kół, zastosowania specjalnych wahaczy, nowych amortyzatorów. Zawieszenie obniża się automatycznie, dostosowując do prędkości i poprawiając dynamikę.
(fot. Fot. Andrzej Szkocki )
Auto jest wyposażone w system chroniący przed zderzeniem. W razie potrzeby wykorzystując radar, który wykrywa przed nami zarówno auta, do których się zbyt szybko zbliżamy, a także pieszych, którzy np. przechodzą blisko samochodu. Przy hamowaniu uruchamia systemy wspomagające. Sprawdzaliśmy, działa rewelacyjnie.
Oprócz tego ten Lexus jest naszpikowany innymi systemami bezpieczeństwa, m.in: ABS, kontroli trakcji, stabilizacji toru jazdy. Ich pracę koordynuje jeden główny system zarządzający dynamiką jazdy.
Dwuczęściowy kokpit mieści m.in. 8-calowy wyświetlacz LCD. Możemy go obsługiwać przy pomocy zdalnego sterownika lub przy pomocy przełączników wbudowanych w kierownicę. Warto wspomnieć o nowym czołowym wyświetlaczu, który na linii wzroku kierowcy, na przedniej szybie pokazuje m.in. nawigowaną trasę, prędkość, ustawienie systemu audio. Jest to bardzo praktyczne rozwiązanie.
Dane techniczne i wyposażenie
Dł./szer./wys./rozst. osi: 4770/1885/1685/2740 mm
Silnik benzynowy: 249 KM przy 6.000 obr./min
Maks. moment obrotowy: 317 KM przy 4.800 obr./min
Silniki elektryczne: 167 KM i 68 KM
Skrzynia biegów: automatyczna, bezstopniowa
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,8 s
Średnie zużycie paliwa na 100 km (miasto/trasa/średnio): 6,6/6,0/6,3 l
Wyposażenie standardowe: m.in.10 poduszek powietrznych, zintegrowany system zarządzania dynamiką pojazdu VDIM, układ wspomagania ruszania przed wzniesieniem HAC, systemy stabilizacji pojazdu, kontroli trakcji, ABS+EBD+BA, zawieszenie pneumatyczne, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, klimatyzowane przednie fotele, Audio Mark Levinson (15 głośników), 6-płytowa zmieniarka DVD, nawigacja, kamera cofania i w bocznym lusterku.
Cena: od 269200 zł
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?