Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrażenia z jazdy Audi Q5 3.0 TDI. SUV w szykownym stylu

Wojciech Frelichowski
Audi Q5 zawiera większość cech typowych dla marki Audi, z trapezoidalną osłoną chłodnicy na czele.
Audi Q5 zawiera większość cech typowych dla marki Audi, z trapezoidalną osłoną chłodnicy na czele. Krzysztof Tomasik
Audi Q5 wywołuje spore zainteresowanie. Podczas kilkudniowego testu wielu kierowców pytało nas, co to za wóz i jak się sprawuje? A sprawuje się nieźle. "Głos" testował wersję z silnikiem 3.0 TDI.

Pierwsze, co można zauważyć po uruchomieniu tego sześciocylindrowego turbodiesla o mocy 240 KM, to jego bardzo cicha praca. Motor nie hałasuje nawet przy dużych prędkościach, a i na zewnątrz jest łagodny dla uszu.

Silnik bardzo spontanicznie reaguje na mocniejsze przyciśnięcie pedału gazu i to na każdym biegu. Nie hałasuje nawet przy dużych prędkościach, a i na zewnątrz jest łagodny dla uszu. Konfigurowany jest tylko z automatyczną, siedmiostopniową przekładnią S tronic, która zmienia biegi niemal niezauważalnie. Dla lubiących ręczną zmianę biegów skrzynia ma tryb sekwencyjny.

Roztropnie w terenie

Napęd quattro, który jest standardem w Q5, prowokuje do wypróbowania go w terenie. No to wjechaliśmy w głęboki piach i... po kilku metrach auto stanęło. Choć koła dziarsko wywalały spod siebie kilogramy piachu, Audi ani drgnęło. Dopiero po rozbujaniu pojazdu, czyli naprzemiennym wrzucaniu biegu do przodu i do tyłu, udało nam sie wygrzebać z grząskiej pułapki.

Wniosek: Q5 raczej nie nadaje się na wertepy. Co prawda, po wyłączeniu ESP przy małej prędkości automatycznie włącza się funkcja blokady mechanizmu różnicowego, jednak jest to namiastka tego, co potrzeba do jazdy terenowej.

Wracamy na szosę

Swoje zalety Q5 pokazuje na twardej nawierzchni. Nie straszne mu są ani dziury w jezdni (połyka je z gracją i po cichu), ani mokra nawierzchnia. Wtedy napęd quattro pokazuje swoje mocne strony. Moment obrotowy z silnika jest rozdzielany między oś przednią i tylną w stosunku 40:60. Gdy koła mają tendencje do poślizgu, mechanizm różnicowy może skierować do 65 procent siły napędowej na oś przednią albo do 85 proc. na tylną.

Quattro przydaje się również podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. W połączeniu z precyzyjnym układem kierowniczym sprawia, że auto jest posłuszne jak baranek.

Wszystko czego chcesz

Ponad 2,8-metrowy rozstaw osi sugeruje, że w kabinie jest sporo miejsca. I rzeczywiście, zarówno z przodu, jak i z tyłu przestrzeni jest pod dostatkiem. Ponadto w wyposażeniu standardowym tego SUV-a jest prawie wszystko, zarówno jeśli chodzi o komfort, jak i poziom bezpieczeństwa.

Wysoka ocena nalezy się jakość wykonania wnętrza, które w tym segmencie aut może uchodzić za wzorcowe. Jedynym minusem, który odkryłem w kabinie, było odbicie kokpitu w przedniej szybie w czasie jazdy pod słońce.

W sumie Audi Q5 to bardziej limuzyna niż SUV. Z powodzeniem może służyć jako auto weekendowe. Śmiało może ciągnąć przyczepę z żaglówką albo ze skuterami wodnymi. Mocy wystarczy.

Dane techniczne i wyposażenie

Dł./szer./wys./rozst. osi: 4629/1653/1880/2807 mm
Silnik: turbodiesel, 2967 ccm, V6, 24V
Moc maks: 240 KM przy 4000 obr./min
Maks. moment obrotowy: 500 Nm przy 1.500 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 7-stopniowa
Prędkość maksymalna: 225 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,5 s
Średnie zużycie paliwa na 100 km (miasto, trasa, średnio): 9,2/6,6/7,5 l
Wyposażenie standardowe: m.in. sześć poduszek powietrznych, ABS/ESP, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, klimatyzacja automatyczna, czujnik deszczu, system audio CD/MP3, komputer pokładowy.
Cena: 208900 zł

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński