Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wielkie zmiany w portach w Policach i Stepnicy

Marek Rudnicki
Marek Rudnicki
Pogłębienie blisko 7 kilometrów torów wodnych do portów w Policach i Stepnicy, lepszą dostępność do nich dla jednostek pływających oraz wzrost ich konkurencyjności w wymianie handlowej planuje Urząd Morski w Szczecinie. Dziś od marszałka UM dostał dofinansowanie z unijnych pieniędzy na kwotę 24 mln zł.

- Nie łatwo było przekonać Komisję Europejską do wyasygnowania dodatkowych pieniędzy, jako że z funduszu spójności przeznaczono tylko na dwie wielkie, świnoujsko - szczecińską i gdyńską - mówi marszałek Olgierd Geblewicz. - Długo negocjowaliśmy i udało się przekonać, że te inwestycje w Policach i Stepnicy, leżących na drodze Odrzańskiej Drogi Wodnej, są z nimi powiązane.

Przedsięwzięcia łącznie kosztować będzie ponad 28 mln zł. Pozwolą na modernizację ważnych dróg wodnych, poprawę dostępności do nowoczesnej infrastruktury, wzmocnienie roli transportu wodnego w wymianie handlowej oraz budowie silnej pozycji gospodarczej obu portów.

W Policach planowane jest zmodernizowanie ponad 2 km toru wodnego. Do 10,5 metra pogłębiony zostanie tor podejściowy na Kanale Polickim. Ponadto prace głębinowe obejmą Kanał Kiełpiński. Wzmocnione zostaną także skarpy wyspy Kiełpiński Ostrów.

Natomiast w Stepnicy (gdzie rozbudowuje się port zbożowy, dziś przeładunek osiągnął już około 100 tys. ton) przebudowa dotyczy toru podejściowego od znaku nawigacyjnego 24 do głowic falochronowych basenu kolejowego. Zmiany na odcinku 4,5 km pozwolą na obsługę statków do 3200 GT, o wymiarach 115 m długości, 13,5 m szerokości i zanurzeniu od 3,8 do 4 m.

Inwestycja w Policach, która kosztować będzie ponad 22,5 mln zł, zakończy się w grudniu 2020 roku. Przedsięwzięcie w Stepnicy, której koszt oszacowano na 6,3 mln zł potrwa do grudnia 2019 roku.

Do pierwszego z projektów Urząd Marszałkowski dołoży ponad 19 mln zł, drugiego prawie 5,4 mln zł. Projekty wpisują się w założenia 5 Osi Priorytetowej RPO WZ 2014-2020 „Zrównoważony transport”, działanie 5.7 „Budowa, rozbudowa lub modernizacja ogólnodostępnej infrastruktury szlaków żeglownych, utrzymanie dróg wodnych prowadzących do portów, monitoring dróg wodnych, w tym związany z systemami zarządzania ruchem”.

Zobacz również:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński