Używane przeboje na kołach

Redakcja
Jakie mają wady, a jakie zalety? Co się w nich psuje najczęściej, czy nadają się na auta rodzinne, czy mogą paść łupem złodziei? Przedstawiamy używane samochody, które najczęściej są sprowadzane z zagranicy.

Wybraliśmy kilka aut, które cieszą się na rynku wtórnym największym wzięciem. To pojazdy, które gdy trafią do Polski mają z reguły ponad 6 lat.

Ford escort

Używane przeboje na kołach

(roczniki: 1990-2000)

Jeden z najpopularniejszych modeli Forda w Polsce, od kilku lat nie jest już produkowany. Na rynku wtórnym są wersje: trzydrzwiowe, sedany, hatchback, kombi i kabriolet. Escorta produkowano z kilkoma rodzajami silników: najczęściej spotykany jest benzynowy 1.3 (60 KM) i 1.6 (90 KM) oraz diesel 1.8 (60 KM). Właściciele nie narzekają na walory użytkowe. Escort z powodzeniem może być autem rodzinnym. Bardzo uważnie trzeba sprawdzić przeszłość auta, gdyż wiele escortów sprzedawanych w Polsce to auta powypadkowe. Nie ma też co liczyć na ilość dodatków. Dominują wersje ubogie z co najwyżej jedną poduszką powietrzną.

Zalety: duży, jak na tę klasę, bagażnik: 380 litrów pojemności w hatchbacku i o 100 litrów więcej w kombi; silniki benzynowe dobrze współdziałają z instalacjami LPG; niskie ceny części zamiennych; wytrzymałe podwozie; dobrze trzyma się drogi, funkcjonalny.

Wady: paliwożerne, benzynowe silniki (średnio 8,3 litra w wersji silnika 1.6); ubogie wyposażenie i kiepska jakość materiałów wykończeniowych we wnętrzu; korozje nadwozia (w modelach sprzed 1995 roku)

Co się psuje: w 1.8 litrowych dieslach pękają wałki rozrządu, awaryjna pompa paliwowa, występują problemy z ładowaniem akumulatora, szybko zużywające się tuleje wahaczy, układ rozrządu (w intensywnie eksploatowanych pojazdach), układ wydechowy (korozja)

Volkswagen golf II

Używane przeboje na kołach

(roczniki: 1983-1992)

Jeden z najbardziej popularnych golfów w Polsce, wciąż poszukiwany przez miłośników VW. Trudno jednak znaleźć egzemplarz, który nie miałby za sobą wypadku. Auta uchodzą za pojazdy, które mogą przejechać kilkaset tysięcy kilometrów.

Większość oferowanych na giełdzie czy też komisach tego typu golfów już jednak taki przebieg osiągnęło. Mimo tego dwójki wciąż są jednymi z najdroższych w swojej klasie aut na rynku wtórnym.

Golfy produkowane były w wersji trzy i pięciodrzwiowej. Bagażnik nie jest zbyt pojemny - mieści 340 litrów. Najpopularniejsza jest wersja z silnikiem diesla 1.6 (80 KM), która spala około 6 litrów oleju napędowego. Popularne są też wersje benzynowe - silniki 1.6 i 1.8.

W sumie auto mało awaryjne, pod warunkiem, że dba się o nie i dokonuje regularnych przeglądów. Elementy plastikowe wewnątrz wykonano z materiałów dobrej jakości.

Zalety: duża trwałość auta i silników, bardzo dobre, wytrzymałe hamulce, łatwa dostępność nieoryginalnych, a przez to tanich części, mały spadek wartości pojazdu.

Wady: jeden z najczęściej kradzionych modeli, wysoka cena używanego pojazdu, trudność w wyszukaniu takiego pojazdu, który nie ma za sobą poważnego wypadku lub też nie pochodzi z wyprzedaży po powodzi w Niemczech.

Co się psuje: kiepska trwałość chłodnicy, z której trudno powstrzymać wycieki; szybko korodujący układ wydechowy, awaryjna dźwignia skrzyni biegów, mało wytrzymałe gumowe elementy zawieszenia i przeguby, awaryjna instalacja elektryczna, szybko zużywające się pierścienie tłokowe (w silnikach diesla).

Volkswagen passat

Używane przeboje na kołach

(roczniki: 1988-1996)

Obok golfa najpopularniejsze auto Volkswagena. Najpopularniejsza seria passata produkowana była na przełomie lat 80. i 90. w dwóch wersjach nadwozia: sedan i kombi. Powszechnie uważane za mało awaryjne, solidne i wytrzymujące długie przebiegi. To w połączeniu z wielkością auta sprawiło, że passat jest popularny wśród taksówkarzy, a przez wiele lat stanowił podstawowe auto zachodniopomorskiej policji.

Najpopularniejsza wersja silnikowa to diesel o pojemności 1.9 litra. Takie auto pali niecałe 6 litrów na 100 km. Nieco mniejszą popularnością cieszą się benzynowe silniki dwulitrowe, które palą w mieście ponad 10 litrów etyliny.

Auto znakomicie spełnia warunki samochodu rodzinnego. Bez trudu mieści się w nim pięć osób, a bagażnik ma aż 500 litrów pojemności.

Zalety: trwałość, pojemność auta i pakowny bagażnik, niskie ceny zamienników oryginalnych części, odporny na rdzę, oszczędny silnik diesla.

Wady: często pada łupem złodziei, twarde fotele, występują kłopoty z przełączaniem biegów, twarde zawieszenie marnie sprawdza się na dziurawych drogach.

Co się psuje: przewody doprowadzające płyn chłodzący, układ hamulcowy, klimatyzacja, tłumik, centralny zamek, elektryczne opuszczanie szyb.

Mercedes W 124

Używane przeboje na kołach

(roczniki: 1985-1995)

Jeden z najczęściej wybieranych samochodów przez taksówkarzy. Powód jest prosty: ten model Mercedesa, szczególnie z silnikiem diesla, uchodzi za pojazd nie do zajechania.

O tym, że to udany model świadczy fakt, że produkowano go aż przez 10 lat. Większość samochodów, które są na rynku ma na liczniku ponad 300-400 tys. km, a i tak stan silnika jest lepszy niż w wielu młodszych autach.

Samochody mają klasyczny, tylny napęd. Dominują sedany, rzadziej spotyka się kombi. Auto jest przestronne i duże co wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo pasażerów. Wszystkie egzemplarze mają wspomaganie kierownicy. Bardzo duży jest bagażnik - 520 litrów pojemności.

Przy kupnie warto zwrócić uwagę na stan układu wydechowego, to czy z tylnego mostu nie ma wycieków i stan przednich reflektorów, które w starszych egzemplarzach mogą być zmatowiałe (i gorzej oświetlają drogę).

Zalety: wytrzymałe silniki, mały promień zawracania, przestronne nadwozie, mało awaryjny, w autach po 1987 roku odporna na korozję karoseria.

Wady: ciężko działająca skrzynia biegów, wysoka cena samochodów, wysoka cena części, słabo radząca sobie z opadami pojedyncza wycieraczka, kłopoty z korozją (w modelach do rocznika 1987), wysokie zużycie paliwa w autach z silnikami benzynowymi.

Co się psuje: wycieki z tylnego mostu i pokrywy rozrządu, podatny na uszkodzenia przegubu wału napędowego, wyciekający olej z automatycznej skrzyni biegów.

Toyota corolla

Używane przeboje na kołach

(roczniki: 1987-1991)

Pod nazwą corolla Toyota produkuje auta już ponad 40 lat. Samochody tego typu wciąż są bardzo popularne. My weźmiemy pod lupę corollę szóstej generacji, która na rynku wtórnym cieszy się największym wzięciem wśród toyot.

W Polsce najczęściej można spotkać corollę w wersji sedan lub hatchback. W tym ostatnim typie trzeba pogodzić się z niezbyt dużym - 280 litrowym bagażnikiem. Lepiej też nie wsiadać we trójkę na tylną kanapę, bo pasażerom będzie potwornie ciasno.

Największą zaletą corolli jest niezawodny silnik. Trzeba jedynie zwracać uwagę na poziom oleju, niektóre egzemplarze palą go nieco ponad normę.

Nie trzeba też się bać kosztów zakupu części zamiennych. Jeszcze kilka lat temu faktycznie mogło to zrujnować kieszeń kierowcy. Dziś jest już na rynku sporo zamienników oryginałów i to dobrej jakości.

Zalety: Należy do najmniej awaryjnych używanych aut na rynku, pali tylko około 7 l na 100 km.

Wady: szarobura tapicerka, korodujący układ wydechowy.

Co się psuje: jeśli zaniedbamy spód auta, może szybko skorodować, trzeba zwracać uwagę na wycieki oleju, mało trwałe, fabryczne amortyzatory.

Opel astra

Używane przeboje na kołach

(roczniki: 1991-2001)

Jeden z najbardziej popularnych modeli Opla na polskim rynku. Zaletą astry jest spory wybór wersji nadwozia, i spory bagażnik (360 litrów) w hatchbacku.

W autach z pierwszych serii montowano jeszcze silniki znane z opla kadetta. Potem przyszła kolej na nowocześniejsze jednostki z czego najbardziej popularne to 1.6 i 1.8-litrowe silniki 16-zaworowe.

Zawieszenie należy do twardych, ale za to dość dobrze tłumi drgania na naszych dziurawych drogach. Elementy zawieszenia są przy tym trwałe. Kiepskie są za to hamulce. Niektórzy użytkownicy skarżą się, że musieli wymieniać tarcze hamulcowe już po przejechaniu 50 tys. km.

Zalety: spory wybór na rynku wtórnym, funkcjonalne wnętrze, dobrej jakości materiały wykończeniowe, niskie ceny części zamiennych.

Wady: kiepskie spasowanie plastików we wnętrzu co sprawia, że już w kilkuletnich autach skrzypi i piszczy; mało wytrzymałe tarcze hamulcowe, spore zużycie paliwa, starsze modele podatne na korozję.

Co się psuje: centralny zamek, wycieki spod miski olejowej, uszczelki, rozrząd.

Peugeot 106

(roczniki: 1991-2001)

Najmniejsze auto Peugeota cieszy się powodzeniem z racji niewygórowanych cen, niezłego komfortu jazdy i niskich kosztów eksploatacji. Największe wzięcie mają modele z 45-konnym silnikiem litrowym (napędza wersję 3-drzwiową). Wszystkie silniki montowane w modelach 106 uznawane są jednak za stosunkowo niezawodne.

Mimo, że auto jest niewielkie, w środku jest sporo miejsca. Można jedynie podyskutować o bezpieczeństwie, bo tylko w niewielu modelach dostępnych na rynku jest poduszka powietrzna. W autach z pierwszych lat produkcji irytują hałasujące części plastikowe wewnątrz pojazdu. Auto jest dość delikatne i wymaga okresowych przeglądów i niezbyt kawaleryjskiej jazdy.

Zalety: niskie koszty eksploatacji, przestronny, mało pali, dynamiczne, mało awaryjne silniki, odporny na korozję.

Wady: niezbyt urokliwa stylistyka nadwozia, mały bagażnik (200 litrów), delikatne zawieszenie.

Co się psuje: amortyzatory, przeguby, układ chłodzący (jeśli o niego nie dbamy), fabryczny układ wydechowy.

Renault 19

(roczniki: 1988-1995)

Jeden z hitów Renault w latach 90. sprzedawany także w naszych salonach. W 1992 auto przeszło face lifting i w tej poprawionej formie jest najchętniej kupowane.

Powstało kilka typów nadwozi dziewiętnastki: trzy i pięciodrzwiowe, wersja sedan i kabriolet. Bagażnik ma pojemność 385 litrów, a więc całkiem sporo.

W środku jest sporo miejsca. Problemem może być tylko upchnięcie trójki pasażerów na tylnym siedzeniu. Kierowcy narzekają też nieco na zbyt miękkie fotele, które przy dłuższej jeździe nie są zbyt wygodne.

Najczęściej spotyka się te auta z silnikiem 1.4, który w wersji 80-konnej pali około 7 litrów etyliny. Kupując to auto warto sprawdzić zamocowanie przewodów chłodnicy, pracę wentylatora i to czy ze skrzyni biegów nie wycieka olej.

Zalety: wysoki komfort jazdy, niskie koszty utrzymania, tanie części, niezbyt wysokie ceny aut.

Wady: ciężko pracujący układ kierowniczy (jeśli nie ma wspomagania), niewygodnie umocowany klakson (w dźwigni kierunkowskazu), korozja w autach sprzed rocznika 1992.

Co się psuje: tylne amortyzatory, układ zapłonowy (wrażliwy na wilgoć), w nowszych egzemplarzach awariom ulega układ wtryskowy.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie