MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Test Opel Astra 1.6 Turbo PHEV 180 KM. Wrażenia z jazdy, spalanie, wyposażenie i ceny

Kamil Rogala
Coraz częściej mówi się, że obecnie oferowany Volkswagen Golf jest daleki od ideału i nie ma sensu traktować go jak wyznacznika dla segmentu. Kto zajął jego miejsce? Toyota Corolla, a może Peugeot 308? Wydaje się, że pozycję lidera okupuje kilka modeli o bardzo równym poziomie, a jednym z nich jest właśnie Astra. Problemem jest jedynie cena oraz ograniczona oferta silnikowa, bowiem tam, gdzie w ofercie Opla Astry jest spora wyrwa cenowa – pomiędzy jednostką 1.2 o mocy 130 KM a hybrydą – tam z wieloma propozycjami wchodzi właśnie Golf i/lub Octavia. Niestety ten problem tyczy się nie tylko Astry, ale i wielu innych modeli koncernu Stellantis. Czy znajdzie się na to recepta, a może producenci tego koncernu chcą przeczekać i zacząć oferować tylko silniki elektryczne i zelektryfikowane? Czy stać ich aż na takie potencjalne straty?
Coraz częściej mówi się, że obecnie oferowany Volkswagen Golf jest daleki od ideału i nie ma sensu traktować go jak wyznacznika dla segmentu. Kto zajął jego miejsce? Toyota Corolla, a może Peugeot 308? Wydaje się, że pozycję lidera okupuje kilka modeli o bardzo równym poziomie, a jednym z nich jest właśnie Astra. Problemem jest jedynie cena oraz ograniczona oferta silnikowa, bowiem tam, gdzie w ofercie Opla Astry jest spora wyrwa cenowa – pomiędzy jednostką 1.2 o mocy 130 KM a hybrydą – tam z wieloma propozycjami wchodzi właśnie Golf i/lub Octavia. Niestety ten problem tyczy się nie tylko Astry, ale i wielu innych modeli koncernu Stellantis. Czy znajdzie się na to recepta, a może producenci tego koncernu chcą przeczekać i zacząć oferować tylko silniki elektryczne i zelektryfikowane? Czy stać ich aż na takie potencjalne straty? Kamil Rogala
Ponad 200 000 złotych za nową Astrę? Jeszcze jakiś czas temu takie rewelacje można by uznać za absurd, ale dziś to zupełnie normalne. Jeśli ktoś celuje w hybrydę plug-in w najwyższej wersji z kilkoma dodatkami, musi się liczyć z takim wydatkiem. Ale czy warto? Testowałem co prawda nie topową, ale mocno doposażoną wersję z układem napędowym 1.6 Turbo PHEV o mocy 180 KM.

Spis treści

Opel Astra Hybrid. Stylistyka nadwozia i wnętrze

Coraz częściej mówi się, że obecnie oferowany Volkswagen Golf jest daleki od ideału i nie ma sensu traktować go jak wyznacznika dla segmentu. Kto zajął
Coraz częściej mówi się, że obecnie oferowany Volkswagen Golf jest daleki od ideału i nie ma sensu traktować go jak wyznacznika dla segmentu. Kto zajął jego miejsce? Toyota Corolla, a może Peugeot 308? Wydaje się, że pozycję lidera okupuje kilka modeli o bardzo równym poziomie, a jednym z nich jest właśnie Astra. Problemem jest jedynie cena oraz ograniczona oferta silnikowa, bowiem tam, gdzie w ofercie Opla Astry jest spora wyrwa cenowa – pomiędzy jednostką 1.2 o mocy 130 KM a hybrydą – tam z wieloma propozycjami wchodzi właśnie Golf i/lub Octavia. Niestety ten problem tyczy się nie tylko Astry, ale i wielu innych modeli koncernu Stellantis. Czy znajdzie się na to recepta, a może producenci tego koncernu chcą przeczekać i zacząć oferować tylko silniki elektryczne i zelektryfikowane? Czy stać ich aż na takie potencjalne straty? Kamil Rogala

Astra przez lata zdążyła zyskać rzesze wiernych klientów i miłośników. Nigdy nie była prymusem w żadnej dziedzinie i nie wyróżniała się stylistyką, ale przekonywała do siebie solidnością i prostotą. Nowa generacja wydaje się zrywać z dotychczasową opinią i chce pozbyć się metki auta dla statecznych i raczej mało rozrywkowych starszych panów. Czy to się udało? Na pierwszy rzut oka – tak. Zdecydowanie, ale jest pewien haczyk. Musimy brać pod uwagę topową odmianę w ciekawym kolorze i z najciekawszym w gamie wzorem felg. Jeśli wybierzemy srebrny lub biały lakier i niższą wersję (tj. Elegance, bowiem GS Line jest całkiem ciekawa), Astra przywdzieje swoje tradycyjne szaty i pozwoli wtopić się w tłum. Fakt, wciąż będzie ładna, estetyczna i nowoczesna, ale nie ma mowy o nawet podstawowym efekcie „Wow”.

Ja testowałem odmianę GS Line, ale doposażoną m.in. o wspomniane felgi. Są nietypowe, rzucają się w oczy, ale czy są atrakcyjne? To już kwestia gustu, choć muszę przyznać, że do Astry w żywym kolorze pasują świetnie. Dodatkowo testowany model miał felgi z czerwonymi wstawkami na felgach (oraz we wnętrzu), co dodawało całości naprawdę miłego dla oka wyglądu. Te felgi mają również jeszcze jedną zaletę. Co prawda łatwo je zarysować – opona jest niemal zlicowana z rantem – ale równie łatwo utrzymać je w czystości. Są niemal płaskie i nie posiadają skomplikowanych załamań i zakamarków, co w przypadku nowych wzorów w niektórych modelach może doprowadzić do białej gorączki. Poza tym wygląd większość zna, już wielokrotnie był opisywany, ale przy okazji mała ciekawostka. Otóż klapa bagażnika została wykonana z tworzyw sztucznych, co zdaniem inżynierów ma same zalety: dowolność w projektowaniu szczegółów stylistycznych, lekkość, sztywność i redukcja kosztów.
Faktycznie, klapa jest lekka i bez trudu się zamyka/otwiera. Ciekawy zabieg w tym segmencie. A co mamy we wnętrzu?

Coraz częściej mówi się, że obecnie oferowany Volkswagen Golf jest daleki od ideału i nie ma sensu traktować go jak wyznacznika dla segmentu. Kto zajął
Coraz częściej mówi się, że obecnie oferowany Volkswagen Golf jest daleki od ideału i nie ma sensu traktować go jak wyznacznika dla segmentu. Kto zajął jego miejsce? Toyota Corolla, a może Peugeot 308? Wydaje się, że pozycję lidera okupuje kilka modeli o bardzo równym poziomie, a jednym z nich jest właśnie Astra. Problemem jest jedynie cena oraz ograniczona oferta silnikowa, bowiem tam, gdzie w ofercie Opla Astry jest spora wyrwa cenowa – pomiędzy jednostką 1.2 o mocy 130 KM a hybrydą – tam z wieloma propozycjami wchodzi właśnie Golf i/lub Octavia. Niestety ten problem tyczy się nie tylko Astry, ale i wielu innych modeli koncernu Stellantis. Czy znajdzie się na to recepta, a może producenci tego koncernu chcą przeczekać i zacząć oferować tylko silniki elektryczne i zelektryfikowane? Czy stać ich aż na takie potencjalne straty? Kamil Rogala

Otóż wnętrze nowej Astry również przeszło prawdziwą rewolucję. Ponownie – w porównaniu do poprzedniczki, to przepaść i głęboki ukłon w kierunku nowoczesności oraz młodszych kierowców, którzy z nowymi technologiami oraz gadżetami są za pan brat. Zupełnie nowy system info-rozrywki, opcjonalny duży szklany panel o nazwie Pure Panel z dwoma ekranami o przekątnej 10 cali, bezprzewodowa obsługa Android Auto i Apple CarPlay, nowoczesny wygląd, ale podstawowe funkcje nadal sterowane za pomocą tradycyjnych przycisków. Do tego zupełnie nowa kierownica i wiele więcej. Minusy? Za dużo elementów z połyskującego plastiku. Testowany egzemplarz miał niewielki przebieg, a już na tych elementach widoczne były liczne zadrapania i ryski. Myślę, że dobrym pomysłem jest zaraz po zakupie zaaplikowanie na te elementy folii ochronnej.

Auto bazuje na platformie EMP2, która pojawiła się już Peugeocie 308 oraz DS 4. Szerokość auta to 1860 mm (+51 mm w stosunku do poprzednika), długość to 4374 mm (+4 mm), rozstaw osi to obecnie 2675 mm (+13 mm) a przedni zwis to zaledwie 906 mm (-54 mm). Wysokość auta zmniejszyła się o 15 mm i wynosi teraz 1470 mm, natomiast fotel powędrował w dół o 12 mm. Zwiększył się również bagażnik, poprawiła się także jego funkcjonalność. Teraz do dyspozycji dostaniemy konfigurowalną podłogę ze schowkami wewnątrz (w odmianie hybrydowej jest to mocno ograniczone przez baterię), szerokość przestrzeni ładunkowej to 1020 mm, a pojemność bagażnika w standardowej konfiguracji to 352 litry (422 litry w wersji spalinowej). Po złożeniu oparć kanapy przestrzeń bagażnika powiększa się do 1268 litrów. Nie jest to wynik, którym można się chwalić, ale w porównaniu do konkurentów w segmencie z napędami hybrydowymi, Astra oferuje dość dużo.

Opel Astra Hybrid. Dane techniczne, osiągi i spalanie

Coraz częściej mówi się, że obecnie oferowany Volkswagen Golf jest daleki od ideału i nie ma sensu traktować go jak wyznacznika dla segmentu. Kto zajął
Coraz częściej mówi się, że obecnie oferowany Volkswagen Golf jest daleki od ideału i nie ma sensu traktować go jak wyznacznika dla segmentu. Kto zajął jego miejsce? Toyota Corolla, a może Peugeot 308? Wydaje się, że pozycję lidera okupuje kilka modeli o bardzo równym poziomie, a jednym z nich jest właśnie Astra. Problemem jest jedynie cena oraz ograniczona oferta silnikowa, bowiem tam, gdzie w ofercie Opla Astry jest spora wyrwa cenowa – pomiędzy jednostką 1.2 o mocy 130 KM a hybrydą – tam z wieloma propozycjami wchodzi właśnie Golf i/lub Octavia. Niestety ten problem tyczy się nie tylko Astry, ale i wielu innych modeli koncernu Stellantis. Czy znajdzie się na to recepta, a może producenci tego koncernu chcą przeczekać i zacząć oferować tylko silniki elektryczne i zelektryfikowane? Czy stać ich aż na takie potencjalne straty? Kamil Rogala

W ofercie Opla Astry jest kilka napędów do wyboru. Jest to 1.2 Turbo o mocy 110 lub 130 KM oraz 1.5 Diesel o mocy 130 KM. Niestety nie ma nic mocniejszego, a jeśli ktoś potrzebuje lepszej dynamiki, musi sięgnąć już po wersję hybrydową plug-in. Jest to napęd hybrydowy z wtyczką o mocy systemowej 180 KM (150 KM z silnika spalinowego 1.6 oraz 110 KM i 320 Nm z silnika elektrycznego). W połączeniu z 8-biegowym automatem daje świetną dynamikę, choć w trybie domyślnym (hybrydowym), po zdecydowanym naciśnięciu pedału gazu skrzynia i cały system (gdy np. jedziemy na napędzie elektrycznym) potrzebuje dłuższej chwili na reakcję. Sprint do setki zajmuje w tym wariancie 7,6 sekundy a prędkość maksymalna to 225 km/h. To dość przyjemny w odbiorze napęd, ale skrzynia nie zawsze jest wystarczająco płynna, niekiedy niechętnie dobiera odpowiednie biegi i często zdarza jej się szarpnąć bez powodu, zazwyczaj podczas jazdy w korku. Spalanie?

Oczywiście dane producenta można włożyć między bajki, bowiem przewidują one jazdę z pełną baterią i w optymalnych warunkach. Jak jest w rzeczywistości? Otóż podczas normalnej jazdy po mieście zasięg na napędzie elektrycznym (pojemność akumulatora to 13,2 kWh) to około 45-50 kilometrów. Zdaniem producenta jest to nawet 72 kilometry, ale trudno zbliżyć się do tych wyników w niesprzyjających warunkach tj. korki, niska temperatura itp. Po rozładowaniu akumulatora średnie spalanie prezentuje się następująco:

  • zużycie paliwa w mieście (50 km/h) – 6,5 l/100km;
  • zużycie paliwa w trasie (70-100 km/h) – 5-6 l/100km;
  • zużycie paliwa na drodze ekspresowej i autostradzie (120-140 km/h) – 6-7 l/100km.

Naprawdę nieźle i niekiedy konkurencja z hybrydą szeregową ma problemy ze zbliżeniem się do tego wyniku. Jeśli chodzi o prowadzenie, jest zaskakująco dobrze. Auto jest sprężyste, nieźle reaguje na polecenia kierownicą, nie przechyla się na zakrętach i nawet szybsze pokonywanie ciasnych łuków nie wyprowadzało Astry z równowagi. Oczywiście auto nie jest sportowe i twarde, ale mimo komfortowego zawieszenia, ma w sobie nutkę sportowca. Świetnie sprawdzają się także fotele z certyfikatem AGR, wyciszenie od hałasów i szumów powietrza jest bardzo dobre, choć podczas jazdy z wyższymi prędkościami dokuczał nieco hałas dobywający się z okolic nadkoli.

Opel Astra Hybrid. Ceny i wyposażenie

Coraz częściej mówi się, że obecnie oferowany Volkswagen Golf jest daleki od ideału i nie ma sensu traktować go jak wyznacznika dla segmentu. Kto zajął
Coraz częściej mówi się, że obecnie oferowany Volkswagen Golf jest daleki od ideału i nie ma sensu traktować go jak wyznacznika dla segmentu. Kto zajął jego miejsce? Toyota Corolla, a może Peugeot 308? Wydaje się, że pozycję lidera okupuje kilka modeli o bardzo równym poziomie, a jednym z nich jest właśnie Astra. Problemem jest jedynie cena oraz ograniczona oferta silnikowa, bowiem tam, gdzie w ofercie Opla Astry jest spora wyrwa cenowa – pomiędzy jednostką 1.2 o mocy 130 KM a hybrydą – tam z wieloma propozycjami wchodzi właśnie Golf i/lub Octavia. Niestety ten problem tyczy się nie tylko Astry, ale i wielu innych modeli koncernu Stellantis. Czy znajdzie się na to recepta, a może producenci tego koncernu chcą przeczekać i zacząć oferować tylko silniki elektryczne i zelektryfikowane? Czy stać ich aż na takie potencjalne straty? Kamil Rogala

Ceny Opla Astry zaczynają się 105 900 złotych za bazową odmianę Edition z silnikiem 1.2 o mocy 110 KM i z manualną skrzynią biegów. Za testowaną przeze mnie hybrydę plug-in trzeba zapłacić co najmniej 169 500 złotych. Będzie to wtedy odmiana Elegance, a za topową wersję Ultimate należy wyłożyć co najmniej 190 500 złotych. Czy da się przebić 200 000 złotych? Tak, bez problemu wystarczy dorzucić do konfiguracji np.:

  • opcjonalny lakier – od 1500 do 3500 złotych;
  • alarm – 990 złotych;
  • system audio HiFi – 3900 złotych;
  • tapicerka skórzana Nappa – 5000 złotych;
  • hak holowniczy – 3000 złotych.

Opel Astra Hybrid. Podsumowanie

Coraz częściej mówi się, że obecnie oferowany Volkswagen Golf jest daleki od ideału i nie ma sensu traktować go jak wyznacznika dla segmentu. Kto zajął
Coraz częściej mówi się, że obecnie oferowany Volkswagen Golf jest daleki od ideału i nie ma sensu traktować go jak wyznacznika dla segmentu. Kto zajął jego miejsce? Toyota Corolla, a może Peugeot 308? Wydaje się, że pozycję lidera okupuje kilka modeli o bardzo równym poziomie, a jednym z nich jest właśnie Astra. Problemem jest jedynie cena oraz ograniczona oferta silnikowa, bowiem tam, gdzie w ofercie Opla Astry jest spora wyrwa cenowa – pomiędzy jednostką 1.2 o mocy 130 KM a hybrydą – tam z wieloma propozycjami wchodzi właśnie Golf i/lub Octavia. Niestety ten problem tyczy się nie tylko Astry, ale i wielu innych modeli koncernu Stellantis. Czy znajdzie się na to recepta, a może producenci tego koncernu chcą przeczekać i zacząć oferować tylko silniki elektryczne i zelektryfikowane? Czy stać ich aż na takie potencjalne straty? Kamil Rogala

Coraz częściej mówi się, że obecnie oferowany Volkswagen Golf jest daleki od ideału i nie ma sensu traktować go jak wyznacznika dla segmentu. Kto zajął jego miejsce? Toyota Corolla, a może Peugeot 308? Wydaje się, że pozycję lidera okupuje kilka modeli o bardzo równym poziomie, a jednym z nich jest właśnie Astra. Problemem jest jedynie cena oraz ograniczona oferta silnikowa, bowiem tam, gdzie w ofercie Opla Astry jest spora wyrwa cenowa – pomiędzy jednostką 1.2 o mocy 130 KM a hybrydą – tam z wieloma propozycjami wchodzi właśnie Golf i/lub Octavia. Niestety ten problem tyczy się nie tylko Astry, ale i wielu innych modeli koncernu Stellantis. Czy znajdzie się na to recepta, a może producenci tego koncernu chcą przeczekać i zacząć oferować tylko silniki elektryczne i zelektryfikowane? Czy stać ich aż na takie potencjalne straty?

ZALETY:

  • wreszcie ciekawa i przyjemna dla oka stylistyka;
  • ładnie zaprojektowane wnętrze;
  • dobrze działające i ładnie wyglądające multimedia;
  • bogate wyposażenie;
  • niezły kompromis pomiędzy komfortem a prowadzeniem;
  • bardzo oszczędny układ hybrydowy…

WADY:

  • …który ma problemy z płynną i kulturalną pracą;
  • dla niektórych – zbyt nowoczesne wnętrze;
  • sporo fortepianowej czerni;
  • wysoka cena i duży przeskok cenowy do wersji hybrydowej.

Porównanie Opel Astra 1.6 Turbo PHEV 180 KM (AT8) do wybranych konkurentów:

 

Opel Astra 1.6 Turbo PHEV 180 KM (AT8)

Volkswagen Golf 1.4 TSI PHEV 204 KM (AT6)

Skoda Octavia 1.4 TSI iV 204 KM (AT6)

Cena (zł, brutto)

od 169 500

od 164 490 

od 155 100

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/5

hatchback/5

hatchback/5

Długość/szerokość (mm)

4374/1860

4284/1789

4689/1829

Wysokość (mm)

1442

1491

1477

Rozstaw osi (mm)

2675

2629

2680

Pojemność bagażnika (l)

352/1268

272/1129

450/1405

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1678

1515

1533

Pojemność zbiornika paliwa (l)

42

45

40

Rodzaj paliwa

benzyna PHEV

benzyna PHEV

benzyna PHEV

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 8-stopniowa

automatyczna, 6-stopniowa

automatyczna, 6-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

180 (systemowa)

204 (systemowa)

204 (systemowa)

Moment obrotowy (Nm)

360 (systemowy)

250 (silnik spalinowy)

250 (silnik spalinowy)

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,6

7,4

7,7

Prędkość maksymalna (km/h)

225

220

220

Spalanie (l/100km)

1,1 (WLTP)

0,9 (WLTP)

1.0 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

26 (WLTP)

21 (WLTP)

22 (WLTP)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński