Szybka kolej w Szczecinie? Jest konkretny projekt [wizualizacje]

Paulina Targaszewska
- Mamy już sieć kolejową, którą można wykorzystać pod szybką kolej - mówi Maciej Sochanowski. - Potrzebne są tylko pewne remonty, modernizacje i dobudowy.
- Mamy już sieć kolejową, którą można wykorzystać pod szybką kolej - mówi Maciej Sochanowski. - Potrzebne są tylko pewne remonty, modernizacje i dobudowy. Marcin Bielecki
Pojawił się pomysł uruchomienia w Szczecinie Szybkiej Kolei Miejskiej, która miałaby łączyć Prawobrzeże z Policami. Dzięki niej czas przejazdu między tymi dwoma punktami wynosiłby zaledwie 45 minut.

- Wszyscy od lat mówią o utworzeniu szybkiej kolei w mieście, ale nikt nie przedstawiał konkretów - mówi Maciej Sochanowski ze Szczecińskiego Stowarzyszenia Miłośników Komunikacji Miejskiej. - Postanowiłem wreszcie zająć się tym tematem, przeprowadziłem szacunki, analizy i stworzyłem konkretny pomysł. Z zawodu jestem inżynierem budownictwa drogowego więc było mi łatwiej realnie ocenić możliwości uruchomienia takiej kolei w Szczecinie.

Według założeń pana Macieja SKM miałaby łączyć Police z osiedlem Słonecznym na Prawobrzeżu. Po drodze znajdowałoby się ok. 15 przystanków: na Dworcu Głównym, Pomorzanach, przy Cmentarzu Centralnym, na Turzynie, Pogodnie, Łęknie, przy Szczecińskim Parku Naukowo Technologicznym, na Niebuszewie, Drzetowie, Żelechowej, Golęcinie, Gocławiu, Stołczynie i Skolwinie.

- Taka trasa daje więcej możliwości dojazdu niż planowany Szczeciński Szybki Tramwaj - mówi Sochanowski. - Warty uwagi jest też fakt, że dzięki szybkiej kolei można by ożywić i uaktywnić północne dzielnice miasta.

W Szczecinie mamy niemalże gotowy system kolei miejskiej. Pociągi miałyby kursować po trasach częściowo wykorzystywanych obecnie. Potrzebne są jednak pewne modernizacje i zmiany. Przede wszystkim trzeba dostosować linię kolejową do Polic do obsługi pasażerskiej. Obecnie tory wykorzystywane są jedynie do ruchu towarowego. Tu trzeba byłoby popracować także nad wyglądem i funkcjonalnością przystanków - niemal wszystkie wymagają remontu.

Więcej o projektach utworzenia szybkiej kolei miejskiej przeczytasz w piątkowym tygodniku "Głos Szczecina"

Więcej szczegółów odnośnie inwestycji znajdziecie w prezentacji zamieszczonej niżej:

Szybka Kolej Miejska - Szczecin

Zobacz co o powstaniu Szybkiej Kolei Miejskiej myślą studenci:

Wideo

Komentarze 24

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Maciek

"Likwidacja linii A B D E F " ke? A i E dojeżdżają do centrum z Bukowego, obcięcie ich z zastąpieniem SKM to bzdura, która wydłużyłaby transport zamiast go skracać.
Mimo iż całym sercem jestem za stworzeniem SKM to jednak bzdurne założenia tej prezentacji w poszukiwaniu oszczędności nijak mają się do rzeczywistości.

P
Pesymista

Do basi:

To ja jestem tym "chłopcem" mam 51 lat i 17 lat jeździłem do Polic ze stacji Szczecin Turzyn. Pociągiem. Wiem ile osób korzystało z pociagu i kto. Głównie kolejarze. Radzę Ci, przeczytaj raz jeszcze co napisałem i nie cwaniakuj, bo tam okreliłem, że połaczenie funkcjonowało juz na podobnych zasadach jak w proponowanym projekcie, było tańsze niż autobusami i nie zyskało aprobaty Was, mieszkanców Polic. A zatem dyskutujac używaj rzeczowych argumentów.

k
kanalia

No nie, drogi inzynierze, a gdzie byliście jak likwidowano to co teraz tak genialnie wymysliliście buahahahaha. Przypomne że odziedziczyliśmy po Niemcach pięknę rzeczy których nie tylko nie pomnorzyliśmy i utrzymaliśmy, ale zmarnowaliśmy, dalismy im po prostu sczeznąć. Zabytki, infrastruktura min. hydrologiczna i melioracyjna oraz: tak jest linia kolejowa wokół Sczecina i nie od Słonecznego, ale od Dąbia do Niebuszewa z kameralnymi dworcami bądącymi teraz ruinami lub innymi odległymi od dworców budynkami ( nawiasem mówiąc była to świetna alternatywa na wypadek strajków autobusiarzy i tramwajarzy;-)))).

w
wole metro

lepiej metro lub szybki tramwaj do polic
z pkp nikt sie nie dogada maja za dużo spółek i będzie taki bałagan że nie będzie wiadomo z kim rozmawiać w sprawie dzierżawy torowiska pod skm
dodatkowo trasa powinna łączyć najważniejsze punkty na trasie a nie je omijać
coś trzeba zrobić aby odciążyć jezdnie ale nie skm

s
szczecinianin

a co ze stargardem i gryfinem?
lepiej zamiast skm puścić szynobusy co 15 minut z polic stargardu i gryfina i jeden na trasie stargard-gryfino przez dąbie
skm ma dużo miejsc i albo będzie jeździć pusta albo nie częściej niż co 1h

ps.
szybka kolej - te dwa wyrazy jakoś nie pasują do siebie w polsce

j
janek

45 minut w to nie jest bardzo porywający czas, a na pewno nie jest konkurencyjny wobec czasu przejazdu samochodem. Mam tu na myśli nie godziny szczytu (+ np. przebudowa pl. Żołnierza albo ul. Gdańskiej), a dodatkowo autobusy pośpieszne są bliżej miasta niż przystanki. Jakbyście dali radę to zrobić aby było 30 minut, to będzie to faktycznie konkurencyjne i znaczące! 30 minut i ludzi to przekona!

s
schm

Przy obecnym stanie lokalizacji dworca w Policach, z tej kolejki korzystałoby max 1% policzan dojeżdzających do Szczecina. Połączenia autobusowe są dobrze skomunikowane i dowożą ludzi tam gdzie chcą pojechać. Co z tego że pociąg pojedzie z Polic do dw. głównego 45 minut, jak dojazd takim transportem np. do pl. Rodła z os. Chemik zająłby 2 (jak nie 3) razy dłużej niż obecnie...

Też lubię pociągi i bardzo byłbym zadowolony z łatwej komunikacji tym środkiem transportu w naszej "aglomeracji", ale sorry... przynajmniej do 2050 szkoda czasu, nierealne.

h
hibernatus

teraz gdzie nie splunąć tam wizualizacje i gdzie wizualizacje tam splunąć.

d
dawny_podróznik

Po co ze Słonecznego, tu mają idealne autobusy pośpieszne i projektują szybki tramwaj.

Naprawdę wystarczy reaktywować linię Szczecin Dąbie-Trzebież.
Wystarczy aby z Polic na Szczecin Główny jeździły trzy składy w godzinach porannych to studenci z chęcią skorzystają.

a
art

Może warto uruchomić połączenie pilotażowe na jakiś czas, aby sprawdzić czy ruch pasażerski na tej trasie będzie na tyle duży, aby cały przedsięwzięcie było opłacalne. Od czasu kiedy zawieszono połączenia pasażerskie na tej linii dużo się zmieniło, a na pewno w mieście nie było takich korków jak dziś.

K
Krajan from Lund

SUPER POMYSL, a autorowi nalezy sie wielkie uznanie za taka prace. Powiem pewien przyklad. Ja sam mieszkam w Szwecji, dokladnie w Teckomatorp, troche na polnoc od Lund, a pracuje w Malmö. Mam wiec jakies 35 km od domu do pracy. W Teckomatorp gdzie mieszkam mam blisko stacje kolejowa gdzie kursuje podmiejska kolej na trasie Helsinborg-Malmö-Ystad. Czas przejazdu od domu do centrum Malmö zajmuje ok 37 min.
Oczywiscie nieraz zdazalo sie, ze do pracy musialem jechac samochodem i pomimo, ze drogi tutaj sa o niebo lepsze, kultura jazdy... nawet nie ma co porownywac, to i tak wybiore pociag jesli chodzi o dojazd do pracy. Siedzac w pociagu nie trzeba sie stresowac mozna przeczytac sobie gazete i ogolnie czlowiek czuje sie bardziej wypoczety niz siedzac za kierownica ciagle w koncetracji.
Jest jednak jedno ale.
Bardzo wazna rzecz, aby to wszystko funkcjonowalo i chcialo sie z tego naprawde korzystac trzeba zainwestowac w infrastrukture. Tu mam na mysli nowe nowoczesne pociagi, torowiska i oczywiscie dworce. To wszystko ma przyciagac ludzi, a nie odpychac, a wiec elegancko i nowoczesnie.

pozdrawiam i mam nadzieje, ze przejade sie w niedalekiej przyszlosci taka piekna i nowoczesna koleja w Szczecinie.

g
greg

hahaha przez skolwin wieczorkiem kolejka ze slonka do polic oj grubo ciekawe kto by pojechal

t
turysta
Żart? 45min! 25km? szybka kolej heheehe

swoim blachosmrodem w godzinach szczytu jedziesz przez gdańską czasem koło godziny, a to raptem połowa tych 25km..
Zanim ty wyjedziesz z korka, ja juz bede dawno w domu.. duze 'tak' dla autora pomysłu SKM.. topi sie gigantyczne kwoty w obwodnice dla pojedycznych kierowcow w pojedynczych samochodach, a nie robi sie nic dla faktycznego usprawnienia komunikacji w miescie..
b
basia

Chłopak powiedział, że nie wie, czy wiele osób by z tego korzystało. Raz był w Policach, to oczywiście, że nie ma zielonego pojęcia. Spytaliby lepiej mieszkańców Polic, którzy codziennie dojeżdżają minimum godzinę do centrum, to od razu otrzymali by odpowiedź, że jest to najlepszy pomysł, jaki ostatnimi czasy pojawił się w regionie.

G
Gościówa

Bardzo dobry, mający szansę realizaji pomysł. Te bajki z wiszącymi gondolami to po jednym skręcie ?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3