Samochody z Wielkiej Brytanii na cenzurowanym w Polsce

Marcin Barnowski
W Polsce auta z Wysp nie można zarejestrować bez przekładki kierownicy, choć w w innych krajach UE już tak.
W Polsce auta z Wysp nie można zarejestrować bez przekładki kierownicy, choć w w innych krajach UE już tak. Fot. Vauxhall
Osoby powracające z Wielkiej Brytanii jeżdżą po Polsce swoimi autami na brytyjskich tablicach rejestracyjnych. Nie przerejestrowują ich, bo nie mogą.

Problem dotyczy w naszym regionie być może nawet kilku tysięcy osób. To dlatego samochody z brytyjskimi rejestracjami tak często widywane są na naszych ulicach. Jeszcze kilka lat temu auta takie udawało się rejestrować w Polsce dokonując wcześniej przekładki kierownicy z prawej na lewą stronę. Teraz jednak stacje kontroli pojazdów w ogóle odmawiają wykonywania badań technicznych takich wozów, a bez zaświadczenia z badań nie można auta zarejestrować.

Nie można też zarejestrować w Polsce samochodu z Wysp bez przekładki kierownicy, choć w sąsiednich Niemczech i w innych krajach wspólnoty już tak. Polska została nawet w minionym roku wezwana przez Komisję Europejską do złożenia wyjaśnień, dlaczego tworzy bariery dla swobodnego przepływu aut używanych z UK na teren RP.

Ministerstwo Infrastruktury wyjaśniło jednak, że zakaz rejestracji samochodów z kierownicami po prawej stronie musi być utrzymany ze względu na stan polskich dróg (duża ilość wąskich szos dwukierunkowych) i że przemawiają za tym względy bezpieczeństwa. Kilku polskich reemigrantów z Wysp po odmowie rejestracji takich aut weszło na drogę sądową i zapowiada odwołania do ETS, ale stan prawny wciąż jest taki, jaki jest.

Właśnie dlatego wielu Polaków wybiera w tej sytuacji wyjście najprostsze: w ogóle nie przerejstrowują swoich samochodów i jeździ wciąż na brytyjskich rejestracjach. W przypadku kontroli tłumaczą, że przyjechali do Polski tylko na pewien czas. To jednak niedogodność, bo pojazdy takie muszą być poddawane okresowym obowiązkowym badaniom technicznym w UK i tam też musi być opłacany za nie podatek samochodowy.

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Materiał oryginalny:

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

s
smq

Dokładnie. Niemcy, Francuzi, Włosi itp. nie są na tyle głupi, żeby jeździć w ten sposób, a w Polsce szybciutko zrobi się co drugie takie auto. Wszyscy wiemy, że auta z wysp są sporo tańsze i Polaczki się na nie rzucą. Oby ten zakaz utrzymał się jak najdłużej a KE powinna się zapoznać z realiami w naszym kraju a nie tylko papierkiem machać. Przynajmniej pod tym względem nasze urzędasy są mądrzejsze Chcą to wprowadzić, ok, ale pod warunkiem, że wszystkie dwupasmówki zostaną odgrodzone ścianami, żeby się te barany nie kiwały próbując coś zobaczyć z przeciwka

G
Grzesiek28Szczecin

W innych krajach być może dopuszczone jest rejestrowanie anglików, bo nikt się nie boi lawiny importowanych aut, i kupę niemców siedzących po prawej stronie. Jaki niemiec będzie jeździł siedząc z prawej strony kierownicy ? A jak małolaty (i oszczędzający inaczej) z polski zaczną ciągnąć tego złomu do polski to codziennie będziemy czytali o katastrofach drogowych, bo 1/3 kierujących będzie siedziała po drugiej stronie nic nie widząc. Szkoda, że jeszcze nie walczą o to, żeby prowadzić auta siedząc tyłem do kierunku jazdy.

Jak czasami jadę za takim typem co jedzie angolem, i widzę jak wychyla całe auto żeby zobaczyć czy może wyprzedzić to jasno na biały widać, że to jest cholerne niebezpieczeństwo. Jadąc za takim gościem ryzykuje typ, ja i ten z naprzeciwka. A nie daj boże, gość będzie zbyt ambitny i zobaczy że ja chcę go wyprzedzić to już pozamiatane, pół godziny wleczenia się za gościem.

Btw. wyobraźcie sobie statystyczną kobietę (są oczywiście wyjątki) w angolu na trasie, która ma trochę ambicji ale gorzej z umiejętnościami. M A S A K R A.

c
co jak

Komisja Europejska (KE) znowu upomniała w czwartek Polskę za odmowę rejestracji aut z kierownicą po prawej stronie, produkowanych z myślą o ruchu lewostronnym. KE domaga się zmiany polskich przepisów, które są - jej zdaniem - sprzeczne z unijnym prawodawstwem. KE uważa, że Polska łamie unijną dyrektywę o homologacji typów układów kierowniczych z 1970 roku, dyrektywę ramową o homologacji pojazdów silnikowych z 2007 roku, a nade wszystko art. 28 unijnego traktatu gwarantujący swobodę przepływu towarów na wspólnym unijnym rynku.
Do tego - twierdzi KE - sprowadza się polski wymóg, by przed rejestracją pojazdu w Polsce przełożyć koło kierownicy na lewą stronę. Nie ma ku temu powodów, skoro - argumentuje KE - tego rodzaju samochody z powodzeniem są rejestrowane i jeżdżą w innych krajach UE, nie tylko w Wielkiej Brytanii.Polskie władze argumentują, że skorzystały z dopuszczonej w prawie UE możliwości wprowadzania zakazów i ograniczeń uzasadnionych względami bezpieczeństwa publicznego i ochrony zdrowia. Takie zdanie podzielił Naczelny Sąd Administracyjny, który w styczniu bieżącego roku wypowiedział się w sprawie sprowadzanych do Polski aut z kierownicą po prawej stronie.KE zajęła się sprawą na wniosek mieszkańca Kielc, który bezskutecznie próbował zarejestrować w Polsce sprowadzony z Wielkiej Brytanii samochód z kierownicą po prawej stronie. Po odmowie władz, poskarżył się do Brukseli. Na skutek listu KE zbadała sprawę i wszczęła postępowanie. Wysłany w czwartek list stanowi otwarcie kolejnego etapu procedury za złamanie unijnych przepisów przez kraje członkowskie. Jeśli KE uzna odpowiedź polskich władz za niewystarczającą, może skierować sprawę do unijnego Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu.

K
KOnefffka

No własnie kończy się MOT czyli przegląd techniczny i trzeba wrócic na wyspy. Jak sie pojedzie na wyspy to trzeba odrazu RoadTAX kupić bo zapewne sie skonczył. Ale luz pożniej można TAX refund załatwić i kasa z powrotem wraca. A załatwienie przeglądu nie przejdzie bo serwisanci ze stacji trzesą gaciami bo mogą być wyrywkowo wyczajeni na automatic number plate recognition (ANPR)CCTV jak z promu wyjezdzaja. Wiec jest lipka mała że trzeba co rok jezdzić ale zawsze można coś na 2way fantów nabrać na handel i jestesmy do przodu moze nawet za paliwo sie zwróci. Anglia to jest to, nie to co w polsce ta dzicz i hołota.

C
Czytelnik
polska jak zwykle utrudnia co ma wspolnego lewa czy prawa strona z koluna kierownicza do polskich drog skoro itak czy potej czy potej stronie jak wjedzie w wyrwe to urwie zawieszenie apodrugie mowicie nie mozna rejstrowac z przekladnia angielksa ajak szczecinska firma sprzatajaca miasto zarejstrowala swoje mercedesy ktore zamiataja ulice miast z kierownica po prawej na polskie biale blachy ito na szczecinskich oznaczeniach wiec jak to jest polski urzedniku firma sprzatajaca moze aktos kto kupi auto z angielska wersja nie moze bo co niemcy blizej niz anglji i lepiej sciagac na polskie drogi wraki szpachlowane i spawane z niemiec niz dobre angielskie auta bo prawda jest ze anglicy bardziej dbaja o swoje samochody niz my w europie bo kazdy wie ze kilka spawow tona szpachli kilka prysniec lakieru i moze dalej komus sluzyc na jakis czas .polsko jestesmy w uni wiec nie utrudniajmy nam obywatelom .

Kierowco, czytanie ze zrozumieniem się kłania. Kto napisał, że dziury w drogach przeszkadzają? Jasno i wyraźnie jest napisane, że powodem jest wiele wąskich dróg. A czemu? Bo jak sobie będzie jechał taki samochód z kierownicą po prawej, to niedoświadczony kierowca (wielu szpanerów w angielskich wozach takimi właśnie są) przy mijaniu się na takiej wąskiej drodze przywali w inny wóz, a później będzie się tłumaczył, że nie zauważył... Bo siedział z drugiej strony.
Właśnie z tego powodu samochody oczyszczania miasta mają kierownicę po prawej. Żeby kierowca miał lepszą widoczność, ale nie na środek ulicy, a właśnie na chodnik, albo żeby nie przetarł komuś auta na parkingu.
k
kierowca

polska jak zwykle utrudnia co ma wspolnego lewa czy prawa strona z koluna kierownicza do polskich drog skoro itak czy potej czy potej stronie jak wjedzie w wyrwe to urwie zawieszenie apodrugie mowicie nie mozna rejstrowac z przekladnia angielksa ajak szczecinska firma sprzatajaca miasto zarejstrowala swoje mercedesy ktore zamiataja ulice miast z kierownica po prawej na polskie biale blachy ito na szczecinskich oznaczeniach wiec jak to jest polski urzedniku firma sprzatajaca moze aktos kto kupi auto z angielska wersja nie moze bo co niemcy blizej niz anglji i lepiej sciagac na polskie drogi wraki szpachlowane i spawane z niemiec niz dobre angielskie auta bo prawda jest ze anglicy bardziej dbaja o swoje samochody niz my w europie bo kazdy wie ze kilka spawow tona szpachli kilka prysniec lakieru i moze dalej komus sluzyc na jakis czas .polsko jestesmy w uni wiec nie utrudniajmy nam obywatelom .

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3