Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ranking portów bałtyckich: Na którym miejscu porty Szczecin-Świnoujście?

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Port Szczecin-Świnoujście
Port Szczecin-Świnoujście Archiwum
W 2021 roku przeładunki dziesięciu największych portów bałtyckich uległy zwiększeniu o 5,21 proc. do poziomu 471,1 mln ton w porównaniu z 2020 rokiem. Łączny wynik portów jest również wyższy o 1,57 proc. niż w ostatnim roku przed pandemią Covid-19. Ranking bałtyckich portów powstał w oparciu o dane z 2021 roku. Plasują one Porty Szczecin Świnoujście na siódmym miejscu.

To zestawienie przygotowane jest w oparciu o dane z 2021 roku (czyli przed wybuchem wojny w Ukrainie i blokadą rosyjskich portów). Wynika z niego, że czołowe porty na Bałtyku to porty rosyjskie, których łączne przeładunki stanowią 47 proc. obrotów
ładunkowych dziesięciu największych portów bałtyckich.

  • W największym bałtyckim porcie - Porcie Ust-Ługa przeładunki drobnicy zwiększyły się o 12 proc. rok do roku, w szczególności drobnicy promowej. Wzrost odnotowano także w obsłudze ropy oraz produktów naftowych.
  • W Porcie St. Petersburg przeładunki drobnicy również uległy zwiększeniu o 13 proc. w porównaniu z 2020 rokiem. Oba porty odnotowały ożywienie przeładunków w grupie węgiel i koks.

Według danych Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) rok 2020 przyniósł spadek światowego zapotrzebowania
na węgiel o 4,4 proc. w porównaniu z 2019 rokiem. Z kolei wartości dziennego zapotrzebowania w 2021 roku były wyższe o około 6 proc. od wyników z 2020 roku.

  • Tuż za rosyjskimi portami Ust-Ługa i St. Petersburg znalazł się Port Gdańsk, który w 2021 roku awansował na trzecią lokatę. Znaczące wzrosty port odnotował w obsłudze paliw płynnych, zboża oraz drobnicy.

Port Szczecin-Świnoujście i Port Gdynia

Pozostałe polskie porty, zajmujące 7 i 9 lokatę także charakteryzowały się wzrostem przeładunków.

  • W Porcie Szczecin-Świnoujście łączne przeładunki wyniosły 33,2 mln ton. Obroty zmniejszyły się wyłącznie w 2 grupach ładunkowych: inne masowe (- 5,2 proc. rok do roku) oraz zboże (- 4,8 proc. rok do roku). W 2021 roku przeładowano w sumie 33220 tys. ton ładunków, rok wcześniej (rok tzw. pandemiczny) te przeładunki wynosiły 31178 tys. ton. Wzrost przeładunków w 2021 roku w naszym porcie w stosunku do 2020 roku wynosił 6,55 proc.
  • Przeładunki w Porcie Gdynia w 2021 roku były rekordowe. Imponujący wzrost port odnotował w przeładunkach paliw płynnych, do czego przyczyniła się rozbudowa Bazy Paliw w gdyńskim Dębogórzu.

Przeładunki kontenerowe

Jeśli chodzi o przeładunki kontenerowe (w naszym regionie nie mamy portu kontenerowego), pomimo różnych perturbacji jakie miały miejsce w 2021 roku na światowym rynku kontenerowym (zablokowanie Kanału Sueskiego, niedobór kontenerów na rynku światowym, a także wysokie stawki frachtowe) wielkość przeładunków w największych portach kontenerowych na Bałtyku w 2021 roku uległa zwiększeniu o 4,56 proc. w porównaniu z 2020 rokiem.

Łącznie, topowa 10-tka portów przeładowała 9,2 mln TEU, co wskazuje na wzrost również w odniesieniu do rekordowego 2019 roku.

Dla Portu Gdańsk 2021 rok przyniósł awans na pozycję lidera w przeładunkach kontenerowych, ze wzrostem o ponad 10 proc. w stosunku do 2020 roku. W sierpniu 2021 roku gdański port zyskał nowe połączenie feederowe - statki operatora Fields, zawijają dwa razy w tygodniu w ramach połączenia Gdańsk - Lipawa (Łotwa).

Natomiast port St. Petersburg, w 2021 roku już trzeci rok z rzędu odnotował spadek przeładunków. Wynik za 2021 rok pokazuje pogłębienie spadku do 8 proc. w stosunku do 2019 roku.

Co warto też zauważyć, w porcie Gdynia na wzrost przeładunków kontenerowych wpłynęło uruchomienie nowych połączeń feederowych oraz oceanicznych. W 2021 roku Port Gdynia zyskał połączenie z portem w Hamburgu oraz Bremerhaven obsługiwane przez Maersk, cotygodniowe połączenie Gdynia - Oslo - Kłajpeda operatora Viasea, a także dwa połączenia z Wielką Brytanią. Wśród połączeń oceanicznych zawijających do Portu Gdynia znalazło się połączenie operatora MSC łączące Gdynię z Portem Rades w Tunezji oraz Indiami i Pakistanem oraz transatlantyckie połączenie armatora Hapag-Lloyd z Portu Gdynia bezpośrednio do portów Ameryki Północnej.

A co z portem kontenerowym w Świnoujściu?

W tej chwili trwa postępowanie w sprawie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Znajduje się ono obecnie na etapie procedury wyboru przyszłego dzierżawcy - operatora terminalu.

- Ten proces był oczywiście poważnie zaburzony przez pandemię, poprzez ograniczenia w podróżach i trudności w organizacji spotkań, wywołane przez działania zmierzające do ograniczenia rozprzestrzeniania się epidemii - mówi Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. - Niemniej, jesteśmy obecnie w przededniu wyłonienia przyszłego partnera portu, który będzie realizował tę inwestycję.

W postępowaniu tym, mającym na celu wyłonienie inwestora, który zbuduje port kontenerowy i będzie go prowadził, oferty złożyły firmy: Baltic Gateway Ltd. z siedzibą w Horncastle w Wielkiej Brytanii, konsorcjum DEME Concessions N.V. z siedzibą w Zwijndrecht w Belgii oraz QTerminals W.L.L. z siedzibą w Doha w Katarze.

Terminal ma powstać na wschód od gazoportu. Do portu będą mogły zawijać kontenerowce o długości nawet 400 m.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński